"יצאתי בלי שדבק בי רבב": פרופ' יוסי יונה ממפלגת העבודה חוזר לאקדמיה

אחרי קדנציה אחת בכנסת, שבמהלכה הצליח חלקית לקדם את משנתו החברתית, חוזר פרופ' יוסי יונה ממפלגת העבודה לאקדמיה • בראשות הממשלה הוא רוצה לראות את בני גנץ ובמשרד האוצר דווקא את עמיר פרץ • במה הוא גאה? שהצליח להיכנס ולצאת מפוליטיקה מבלי שדבק בו רבב • ראיון רביעי בסדרה

יוסי יונה/ צילום: יצחק הררי לעמ
יוסי יונה/ צילום: יצחק הררי לעמ

ב-2017 היה הח"כ פרופ' יוסי יונה מחברי הכנסת הראשונים שמיהרו לתמוך באבי גבאי, שהגיע מחוץ לשורות המפלגה להתמודד על ראשותה - והצליח. כמה שנים אחר-כך גבאי הוא כנראה הסיבה שיונה החליט שלא להתמודד שוב על מקום במפלגה - גם כי איבד את אמונו בו והיה שותף לקבוצת ח"כים משורות המפלגה שניסו לפעול להדחתו של גבאי; וגם כי לנוכח מצבה העגום של המפלגה בסקרים, לא היה לו סיכוי להתברג למקום ריאלי. בראיון ל"גלובס" הוא מספר על הנושאים שניסה לקדם ועל הקשיים שעומדים בפני חבר כנסת מהאופוזיציה.

ראש הממשלה הבא
"בני גנץ".

שר האוצר הכי מתאים
"עמיר פרץ".

תופעות פסולות בכנסת
"שיח ציני ומתלהם כדי לצבור תהודה ותמיכה ציבורית. היו אף הצעות שהופנו אליי מהימין: השמץ אותנו, תקוף אותנו, ואנחנו נתקוף ונשמיץ אותך בכל פעם שנעלה לדבר במליאת הכנסת. ההשמצות וההתקפות יועילו לכולנו, כל אחד בקרב הקהל שלו.

"חוקי הנאמנות בתרבות, שנדונו בוועדת החינוך בכנסת, היו מנקודות השפל. יש להוסיף את יוזמות חקיקה להגביל את חופש הביטוי באקדמיה ולפגוע באוטונומיה שלה. פעילותי נעשתה מתוך תחושה שאני מגן על הבית שלי, על היכולת של הקולגות מהאקדמיה למלא את תפקידם נאמנה מבלי לחשוש שמא ‘האח הגדול’ - בנט-רגב - נושפים בעורפם".

הדברים שקידמת בכנסת
"העברתי שישה חוקים: חוק האדריכלים; חוק ילדים חולים; חוק הטרור; חוק הארכיונים וחוק הארנונה הממשלתית (חוק ממשלתי), וביטול סעיף ההשתקה בשידור הציבורי. בכנסת האחרונה השתתפתי באופן קבוע בדיונים שנגעו לרפורמות שונות שקידמה הממשלה - התחדשות עירונית, הפרדת גופי האשראי מהבנקים והרפורמה בתחום החינוך המיוחד. האתגר הגדול ביותר כחבר אופוזיציה היה לתת ביטוי ברפורמות האלה לערכיי. ההצלחות היו מוגבלות. חשבתי שיש להכניס לרפורמה שעסקה בהפרדה של גופי האשראי מהבנקים עדיפות ברורה לאשראי לעסקים על פני דחיפת כסף לציבור, אך נציגי הממשלה התנגדו.

"בחוק להתחדשות עירונית רצינו שיובאו בחשבון שיקולי תחבורה ושיקולים קהילתיים, אבל הצלחנו רק להכניס סעיף המחייב מכסה לדיור הציבורי בתוך פרויקטים של התחדשות עירונית. אני גם חש בר מזל שהשתתפתי במסורת החדשה לציון יום השפה הערבית בכנסת, שבו ייצגתי את המחנה הציוני ונשאתי נאום בערבית הספרותית".

האפשרות להשפיע כח"כ
"בוודאי שאפשר להשפיע כח"כ: בין אם בהעברת חוקים המשרתים את האינטרס הציבורי הרחב ובין אם בהשתתפות בוועדות שבהן ניתן להביא לשינויים בהצעות חוק או ברפורמות הנדונות בוועדות. וגם במתן פתרונות פרטניים לאזרחים שנתונים במצוקה כלכלית עמוקה".

בעיה כלכלית-חברתית בוערת
"צמיחתם של הפערים הכלכליים בחברה הישראלית ובעיקר העובדה ששיעור האנשים החיים מתחת לקו העוני הוא מהגדולים בחברה הישראלית. כמו כן הגזענות וחוסר הסובלנות ההדדית".

רגע מרגש במיוחד בקדנציה
"נאום הבכורה, שנשאתי למול מליאה כמעט ריקה. אבל גם הפעמים שבהן שאני מקבל תגובות מאזרחים. ג’סטות פשוטות של הכרת הטוב. זה לא שאני פועל כדי לקבל אותן, אבל כשאני מקבל אותן אני מתרגש. הנה דברים מתוך מכתב מאדם שסייעתי לו בתחום הדיור: "בטוב ליבך ובאהבת החסד שטמונה בך עמדת ואתה עומד לצידם של המסכנים והחלשים כשאהבת ישראל פועמת בך".

מה הייתי עושה עם 100 מיליון שקל
"חינוך בגיל הרך. אחד החסכים המרכזיים המאפיינים תלמידים במערכת החינוך הוא זה שנוצר בגיל הרך, בעיקר בקרב ילדים משכבות מוחלשות. פערים בשפה וביכולות קוגנטיביות ניכרים כבר בשלבים אלה. הייתי מקצה את הסכום לפתח וליישם תוכניות של התערבות בגילאי 3-0, כפיילוט ליישום לאומי של חוק חינוך בגיל הרך לאוכלוסיות מוחלשות".

סיבה טובה לחרוג מהמשמעת של סיעתך בהצבעות בכנסת
"למרות האיומים, לא קיבלתי את עמדתה של סיעתי בעניין חוק הפליטים ומהגרי עבודה שקידמה הממשלה, דבר שהביא לבסוף לשינוי עמדתה של הסיעה בעניין זה. גאווה!".

מקור לגאווה בפעילות הפרלמנטרית
"הרפורמה בחוק האדריכלים והמהנדסים ששיפרה באופן דרמטי את תנאי ההכשרה וההתמחות של בוגרי המוסדות האקדמיים בתחום האדריכלות. כמו כן פעלתי להיות הכתובת בכנסת של האוכלוסיות המוחלשות אשר בדרך-כלל קולן אינו נשמע".

הגבלת כהונה לראש הממשלה
"בוודאי. אדם מגיע לתפקיד הנכסף באמצעות רצון הבוחר, אך הוא מצליח להישאר בתפקיד באמצעות הקומבינות. האחיזה הממושכת בכוח משחיתה הן את העומד בראש והן את הפמליה הסמוכה לו".

סיבות העזיבה
"יש שבאים לשנות ויש באים לצבור כוח. לא היססתי להיאבק בקבוצות לחץ הן בציבור בכלל והן בקרב המפלגה עצמה, ובכלל זה יו״ר המפלגה".

לוביסטים, יחצ"נים ואנשים מטעם
"חרפה! לראות לוביסטים לוחשים לחברות ולחברי כנסת מה עליהם לומר בדיוני ועדות כאילו היו לחשנים בתיאטרון! שלא לדבר על יוזמות חקיקה שבאו לעולם פרי יוזמה של לוביסטים. ופה אני רוצה להוסיף שהייתה לי מדיניות ברורה בעניין - אין כניסה בלשכתי ללוביסטים, אלא רק לנציגים של ועדי עובדים ונציגי החברה האזרחית".

עמידה ביעדים
"בתחילת הדרך העברתי מספר חוקים חשובים, אבל כל הזמן היה יעד חשוב במיוחד: החשש שמא ידבק בי רבב אם אכנס לפוליטיקה. והנה נכנסתי ויצאתי מבלי שדבק בי רבב. כך הפגתי את חששותיו של אבי שהלך לעולמו ואולי מביט בי בסיפוק ממקום משכנו במרומים".

אחרי 9 באפריל
"אני איש אקדמיה. אני עובד על עריכתם של שני ספרים. בתקופת כהונתי בכנסת הייתי בחל"ת מהאוניברסיטה. שבתי לכור מחצבתי, מקום שממשיך להיות ביתי החם והמיטיב".

ציפיות לשוב לכנסת
‎"לא סביר, אבל אין לדעת".