שבוע בלבד לאחר שהוקמה: גוגל סגרה את הוועדה לבחינת סוגיות אתיות בשימוש בבינה מלאכותית

מטרת הוועדה הייתה להתכנס 4 פעמים בשנה ולספק המלצות בנושא לגוגל וכן לחברות וחוקרים נוספים • אלא שהוועדה - שכללה מומחים לבינה מלאכותית ורובוטיקה אך גם מומחים בתחומי הפילוסופיה, הפסיכולוגיה והמדיניות הציבורית - עוררה מחלוקת מהרגע הראשון

בינה מלאכותית / צילום: שאטרסטוק
בינה מלאכותית / צילום: שאטרסטוק

גוגל הודיעה ביום חמישי כי היא מפזרת את הוועדה החיצונית שהקימה רק שבוע קודם לכן, במטרה לבחון את הסוגיות האתיות שעולות משימוש בטכנולוגיית בינה מלאכותית. מטרת הוועדה הייתה להתכנס 4 פעמים בשנה ולספק המלצות בנושא לגוגל וכן לחברות וחוקרים נוספים.

אלא שהוועדה - שכללה מומחים לבינה מלאכותית ורובוטיקה אך גם מומחים בתחומי הפילוסופיה, הפסיכולוגיה והמדיניות הציבורית - עוררה מחלוקת מהרגע הראשון. המחלוקת נגעה בעיקר לחברות בה של קיי קולס ג'יימס, נשיאת הארגון השמרני The Heritage Foundation, שנלחמה נגד הרחבת הזכויות לטרסג'נדרים בארה"ב והכחישה את שינוי האקלים. חברה נוספת בוועדה שעוררה מחלוקת היא דיאן גיבנס, מנכ"לית בחברת רחפנים, כשהכללתה בוועדה נראתה בעייתית בשל השאלות סביב השימוש האפשרי של בינה מלאכותית ביישומים צבאיים.

במהלך השבוע מאז הקמת הוועדה, חוקר פרטיות מאוניברסיטת קרנגי מלון שהיה חבר בה, פרופ' אלסנדרו אקוויסטי, החליט לעזוב אותה וצייץ כי "בעוד שאני מחויב למחקר סוגיות המפתח האתיות הנוגעות לבינה מלאכותית, אני לא מאמין שזה הפורום המתאים עבורי כדי לקחת חלק בעבודה החשובה הזו". לאחר מכן אלפי עובדי גוגל חתמו על עצומה שדורשת מגוגל להדיח את קולס ג'יימס, ולבסוף גוגל החליטה לבטל את הוועדה לחלוטין.

הסגירה דווחה לראשונה ב-Vox, ובעקבות הדיווח גוגל הצהירה כי "זה הפך להיות ברור שבסביבה הנוכחית, הוועדה לא יכולה לפעול כפי שרצינו. לכן אנחנו מסיימים את פעולתה. נמשיך לפעול באחריות בסוגיות החשובות שבינה מלאכותית מעלה, ונמצא דרכים שונות כדי לקבל דעות חיצוניות בנושאים האלה".

סגירת הוועדה היא דוגמה נוספת לאקטיביזם של עובדי גוגל, שהביא להקמתה מלכתחילה. בשנה שעברה התעוררה בקרב עובדי החברה מחאה בעקבות שיתוף-פעולה של גוגל עם הפנטגון, בטענה כי אין להשתמש ביישומי בינה מלאכותית למטרות צבאיות. אותה מחאה הביאה לכך שגוגל לא חידשה את החוזה עם הפנטגון, הגדירה סט ערכים בתחום הבינה המלאכותית וגם הקימה את הוועדה החיצונית. עובדי גוגל מחו מאז בשורה של נושאים נוספים, בהם היחס בחברה לתלונות על הטרדה מינית ואפליה נגד נשים.