קורץ לימין: דיון על 4,800 יחידות ביו"ש עוכב, עד שלשכת נתניהו נכנסה לתמונה

לפי גורמים המעורבים במהלך, ישיבת האישור שאמורה הייתה להיות בסכנת ביטול בשל עיצומים של עובדי המינהל, התקיימה רק לאחר פנייתו של ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה ומ"מ המנכ"ל יואב הורוביץ אל מנכ"ל האוצר שי באב"ד, שניהל עם העובדים את ההתדיינות

יואב הורוביץ / צילום: תמר מצפי
יואב הורוביץ / צילום: תמר מצפי

מועצת התכנון העליונה של המינהל האזרחי ביהודה ושומרון אישרה בחמישי האחרון תוכניות בנייה של יותר מ-4,800 יחידות דיור בהתנחלויות. לפי גורמים המעורבים במהלך, ישיבת האישור שאמורה הייתה בסכנת ביטול בשל עיצומים של עובדי המינהל, התקיימה רק לאחר פנייתו של ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה וממלא-מקום המנכ"ל, יואב הורוביץ, אל מנכ"ל האוצר שי באב"ד, שניהל עם העובדים את ההתדיינות.

מועד אישור התוכניות, המתקיים אחת לרבעון באופן קבוע, נקבע תחילה לתאריך מוקדם יותר ואמור היה להתפרס על פני שתי ישיבות, בשל כמות החומר ובשל מורכבות הדיון. ואולם שתי הישיבות בוטלו בשל עיצומים של העובדים.

לדברי גורמים המעורבים בהתנהלות, לאחר שהתברר כי הישיבות בוטלו, עדכן מתאם הפעולות בשטחים, האלוף קמיל אבו רוקון, את הורוביץ, וזה פנה אל מנכ"ל האוצר שי באב"ד כדי שיעזור לפתור את הבעיה. לפי אותם גורמים, הפניה לבאב"ד הועילה, וביום רביעי אכן הושגה הסכמה והעיצומים בוטלו. הישיבה כונסה בבהילות ליום חמישי בבוקר, אז כאמור אושרו התוכניות ליותר מ-4,800 יחידות דיור. הבנייה מיועדת ברובה להתנחלויות ותיקות כמו אריאל, מעלה אדומים, גבעת זאב, אלקנה, שילה ועוד.

מהמינהל האזרחי נמסר כי בישיבת מועצת התכנון העליונה שהתקיימה ביום חמישי אכן אושרו התוכניות ל-4,800 יחידות דיור הנמצאות בשלבים שונים של תכנון. גורם בכיר בלשכת ראש הממשלה מאשר כי הורוביץ אכן עודכן על העיצומים ושוחח עם באב"ד בנושא, אך מדגיש שזה נעשה למטרת בירור בלבד וכי לא נעשתה התערבות במגעים. לגבי אישורי הבנייה, אמר אותו בכיר כי מדיניות הממשלה היא לאפשר את המשכיות החיים בישובים ביהודה ושומרון ולענות על צורכי התושבים במקום. יתרה מכך, הוא הדגיש כי המהלך נעשה ללא כל קשר לבחירות.

באב"ד מצדו אישר כי לא הייתה התערבות במשא-ומתן עם העובדים, אלא רק שיחת עדכון בינו לבין הורוביץ. הוא הוסיף כי העיצומים הסתיימו נכון לעכשיו, ובימים הקרובים יחל משא-ומתן עם העובדים במטרה למצוא פתרון.

למרות העובדה שבלשכת ראש הממשלה מכחישים כל קשר בין המהלך לבחירות, ההתערבות של נתניהו בסכסוך עבודה מסוג זה היא חריגה, גם אם מדובר רק בשיחה בין הורוביץ לבאב"ד. נראה כי נתניהו ממקד בימים האחרונים את המסרים שלו לקהל הימני, בניסיון לצבור מנדטים על חשבון הימין החדש ואיחוד מפלגות הימין. כך למשל נתניהו אמר בערוץ 12 במוצאי השבת כי יחיל ריבונות בשטחים, והוסיף כי הוא לא מבחין בין גושי ההתיישבות לבין ישובים מבודדים.