רשמית: חברת החקלאות אבוג'ן נכנסת לתחום הקנאביס

אבוג'ן, שהוקמה במקור כספין-אוף של חברת הביולוגיה החישובית קומפיוג'ן, פיתחה מערכות חישוביות לניתוח ביג דאטה לשם כריית תובנות לגבי גנטיקה ותפקוד של צמחים, ולכן יכולותיה מתאימות מאוד לתחום הקנאביס • הפעילות תפוצל לחברה-בת בשם Cannonic

חברת החקלאות אבוג'ן  , אשר הודיעה לפני כמה חודשים כי היא בוחנת כניסה לתחום הקנאביס, הצהירה היום (ד') כי החליטה להיכנס לתחום ופירטה את התוכניות שלה לגביו. הפעילות תפוצל לחברה-בת בשם Cannonic.

החברה, הנסחרת בתל-אביב ובנאסד"ק, נסחרה היום בבוקר בתל-אביב לפי שווי 158 מיליון שקל.

אבוג'ן, שהוקמה במקור כספין-אוף של חברת הביולוגיה החישובית קומפיוג'ן, פיתחה מערכות חישוביות לניתוח ביג דאטה לשם כריית תובנות לגבי גנטיקה ותפקוד של צמחים, ולכן יכולותיה מתאימות מאוד לתחום הקנאביס.

לחברה יש מספר פעילויות אשר נמצאות בימים אלה בתהליך של פיצול לכמה חברות-בנות: חברה העוסקת שיפור תכונות הצמח דרך השפעה על הגנטיקה של הזרע (הן באמצעות הנדסה גנטית והן באמצעות הכלאות חכמות); חברה-בת בעוסקת בהתאמה של חומרי הדברה לצמח על בסיס התובנות מן המערכת הממוחשבת; חברה-בת העוסקת במניפולציה של סביבת החיידקים של הצמח כדי לשפר את התכונות שלו; וכן חברה שפורצת לתחום רפואת האדם ועוסקת בחקר המיקרוביום (תמהיל החיידקים) והקשר בינו לבין הבריאות.

לדברי עופר חביב, מנכ"ל אבוג'ן, "גדלתי בדור שבו הקנאביס נחשב למאוד שלילי, ולכן לקח לי זמן להחליט סופית להיכנס לתחום. בעבר סירבתי להיכנס לפעילות בטבק, והיה לי חשוב לבחון את התחום החדש לעומקו, כדי לוודא שאנחנו לא נכנסים לבעיה אתית, וגם שהפעילות הזו לא תשפיע על הקשר עם תאגידים שהם השותפים הפוטנציאליים שלנו". אולם בהדרגה איבד התחום את התדמית השלילית שלו, ובמקביל התפתח תחום הקנאביס הרפואי, וחביב זיהה את ההלימה בין היכולות של החברה לבין הצרכים של התחום.

"השוק הבין שבתחום הזה לא מספיק לגדל קנאביס ולשווק אותו, אלא מי שיצליח יהיה זה שיציע מוצר טוב ומבודל מן האחרים", אומר ד"ר ארנון היימן, מנכ"ל פעילות הזרעים של החברה.

מהם הצרכים הלא מסופקים של תעשיית הקנאביס היום? בתחילה צמח עם יבול גדול יותר, אבל לא סתם יותר ביו-מאסה של צמח, אלא יבול של מוצר עם ריכוז גבוה יותר של חומרים פעילים. צורך שני שהוא חשוב מאוד למטרות הרפואיות - צמח יציב, כלומר צמח שאינו משתנה בצורה דרמטית כתלות בשינויים קלים בסביבת הגידול שלו. צורך שלישי - ההבנה של הקשר בין החומרים הפעילים בצמח לבין המחלות שבהן הרכב חומרים פעילים מסוים מתוך הקנאביס יכול לטפל. זה אולי המקום שבו מערכת ביג דאטה וידע ומומחיות, הן כאלה הקשורים בצמח והן כאלה שקשורים בבריאות האדם (כפי שצוברת היום אבוג'ן בפעילות המיקרוביום שלה), יכולים לעשות את ההבדל.

לדברי היימן, "הקנאביס הוא צמח ששום גורם חקלאי לא ניסה לשפר אותו במשך המון שנים. בניגוד לתירס או סויה ששופרו ושופרו, והיום יותר קשה לחדש - הרי שהקנאביס הוא צמח כמעט בתולי בהקשר הזה".

בשלב הראשון אבוג'ן אינה מביאה לתחום את היכולות שלה בתחום ההנדסה הגנטית, מתוך הערכה כי הציבור עשוי להתנגד לכך, והיא תפעל בתחום הקנאביס באמצעות הרכבות בלבד. בהמשך, אם יסתבר כי התחום פתוח לקליטה של מוצרים המבוססים על הנדסה הגנטית, החברה תוכל להביא לכך את היכולות שלה בתחום, אך כרגע זה לא בתוכנית.

בכוונת החברה גם למכור ידע לחברות קנאביס, אך היעד שלה הוא גם לפתח זנים ייחודיים באופן עצמאי (אם כי כנראה היא לא תהיה אחראית לשווק אותם). אבוג'ן נכוותה בעבר כאשר ביססה את עסקיה על שיתופי-פעולה עם חברות זרעים, שיתופי-פעולה שהניבו הכסות נאות לחברה, אך המוצרים לא התקדמו בצנרות הפיתוח של החברות הללו בקצב המתוכנן. מאז היא עמלה להקים פעילות שנמצאת בשליטתה ואיתה תוכל להביא לשוק מהר יותר, אם כי כיום אין לה עדיין מוצרים בשוק. החברה מקווה כי בתחום הקנאביס היא תוכל להביא מוצרים לשוק במהירות יחסית, בגלל הצורך הרב, מיעוט התחרות הישירה במשבצת הספציפית בה פועלת החברה והקצב המהיר בו מתפתח התחום.

לגבי שני תחומי הפעילות הראשונים אליהם מתכוונת החברה להיכנס בתחום הקנאביס, שיפור היבול וייצוב הצמח תוך שמירה על ריכוזי החומרים הפעילים בו, היא יכולה לעשות זאת על בסיס המערכות החישוביות הקיימות אצלה.