רגע אחרי הבחירות לכנסת: דוח "ועדת כבל" על האשראי ללווים הגדולים יפורסם בעוד שבועיים

מסתמן כי הדוח המסכם של "ועדת הטייקונים" יפורסם ב-16 באפריל • העיסוק הציבורי בדוח ככל הנראה לא יהיה אינטנסיבי בשל התזמון הבעייתי שבו הוא מתפרסם • ההמלצות בדוח צפויות להתמקד בעיקר ברגולטורים השונים ולא יעסקו בבנקים ובמוסדיים

איתן כבל / שלומי יוסף
איתן כבל / שלומי יוסף

המרוץ נגד הזמן לפרסום מסקנות ועדת כבל בנושא האשראי ללווים הגדולים במשק נמשך. ל"גלובס" נודע כי אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון הרי שהדוח יפורסם בעוד כשבועיים, ב-16 באפריל. מדובר בשבוע שאחרי הבחירות לכנסת, ושלושה ימים לפני חג הפסח.

ועדת כבל היא ועדת חקירה פרלמנטרית בראשות ח"כ איתן כבל שהוקמה בכדי לחקור את סוגיית האשראי ללווים הגדולים במשק. הדוח נכתב בימים אלה בעיקר על ידי שלושת היועצים המקצועיים של הוועדה, פרופ' ניתאי ברגמן, פרופ' אשר בלאס ועו"ד רמי תמם. מדובר בדוחו עב כרס, כשלפי הערכות עשוי להגיע ליותר מ-200 עמודים. חלקים מרכזיים בדוח כבר נכתבו.

תזמון פרסום מסקנות הוועדה אינו אידאלי בלשון המעטה, ולא ברור עד כמה הוא יצליח לתפוס את סדר היום הציבורי. מדובר בשבוע שלאחר תוצאות הבחירות, כאשר סדר היום הציבורי צפוי להתמקד בזירה הפוליטית. כמו כן, זמן קצר לאחר מכן מגיע חג הפסח, שיקטע ככל הנראה את העיסוק בדוח. אלא שלחברי הוועדה ולמחברי הדוח לא נותרה ברירה - על הדוח להתפרסם לפני שתושבע הכנסת החדשה. מנגד, מדובר בדוח ארוך ומורכב, כך שבלוחות הזמנים שנוצרו, לא ניתן היה להספיק את סיומו לפני הבחירות.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", המלצות הדוח צפויות להתמקד ברגולטורים השונים, וככל הנראה לא ישירות בבנקים ובמוסדיים. בין המסקנות שנשקלות הן הקשחת מגבלות הצינון במעבר של בכירים מעולם הרגולציה למגזר העסקי, ובעיקר ברשות ניירות ערך שם המגבלות נחשבות לפחות קשוחות לעומת גופי רגולציה אחרים. המטרה היא לצמצם את תופעת ה"הדלת המסתובבת", דרכה עוברת פקידות בכירה בממשלה אל תפקידים בכירים במגזר העסקי.

מסקנה נוספת שנבחנת היא הקמת ועדת משנה חסויה בכנסת, אליה ניתן יהיה להעביר חומרים חסויים של הגופים הפיננסים, וזאת על מנת להתמודד עם המצב הנוכחי שבו סרבו הבנקים להעביר לוועדה חומרים שכאלה בשל מגבלות "הסודיות הבנקאית". לפי הערכות נושא נוסף שנשקל הוא המלצה על הקמת מחלקת חקירות בבנק ישראל.