"יש מעט מפלגות שבכלל טרחו לפרסם מצע. וזה חבל"

חן מענית בשיחה עם יורם ירושלמי, דור שלישי במפעל מגדלי קירור ירושלמי • "אין לנו עתיד בתור תעשייה. לא יכולים להתחרות ביכולות הייצור של סין"

ניידת הבחירות של "גלובס" הגיעה היום (ד') לאשקלון, שם שוחחו הכתבים שלנו עם האוכלוסייה והמשיכו למפעל מגדלי קירור ירושלמי. במפעל דיבר חן מענית עם יורם ירושלמי, דור שלישי במפעל מגדלי קירור ירושלמי. סביו ייסד את המפעל ב-1966 ועבד בו עד גיל 90. האב הקים את המפעל יחד עם הסב, וירושלמי הנכד שהגיע לפני 14 שנים למפעל. לפני כן הספיק להיות מנהל חטיבה בקונברס משך 4 שנים ולתפקד כיועץ בקסלמן. הוא מחזיק בתואר במשפטים, בפילוסופיה ובכלכלה, ומתגורר בגבעתיים.

ניידת הבחירות של "גלובס" פוגשת היום את תושבי אשקלון במסע שיסתיים במפגש עם סגן שר האוצר איציק כהן מש"ס וח"כ מירב בן ארי מכולנו

ניידת הבחירות באשקלון \ צילום: כדיה לוי
 ניידת הבחירות באשקלון \ צילום: כדיה לוי

במפעל יש 50-60 עובדים. האם הדור הרביעי ימשיך את הדרך המשפחתית?
אין לנו עתיד בתור תעשייה, לא יכולים להתחרות בעלויות ייצור של סין. יבוא היום זול לי מעלויות ייצור.

כוח היצור היום הוא בידע.
יש תכניות ממשלתיות שעזרו לנו ויש מילים טובות להגיד, קרן צפונה דרומה של איתן ורטהיימר עוזרת לנו מאוד, תומכת בנו בנעלי המדינה. מפעל שראוי להערכה ולציון.

מדובר במפעל יצרני שמייצר מגדלי קירור לתעשייה. אתגרי התעשייה לא פשוטים.
תעשייה ככלל היא קשה ביחד לתחרות שבהם כוח העבודה זול. בטווח הארוך אין לנו סיכוי. כפי שהוא היום המפעל הזה לא יעבוד בעתיד. מתמודדים עם האתגר דרך ידע.

המתחרים הם יצרני ענק בחו"ל. העתיד שלנו הוא בייצור.
משרד הכלכלה עזר לנו בשנים האחרונות דרך השתתפות בהוצאות למפעל קטן שרוצה לצאת לחו"ל. הגענו ל-25% יצוא, והשאיפה היא להגדיל את זה.

ככל שמחירי הנדל"ן עלו הרחקנו עם הנגרייה של סבא מהתחנה מרכזית לתל-אביב, אחרי כן לנס-ציונה, ולפני 20 שנה העתקנו את המפעל לאשקלון.

מה הציפיות של התעשייה מהממשלה הבאה?
כבעל ניסיון בכלכלה כוחות השוק יהיו חזקים מאיתנו. הממשלה יכולה לעזור בקו שנוקטים בו בעזרה למי שרוצה לייצא ולעלות בשרשרת הערך.

בשנה שעברה קיבלנו מענק מהרשות לחדשנות וזה מאוד עזר. השתתפנו בתכנית כסף חכם וזה חיוני למפעל כמו שלנו. הממשלה הפגינה גמישות שלא מאפיינת אותה.

ומה הכיוון שלך לבחירות הקרבות?
במערכת הבחירות הזו שהכול בה אישי לחלוטין ההחלטה שלי לא תתבסס על מצע כלכלה של מפלגה כזו או אחרת. יש מעט מפלגות שבכלל טרחו לפרסם מצע. וזה חבל.