קבוצת נטו תשלם חצי מיליון שקל על פגיעה בהתאגדות עובדיה

ביה"ד האזורי לעבודה קבע כי החברה הפרה את הוראות חוק הסכמים קיבוציים ופגעה בזכות עובדיה להתאגדות • יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "ההחלטה מעבירה מסר חד וברור לכל מעסיק שחושב שהוא נמצא מעל לחוק ויכול לרמוס את הזכות הבסיסית של עובדיו להתאגד"

עדי עזרא, יו"ר דירקטוריון נטו / צילום: שוקה כהן
עדי עזרא, יו"ר דירקטוריון נטו / צילום: שוקה כהן

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע קבע כי חברת נטו מלינדה סחר, מקבוצת המזון נטו, הפרה את הוראות חוק הסכמים קיבוציים ופגעה בזכות עובדיה להתאגדות.

בפסק הדין קבע ההרכב בראשות השופטת יעל אנגלברג-שוהם כי נטו, יבואנית ומשווקת מזון מהגדולות בארץ, התנהלה בחוסר תום-לב קיצוני ובאלימות ופעלה לסיכול התארגנות עובדיה, כאשר מנגד נתנה דרור לפעולות נגד אותה התארגנות.

נוכח הפגיעה האמורה קבע בית הדין כי על נטו לשלם להסתדרות פיצוי בגובה 500,000 שקל ולחדול לאלתר מכל פעולותיה להתערבות במהלכי ההתארגנות בחברה. כיו"ר דירקטוריון נטו משמש עדי עזרא. אביו, דודי עזרא, הוא חבר דירקטוריון בחברה ונשיא החברה-האם נטו החזקות.

התאגדות העובדים בחברה החלה בחשאי בתחילת 2018 ונחשפה בפני הנהלת החברה בחודש אפריל אשתקד, עם הגעת נציגי ועד העובדים וההסתדרות למפעל החברה, במטרה להחתים עובדים על הצטרפות כחברים להסתדרות.

"פעלה ביד קשה ובתקיפות"

במסגרת פסק הדין צוין כי בית הדין שוכנע כי החברה ביצעה פעולות ביד קשה ובתקיפות נגד כוונת עובדיה להתארגן. בין השאר נקבע כי קב"ט החברה מנע את כניסתו של חברי ועד החברה למתחם המשרדים של החברה. עוד נקבע כי בהמשך הדרך פעלה החברה באמצעות עובדים אשר שיתפו פעולה עם ההנהלה, הפיצו בקרב העובדים את מסריה וכפו עליהם לבטל את הצטרפותם להסתדרות.

בהקשר זה ציין בית הדין כי הגם שלעובדים המתנגדים להתארגנות יש זכות להביע את עמדתם בעניין, במקרה זה הנהלת החברה "היא שעודדה ואפשרה את הפעילות נגד ההתארגנות, בעוד שפעלה ביד קשה ובתקיפות בכל הנוגע לפעילות בניסיון ההתארגנות".

בית הדין דחה את טענות ההגנה של החברה וקבע כי "הוכח כי המשיבה (נטו - מ' ש') התנהלה בחוסר תום-לב קיצוני ובאלימות ופעלה לסיכול ההתארגנות, כאשר מנגד נתנה דרור לפעולות נגד ההתארגנות". בשל כך נקבע כי יש לפסוק "פיצוי כולל אך משמעותי" בגין התנהלות החברה. משכך חויבה החברה לפצות את ההסתדרות בחצי מיליון שקל על פגיעה בהתאגדות.

"בעת קביעת שיעור הפיצוי הראוי הבאנו בחשבון את תגובתה הנחרצת של המשיבה לניסיון ההתארגנות, את האלימות שהופעלה נגד יו"ר הוועד ואת הגיבוי המוחלט שנתנה החברה להתנהלות זו, את העובדה שהתנהלות המשיבה הייתה מכוונת ושיטתית תוך ניסיון להרחיק את חברי הוועד והפעילים מהאפשרות להחתים את העובדים מחד ואת עידוד פעילות העובדים נגד ההתארגנות מאידך, וכן את השיקול ההרתעתי אשר נועד למנוע הישנות מקרים דוגמת המקרה שלפנינו", קבע בית הדין.

עוד צוין כי קבוצת נטו היא בין חברות המזון הגדולות בארץ, ומשכך עניין זה ("גודלה ומעמדה" של החברה) פעל לחובתה בשיקול קביעת הפיצוי.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בירך על ההחלטה ואמר כי "החלטת בית הדין מעבירה מסר חד וברור לכל מעסיק שחושב שהוא נמצא מעל לחוק ויכול לרמוס את הזכות הבסיסית של עובדיו להתאגד. ההסתדרות תמשיך לעמוד לצד העובדים ותפעל להבטחת זכויותיהם".

מוועד הפעולה של התאגדות עובדי נטו נמסר: "זהו יום גדול וניצחון לעובדי נטו האמיצים. במשך קרוב לשנה אנו נאבקים, תוך אמונה שלמה בצדקת דרכנו על זכותנו הבסיסית להתאגד. על אף ההתנגדות הברוטלית של הנהלת החברה, הצלחנו לצרף להסתדרות מעל לשליש מהעובדים. אנו קוראים להנהלה להתחיל ולציית לדרישות החוק, להכיר בהתאגדות ולשבת איתנו למשא-ומתן ללא דיחוי". 

מחברת נטו נמסר בתגובה: "החברה לומדת את פסק הדין שהתקבל היום". 

את הסתדרות העובדים הכללית החדשה ייצגו עוה"ד ענת גוטמן ועדי גולן. את נטו מלינדה סחר בע"מ ייצגו עוה"ד יעל דולב, אדם עדי וגיא גרשון.