בבנק לאומי למשכנתאות מעריכים: ההתעוררות בשוק הנדל"ן תימשך

לדברי ראש אגף האשראי למשכנתאות בבנק, משה כהן, ההתעוררות היא בגין עשרות אלפי דירות שטרם נמכרו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן ושצפיות להימכר בשנים 2019 וב-2020 • לפי הנתונים עד היום נמכרו בסך-הכול 12 אלף דירות במסגרת מחיר למשתכן

בנק לאומי למשכנתאות /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בנק לאומי למשכנתאות /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הרבעון האחרון של 2018 והראשון השנה התאפיינו בעלייה במספר עסקאות הנדל"ן, וזאת במידה רבה כתוצאה ממכירת דירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. בבנק לאומי למשכנתאות השמיעו היום הערכה אופטימית, כי בהמשך השנה תנופה זו תימשך, עקב יציאתן לשוק של עשרות אלפי דירות שמשווקות במסגרת מחיר למשתכן. כך אמר ראש אגף אשראי בבנק לאומי למשכנתאות, משה כהן. הוא דיבר היום (ג') בכנס השקת לשכת המתווכים בגוש דן, שנערך בסינמטק בתל-אביב. "ב-3 השנים האחרונות, הממשלה הייתה הגורם הדומיננטי בשוק הדירות, באמצעות 'מחיר למשתכן'. ברבעון האחרון של 2018 ובראשון של 2019 יש התעוררות, ואנו רואים את זה בגדול בביצוע המשכנתאות, וזה בעיקר בגלל מחיר למשתכן".

מספר עסקאות כולל
 מספר עסקאות כולל

מנתוני הכלכלן הראשי, אכן ניכר כי חל גידול משמעותי במספר העסקאות שבוצעו החל מאוקטובר שנה שעברה ועד לינואר בשנה הנוכחית (נתוני פברואר טרם פורסמו), שלוו בקפיצה גדולה מאוד בכמות הדירות המוזלות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן. בתקופה זו פרויקטים רבים החלו להגיע לבשלות, מה שמאפשר לקבלנים להחתים זוכים על חוזי רכישה. התוצאה: בחודשים האחרונים נרשם גם גידול בהיקף המשכנתאות שנלקחו. ועם זאת, הדירות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן, באו על חשבון האטה במכירת דירות חדשות בתקופה האחרונה.

כאמור, בלאומי למשכנתאות לא רואים בזה תופעה נקודתית בזמן, וסבורים, כי מחיר למשתכן תכתיב רמה גבוהה יחסית של עסקאות ב-2019. רמה שתחזור לרמות שנרשמו ב-2016, שבה בוצעו כ-12% יותר עסקאות מאלה שבוצעו בשנתיים האחרונות.

כהן הציג נתונים שמתבססים על נתוני אתר מדלן ועל נתוני הבנק ולפיהם, מאז יצאה תוכנית מחיר למשתכן לפועל (אמצע 2015), רמ"י שיווקה קרקעות עליהן ניתן לבנות 130 אלף יחידות דיור (מהן כ-27 אלף משווקות כיום). מצבר קרקעות אלה מהן נרכשו על ידי קבלנים קרקעות בעלות פוטנציאל לבניית - כ-65 אלף דירות בלבד - קרי חצי.

ואולם עד כה, לפי נתוני לאומי למשכנתאות ומדלן, רק כ-12 אלף עסקאות בוצעו בפועל, כך שבעתיד הקרוב קיים פוטנציאל למכירת עוד כ-40 אלף יחידות דיור, ובבנק מעריכם שהעסקאות הללו יבוצעו במהלך השנה הנוכחית ובשנה הבאה.