בתוך שנתיים איבדה מניית קסטרו מחצית משוויה; נקודת האור - עסקי המשקפיים של קרולינה למקה

חברת האופנה קסטרו סיימה את 2018 עם הפסד של 59 מיליון שקל, בהשפעת הרכישה של רשת הודיס, ירידה חדה במכירות בחנויות זהות ומחיקות מלאי • חברת המשקפיים קרולינה למקה, שהרוויחה אשתקד 16 מיליון שקל, צפויה להשיק ברבעון השני פעילות בארה"ב, נוסף על פעילות מסחר מקוונת באירופה

גבי רוטר, מנכ"ל קסטרו / צילום: ענבל מרמרי
גבי רוטר, מנכ"ל קסטרו / צילום: ענבל מרמרי

מניית קסטרו  צללה ביום חמישי ב-12%, והשלימה ירידה שנתית של 25%, על רקע דוחות כספיים חלשים.

הדוחות של קסטרו הושפעו מרכישת פעילותה של קבוצת האופנה הודיס ב-2018, מירידה חדה במכירות בחנויות זהות וממחיקות מלאי. בתוך שנתיים איבדה קסטרו מחצית משוויה, והוא עומד כיום על 560 מיליון שקל. את 2018 סיימה החברה עם הפסד של 59 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-48 מיליון שקל שהציגה בכל אחת מהשנתיים שקדמו לה (2017-2016).

עיקר הנזק נרשם ברבעון השלישי של 2018, שאותו סיכמה קסטרו בהפסד גדול במיוחד, של 75 מיליון שקל, בהשפעת ירידת ערך ההשקעה שלה בקבוצת הודיס, אולם גם הרבעון הרביעי של השנה שעברה המשיך את הכיוון השלילי, עם שורה תחתונה מאוזנת, לעומת רווח נקי של 22 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2017.

בדרך לשורה התחתונה, בסיכום שנתי הציגה קסטרו צלילה של כ-90% ברווחיה התפעוליים, שהסתכמו בכ-7 מיליון שקל, וזאת נוסף על הפסד של כ-60 מיליון שקל שרשמה, כאמור, מוקדם יותר ב-2018, מהערכה מחודשת שביצעה להשקעה שלה בהודיס. זאת, בגין ההפרש בין ההשקעה של קסטרו בחברות קבוצת הודיס ערב עסקת הרכישה לבין שוויין כפי שנגזר משווי המניה במועד השלמת העסקה.

קסטרו - שנמצאת שבשליטת בני הזוג גבי ואתי רוטר, המנכ"לים המשותפים שלה; ובעלי הודיס, יוסי גביזון, ושותפיו - עוסקת במכירת מוצרי אופנת הלבשה תחת כמה מותגים, בעיקר קסטרו וכמה מותגים של הודיס; וכן במכירת אביזרים נלווים, בעיקר מקבוצת הודיס.

תוצאות קסטרו
 תוצאות קסטרו

חולשה גם בהלבשה וגם באביזרים

בסך-הכול, בסוף 2018 הפעילה קסטרו 455 חנויות, 251 בתחום ההלבשה ו-204 בתחום אביזרי האופנה (חלק קטן מהן בחו"ל), וזאת אחרי שבמהלך השנה סגרה 22 חנויות ופתחה 14 חדשות, ובסיום השנה העסיקה יותר מ-5,400 עובדים.

נתון נוסף שעולה מדוחות החברה הוא השתתפות הקניונים בהקמת החנויות: קסטרו מפרטת כי בשנים 2018-2017 היוותה השתתפות הקניונים בין 55% ל-65% מתקציב ההקמה והשיפוץ של כלל החנויות.

מפילוח הפעילויות ניכרת חולשה בשני מגזרי פעילותה - גם ההלבשה, שם הרווח התפעולי השנתי צנח ב-66% ל-19 מיליון שקל, תוך שחיקה ניכרת בשיעורו מהמכירות; וגם בפעילות האביזרים, שסיכמה את השנה בהפסד תפעולי של 9 מיליון שקל, עם הפסד דומה ברבעון הרביעי של 2018.

הרווח התפעולי הרבעוני מפעילות ההלבשה ירד ב-33% ל-14 מיליון שקל, ובדומה למגמה השנתית, גם בסיכום רבעוני רשם ירידה משמעותית בשיעורו מהמכירות.

את המגמה השלילית בפעילות ההלבשה מייחסת קסטרו לירידה במכירות החנויות הזהות ולירידה ברווחיות הגולמית, שנפגעה בעיקר מהפחתות ערך מלאי, ומהנתונים שהיא מציגה עולה כי הפדיון במכירות זהות שלה ירד ב-7.7% - פער גדול מול יתר השוק, שרשם "רק" ירידה של 1.7%.

רון רוטר, סמנכ"ל הכספים של קסטרו, אמר בשיחה עם "גלובס" כי "זו הייתה תקופה מאתגרת בשוק. אנחנו נמצאים במגמה של שחיקה בחנויות הזהות בתחום ההלבשה, תחום שהוא מורכב גם בשל האתגר שכלל השוק חווה, וגם בשל האתגר שאנחנו מתמודדים איתו. תחום הקמעונות לא נמצא בתקופה של פריחה, ותחום האופנה נמצא בחלק שסובל יותר מהירידות. אני מאמין שנחזור בענף ההלבשה לרווחיות יותר טובה".

עוד פירטרוטר כי בכוונת הקבוצה להמשיך במגמה של "ירידה במספר החנויות במרכזים חלשים, ולצד זה גידול של 5,000 מ"ר בשטחי מסחר", לטובת הגדלת החנויות ועיצובן המחודש.

עם זאת, רוטר משדר אופטימיות. לדבריו, "זה מהלך מוצלח שהוא בראשיתו ולא הספיק עדיין להסיט את כל הספינה. מי שבא ורואה את החנויות החדשות של קסטרו, רואה שינוי גדול. כשמסתכלים על החנויות בנפרד, רואים שזו הצלחה גבוהה בתרומה לרווח ובמכירות".

בדוחות פרופורמה (המניחים הכללת פעילות הודיס בכל התקופות הרלוונטיות), הכיוון בדוחות קסטרו דומה - עם שחיקה של כ-2% בהכנסותיה השנתיות ל-1.75 מיליארד שקל וירידה של 4% ברווח הגולמי לכ-1 מיליארד שקל. הרווח התפעולי של 2018 פרופורמה צנח ב-67% ל-24 מיליון שקל, והרווח הנקי פרופורמה צלל ב-75% ל-11 מיליון שקל.

מפירוט פעילות החברות-הבנות מקבוצת הודיס שמציגה קסטרו, בולט לחיוב רווח שנתי של כ-16 מיליון שקל שמציגה חברת המשקפיים קרולינה למקה, ובדוחות מעדכנת קסטרו על תוכניות התרחבות משמעותית של פעילותה של קרולינה למקה בשנה הנוכחית.

במסגרת זו היא צפויה להשיק פעילות בארה"ב במהלך הרבעון השני, שכפי שפורסם תלווה במסע פרסום בהובלת קים קרדשיאן, נוסף על פעילות מסחר מקוונת בכמה מדינות באירופה ואיתור מיקומים נוספים למכירת מוצריה של קרולינה למקה בזכיינות.

עוד מפירוט רווחי החברות-הבנות, בצד השלילי בולט הפסד שנתי של קרוב ל-7 מיליון שקל של חברת פאלו ריטייל (המותג אורבניקה) הפועלת בתחום ההלבשה; ולעומתה פעילות טופ טן (אביזרי אופנה) הניבה רווח שנתי של 9.5 מיליון שקל.