המטרה המפתיעה של רשות ההגבלים האמריקאית: טקס פרסי האוסקר

הרגולטורים במכתב לאקדמיה לקולנוע: החרגת נטפליקס מטקס האוסקר עלולה להיחשב עבירה על חוקי התחרות

הסרט "רומא". צריך עוד כאלה / צילום: באדיבות נטפליקס
הסרט "רומא". צריך עוד כאלה / צילום: באדיבות נטפליקס

חטיבת ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים האמריקאי הזהירה את הגוף שמחלק את פרסי האקדמיה לקולנוע (פרסי האוסקר), כי הצעה לשינוי כללים שמיועדת להוציא את נטפליקס מן ההתחרות על הפרסים עלולה לעורר שאלות של תחרות הוגנת, לפי מקורות יודעי דבר.

מייקן דלרהים, מנהל החטיבה, מסר במכתב לאקדמיה לקולנוע כי שינוי כזה של הכללים, שיחייב שסרטים שזכאים להשתתף בתחרות יופצו יותר בבתי קולנוע, עלול לייצג הסדר בין אולפני קולנוע מתחרים שנועד להחניק יריב חדש שלהם, מסרו המקורות.

דוברת של האקדמיה מסרה: "קיבלנו מכתב ממשרד המשפטים והגבנו עליו בהתאם. מועצת הנגידים של האקדמיה תתכנס ב-23 באפריל לישיבת כללי הפרסים השנתית שלה, שבה מגישים כל הסניפים עדכונים אפשריים לשיקול-דעת המועצה".

אחד מחברי מועצת הנגידים הזו, שעבד עם אולפני הפקה מסורתיים וגם עם נטפליקס, הביע הפתעה מכך שמשרד המשפטים הפדרלי חודר לטריטוריה של טקס פרסים הוליוודי. "תחרות לא יכולה לקבוע לעצמה את החוקים שלה?", הוא שאל.

אזהרת משרד המשפטים היא ההתפתחות האחרונה במסע האיטי של נטפליקס ללגיטימציה בהוליווד.

נטפליקס, שירות הסטרימינג של סרטי ותוכני וידאו, מפיק היום יותר סרטים מכל אולפן הוליוודי גדול, אבל כמה גורילות בתעשייה הזו מתחו ביקורת על האסטרטגיה שלו, של הימנעות יחסית מהפצת הסרטים לבתי קולנוע, שהם רואים בה "ניגוד אתי לרוח הפקת הסרטים". בפסטיבל קאן, למשל, נאסרה על סרטי נטפליקס הכניסה לתחרות בגלל האסטרטגיה הזו של הפצה ישירות לבתי הצרכנים.

המפיק והבמאי סטיבן ספילברג הוא מהמבקרים הקולניים ביותר של ניסיונות נטפליקס לבסס את עצמה ככוח בתעשיית הסרטים - כולל קמפיינים אגרסיביים לאוסקר.

בשבועות שקדמו לשיגור הכתב של משרד המשפטים לאקדמיה לקולנוע, ספילברג אותת שהוא ישדל את חבריו במועצת הנגידים של האקדמיה לאלץ את נטפליקס להפיץ את סרטיה יותר בבתי קולנוע, אם היא רוצה להתמודד על פרסי האוסקר.

בראיון ל-ITV ב-2018, ספילברג אמר כי סרט שמופק בעיקר עבור קהל ביתי הוא "סרט טלוויזיה". "מגיע לו ולי פרס אמי, אבל לא אוסקר", הוא הוסיף אז.