עם ג'ון סנואו וחאליסי על הבר: הוויסקי של "משחקי הכס"

מה"ווייט ווקר" של ג'וני ווקר ועד הוויסקי השחור של משמר הלילה והסדרה המוקדשת למשפחות האצולה של וסטרוז• העולם יוצא מגדרו לקראת העונה האחרונה של "משחקי הכס", ואפילו תעשיית הוויסקי הסקוטי השמרנית משחררת כעת שורה של משקאות החוגגים את האירוע • שותה: חיליק גורפינקל | צופה: זהרה רון

יכול מאוד להיות שאני האדם היחיד, לפחות בעולם המערבי, שלא ראה אף פרק מהסדרה "משחקי הכס". לא שזו חוכמה גדולה במקרה שלי, בהתחשב בכך שאני עדיין משלים סיינפלד, מחפש איפה רואים את הסופרנוס, והסדרה האחרונה שראיתי מההתחלה ועד הסוף הייתה "קו אונידין". ובכל זאת, אפילו אני מבין שבעולם של ימינו זה כנראה סוג של בורות או הצהרה בוטה.

עכשיו לך תסביר שאפילו ב"מגרש השדים" נבהלת נורא. אה, זו לא סדרת אימה? פנטזיה, אמרתם? שיהיה. בכל מקרה, מכיוון שאני כנראה מחנה של אדם אחד, כל שאר העולם חוגג, או שמא מתאבל על שידור העונה האחרונה של הסדרה המדוברת והמצליחה הזו. ומכיוון שכך, אפילו תעשיית הוויסקי הסקוטי השמרנית למדי אינה מצליחה להישאר אדישה, והיא משחררת כעת שורה של משקאות החוגגים את האירוע העולמי.

כבר בעונות הראשונות קפצו יקבים ומבשלות בירה על העגלה, וייצרו משקאות שמתכתבים עם הסדרה, כמו למשל יין "Fire and Blood" של חברת Ommegang, או בירה הנקראת על שמות בתי המשפחות המתחרות על הכס. אבל אלה היו בעיקר מבשלות ומזקקות קטנות, חובבניות למחצה. עכשיו מצטרפים למשחק גם השמות הגדולים.

חלק מהמשקאות הם חדשים לחלוטין, כמו למשל הוויסקי החדש מבית ג'וני ווקר המהולל, וחלקם רק עטיפות חדשות לכמה וכמה סינגל מאלטים מהוללים לא פחות. כיוון שאני לא ממש מתמצא, כאמור, במשחקי הכס, מה שנותר לי במסגרת החגיגה הזו הוא להשאיר לבקיאים ממני את ההתעמקות בחיבורים ובקישורים שבין האלכוהול לסדרה (ראו מסגרות). אני, לעומת זאת, אנצל את ההזדמנות ואדבר על וויסקי מעורב, כלומר בלנדד, כמו ג'וני ווקר למשל.

פעם, כל הוויסקים בעולם היו סינגל מאלטים, כלומר וויסקי המיוצר במזקקה אחת ויחידה (ומכאן הסינגל) משעורה מונבטת (מכאן מאלט) ומזוקקת בתהליך המסורתי של זיקוק דודי כפול. אלא שאז, אחרי המהפכה התעשייתית ומנועי הקיטור שהעניקה לעולם ושינו אותו לנצח, בא לעולם ה-Grain Whisky, וויסקי תעשייתי המיוצר בזיקוק רציף ולא דו-שלבי, מהיר וזול. הויסקי הזה עורבב עם הסינגלים, בדרך כלל כמה וכמה מהם, והרי לכם בלנדד סקוץ', ואחריו גם בלנדים אחרים.

איכשהו, גם כיום, רבים וטובים טועים לחשוב שבלנדד סקוץ' (או כל בלנד אחר) הוא בהכרח נחות יותר מסינגל מאלטים. יכול להיות אפילו שלשיטתם של אחדים, דעה זו אינה לגמרי מוטעה. סינגל מאלטים אכן יודעים להיות ייחודיים מאוד בטעמם. בוטים, יאמרו אחרים. אלא שבדיוק אותה בוטות, כמו למשל סינגל מאלטים מעושנים מאוד, היא גם זו שיכולה להסביר מדוע רבים אחרים (ולמעשה, רוב צרכני הוויסקי בעולם), עדיין מעדיפים בלנדים.

זה לא רק עניין של זמינות ומחיר. סינגל מאלטים יכולים אומנם להיות יקרים מאוד, אבל כך גם בלנדים מסוימים (ג'וני ווקר כחול, למשל). זה גם עניין של טעם. בלנדים טובים הם יצירות מופת קטנות של איזון, איפוק, רכות וליטוף, או בקיצור: אמנות הערבוב!

אותו ג'וני ווקר אומלל (יחד עם שיבאס ואולי גם אחרים) הם למשל ה"נפגעים" העיקריים מאותו דימוי מוטעה של "פלצני" וויסקי, שמשוכנעים שאין מה להשוות וויסקי מסחרי ונפוץ כמוהו עם משקאות נדירים כמו אובן או טליסקר (לא שמות מקריים, כפי שתראו מיד). וזוהי, כאמור, טעות גדולה. ג'וני ווקר, אפילו האדום הבסיסי ובוודאי שאחיו הגדולים (השחור, הזהוב וכל השאר) הם משקאות לא פחות מורכבים ומרתקים. נסו, אולי לראשונה בחייכם, ותיווכחו. אני מקווה.

סדרת הסינגל מאלטים המיוחדים לרגל העונה האחרונה של משחקי הכס, כולל וויסקי מבתי הסינגל - אובן, טליסקר, קליינליש, דאלוויני, רויאל לוכנאגר, קארדו, לאגבולין וסינגלטון האירי. מכיוון שהם אינם משווקים בארץ לעת עתה, אביא כאן שניים מהם בגרסתם הרגילה, ולצידם הג'וני המיוחד. צפייה ושתייה נעימות.

טליסקר 10 Talisker

דבר השותה: טליסקר היא המזקקה היחידה על האי סקיי (Skye), מזקקה "צעירה" שהוקמה ב-1830 ונחשבת לאחת האינדיבידואליסטיות הגדולות של עולם הסינגל מאלטים. זהו וויסקי עוצמתי להפליא, או להחריד (אם תשאלו אותי) שישמח את כל מי שאוהב, למשל, לאגבולין או לאפרוייג, רק קצת פחות דרמטי, תודה לאל. מעושן, ימי, תרופתי אפילו, חזק לאללה, ולא רק בגלל אחוזי האלכוהול הגבוהים יחסית (45.8%). לחובבי הז'אנר, והם רבים, רבים. 280 שקל.

Lagavulin של בית לניסטר

דבר הצופה: הסדרה המיוחדת של הסינגל מאלטים הקדישה לכל אחד מבתי המשפחות הגדולות בווסטרוז וויסקי משלו, מעוטר בסמל המשפחתי. הדרקון של בני טארגריאן (קארדו), האריה של לניסטר (לאגבולין), הזאב של סטארק (דאלוויני) וכדומה. מכיוון שהוויסקים הללו אינם משווקים בארץ, ניאלץ להאמין שטעמו של הוויסקי המוקדש לבני גרייג'וי (טליסקר), הוא ימי ומעושן יותר מזה של בני טיירל, החיים ברמות גנים (Highgarden) הירוקה, שסמלם הוא הוורד הקוצני, ושטעמו של הוויסקי שלהם (קליינליש) אמור להיות רענן ופרחוני יותר. אפשר להזמין דרך האינטרנט ולקוות שיגיע בזמן לתחילת העונה החדשה.

ווייט ווקר White Walker

דבר השותה: הג'וני ווקר החדש והחד-פעמי כנראה, נרקח ועורבב במיוחד עבור העונה האחרונה של משחקי הכס, והוא גם מופץ בארץ. ליבו של הוויסקי החדש מורכב מהסינגלים קארדו וקליינליש, שתיים מהמזקקות הצפוניות ביותר בסקוטלנד, מה שמתכתב עם מהותו הצפונית והקפואה, המתכתבת עם הסדרה עצמה. הטעם, לא ייאמן, הוא אכן פחות "חם" מהג'וני האדום והשחור הרגילים. פרנסיו ממליצים אפילו לקררו במקפיא ואחרי שניסיתי, אני מודה שזה אכן מפתיע ומצוין. 179 שקל.

דבר הצופה: בעולם של הסדרה, ההלכים (או המהלכים) הלבנים (White Walkers) או "האחרים" (others), כפי שהם נקראים בספרים שעליהם מבוססת הסדרה, הם גזע מכושף של יצורים אל-מתים, אכזריים וקרים, החיים באדמות החורף הנצחי שמצפון לחומה. עורם לבן-שקוף, מגעם קר כקרח ולעיניהם גוון כחול זוהר. יש להם כוחות על-טבעיים כמו הקמת מתים לתחייה והחזרתם כ"רפאים", (Wights), מין זומבים, שמשרתים אותם ומשמשים חיילים בצבאם העצום.

האגדות מספרות על הלכים שרוכבים על גוויות של סוסים, דובים, זאבי בלהות, ממותות ועוד. הם לוחמים מעולים, כמעט בלתי מנוצחים, ומצוידים בחרבות שלהבן יכול להקפיא ולנפץ חרבות אחרות ולפלח שריון פלדה כאילו היה משי. לפי האגדה, הם פלשו לווסטרוז כ-8,000 שנה לפני התקופה המתוארת בסדרה, והביאו איתם חשכה וקור שנמשכו דור, תקופה שכונתה "הלילה הארוך". הם נוצחו בתום מלחמה ארוכה וקשה, רק כשראשוני האדם וילדי היער איחדו כוחות נגדם. אחרי המלחמה נבנתה החומה כדי להגן על הממלכה מפניהם. אחרי שנים רבות שאיש לא ראה אותם, הם נחשבו לדמויות אגדיות מסיפורי ילדים, שקיימות רק בפולקלור העממי.

אובן 14 Oban

דבר השותה: מזקקת אובן, מהמזקקות הקלאסיות של ה"היילנדס", אזור הוויסקי המפורסם ביותר בסקוטלנד, נוסדה כבר ב-1794. זו המזקקה ה"שווה" האחרונה בחוף המערבי של ההיילנדס, וסגנונו של הוויסקי הוא מעין שילוב של הרכות המפורסמת של האזור, עם הקשיחות הימית של הוויסקי מהאיים השכנים במערב. הוויסקי בן ה-14 הוא המוצר הבסיסי של המזקקה והוא נפלא ממש. רך, מלטף ועגול, אבל מלא אופי, בעל גוף בינוני, קצת טעמי כבול, ואפילו איזו מליחות ימית קלה. עישון קל יחסית. נהדר. 300 שקל.

Oban Night's Watch Reserve Single Malt Scotch

דבר הצופה: הבקבוק שמייצג את משמר הלילה - מסדר צבאי עתיק יומין המגן על וסטרוז מפני כל מה שמעבר לחומה, משבטים פראיים ועד יצורי אופל - הוא כמובן שחור. זה צבעו של המסדר, המקנה לאנשיו את הכינוי "השחורים" או "העורבים". חברי המסדר עוטים גלימות שחורות, המבצר המרכזי שלהם הוא טירת שחור וסמלם הוא מגן שחור.

אנשי המשמר מאוגדים כאחווה ונשבעים שבועת נאמנות ופרישות. נוסח השבועה חקוק באותיות שחורות על הבקבוק: "הלילה יורד, וכעת מתחילה משמרתי. היא לא תסתיים עד מותי. לא אקח לי אישה, לא יהיו לי אדמות, לא אוליד ילדים. לא אחבוש כתר ולא אזכה בתהילה. אחיה ואמות על משמרתי. אני החרב באפלה, אני הצופה על החומות. אני המגן השומר על ממלכות האדם. האש הבוערת נגד הקור, האור המביא את השחר, הקרן המעירה את הישנים. אני מקדיש את חיי ואת כבודי למשמר הלילה, בלילה זה ובכל הלילות שיבואו".

משקאות תואמי כס | ערבובים למתקדמים

מאז העונה הראשונה של "משחקי הכס", הציף את העולם גל של מרצ'נדייז - מפריטי ביגוד ועיצוב ועד אביזרים של שתייה. תחתיות לכוסות עם סמלי הבתים, ספלים, כוסות יין וחולצות עם אמרתו של טיריון לניסטר, "I drink and I know things" ועוד. גם חובבי הקוקטיילים לא נשארו אדישים ובלוגים רבים שעוסקים בערבובים הציעו משקאות תואמי כס.

כך למשל הפך הבלאדי מרי הוותיק והטוב ל"כוהנת האדומה", ובגרסה אחרת הוקדש דווקא לאריה סטארק, שגם היא Bloody בדרכה הייחודית. הקוקטייל הקלאסי "דם וחול" (Blood and Sand) - המורכב מסקוץ', שרי הרינג ומיץ תפוזים - הולבש על אלריה חול (Ellaria Sand) ונחשיות החול שלה, שגם ידיהן אינן נקיות מדם; ואילו גרגור קלגיין, "ההר", זכה ביושר שהקוקטייל "זומבי" (יש הרבה גרסאות למשקה, ובכולן מככב הרבה רום - כהה ולבן, עם מיץ לימון, מיץ תפוזים, ברנדי דובדבנים או משמשים) ייקרא על שמו.

אחרים היו יצירתיים יותר, והרכיבו צירופים משלהם. אחת הגרסאות ל-White Walker כוללת ליקר שוקולד לבן (או וודקה בטעם וניל), מי סודה וכפית של ליקר קורסאו כחול, להפקת הצבע הייחודי של עיני האל-מתים. משמר הלילה זכה לקוקטייל כהה, המשלב קפה או ליקר קפה, בנדיקטין וליקר דובדבנים. גרסה שחורה אחרת ערבבה ליקר שמבורד (Chambord), פחית של בירה גינס ופטל שחור טרי.

נמצא מי שהקדיש משקה גם לייגריט האדמונית, אהובתו של ג'ון סנואו (45 מיל' וודקה, 15 מיל' מיץ קרנברי, 15 מיל' מיץ לימון, דש של ג'ינג'ר אייל וקישוט של תות שדה), ואילו אחר גרס שלאופייה הסוער מתאים יותר קוקטייל על בסיס ג'ין, מיץ עגבניות, פלפל חריף ורוטב טבסקו, שמוגש בלהבות, לזכר כינויה "ייגריט שהלהבה נישקה".

גם קוטל המלך, ג'יימי לניסטר זהוב השיער והיד, זכה בקוקטייל שמנציח את שיערו ומבוסס על בורבון, ליקר גולדשלאגר (או כל משקה אחר עם פיסות זהב) וליקר תפוז גראנד מארנייה.

היו שהקדישו משקאות לאירועי מפתח בסדרה: קוקטייל "החתונה האדומה" (טקילה, סירופ דבש, יין אדום, קינמון ופיסת ג'ינג'ר טרי), או משקה "הקרב על הבלאקווטר" (מוגש בלהבות). ובתקווה שדאינריז פרי-סער טארגאריין (אם הדרקונים, מנפצת השלשלאות וכו' וכו') תזכה לבסוף בכס הברזל, נרים לכבודה את קוקטייל ההכתרה הקלאסי (Coronation Cocktail): 45 מיל' שרי, 45 מיל' ורמוט, דש של ליקר דובדבנים (maraschino) ו-2 דשים של אורנג' ביטרס. לחייך, חאליסי!