מה מסתתר בדוחות של חברות הביטוח הדיגיטליות החדשות

"גלובס" חושף כי בסיכום 2018 רשמו שתי החברות הפסדים, והדרך לכבוש נתח של ממש משוק הביטוח עדיין רחוקה ואינה ברורה מאליה

ביטוח/ שאטרסטוק
ביטוח/ שאטרסטוק

במחצית 2018 יצאו לדרך שתי חברות ביטוח חדשות ודיגיטליות, בתמיכה ערה מצד רשות שוק ההון שביקשה להביא לשוק בשורה שתשנה את שיווי המשקל בענף. עתה "גלובס" חושף כי בסיכום 2018 רשמו שתי החברות הפסדים, והדרך לכבוש נתח של ממש משוק הביטוח עדיין רחוקה ואינה ברורה מאליה.

שתי החברות הן ליברה שבשליטת ובניהול אתי אלישקוב, ו-Wesure שבראשות אמיל וינשל ובניהול ניצן צעיר הרים. מדוחותיהן עולה כי בחודשים הראשונים לפעילותן השתיים מכרו יחדיו פרמיות שהורווחו בהיקף של כ-5.6 מיליון שקל, שיעור המהווה פחות ממאית האחוז מהפרמיות בכל שוק הביטוח. ליברה קיבלה את רישיון המבטח שלה במאי 2018, ואילו ווישור בחודש שאחריו.

מדוחות ליברה עולה שב-2018 עמד היקף הפרמיה שהורווחה ברוטו על 3.2 מיליון שקל, והחברה רשמה הפסד של 11.3 מיליון שקל. ליברה מגלה כי שילמה במחצית השנייה של 2018 סך של 4.7 מיליון שקל עבור שיווק ופרסום. ווישור דיווחה כי הפרמיה שהורווחה ברוטו ברכב חובה הסתכמה ב-2018 ב-361 אלף שקל, כשבביטוח דירה היא הייתה זניחה והסתכמה בכ-9,000 שקל נוספים בלבד. בשורה התחתונה רשמה ווישור הפסד כולל של 2.6 מיליון שקל.

מצבן ההפסדי של שתי החברות מתבקש ואף צפוי להימשך עוד תקופה. כך, בווישור ציינו ביחס לשורה התחתונה השלילית כי היא נרשמה "עקב חסרון לגודל בשלב ראשוני זה של פעילותה, שבה לחברה הוצאות הנהלה וכלליות קבועות ורמת הכנסות נמוכה". עוד נכתב כי ווישור נמצאת "בשלבים ראשונים של פעילותה העסקית, וטרם החלה בשיווק פוליסות אונליין לציבור הרחב". בסוף 2018 עבדו בחברה 18 שכירים ועוד ושישה עובדים סיפקו לה שירותים במיקור חוץ.

עוד עולה מהדוחות כי ליברה חתמה על "הסכם התקשרות אסטרטגי" עם קשת, בעלת מניות מיעוט בה, ולפיו "קשת תספק לחברה שירותי פרסום בתמורה לתשלום שנתי הכולל מנגנון הצלחה המוגבל ל-120% משווי השירותים שיינתנו על ידה. ההסכם הינו לתקופה בת חמש שנים". בסוף 2018 היו בליברה 28 עובדים, ומספר זה צפוי להיות מוכפל השנה.