רעידת האדמה תחכה: איילת שקד הודיעה על דחייה ברפורמת תקנות סדר הדין האזרחי

לאחר שהושק בתרועה גדולה, הודיעה אתמול שרת המשפטים איילת שקד על דחיית המועד בו ייכנס לתוקפו הקודקס האזרחי החדש, שמטרתו לבצע רפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי • הדחייה כאמור נעשתה לבקשת לשכת עוה"ד ועל דעת נשיאת ביהמ"ש העליון ומנהל בתי המשפט

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

שרת המשפטים איילת שקד, על דעת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ומנהל בתי המשפט ד"ר יגאל מרזל, דחתה את המועד בו ייכנס לתוקפו "הקודקס האזרחי החדש" לחודש פברואר 2020. הקודקס החדש צפוי לבצע רפורמה מהותית ורחבת-ההיקף בתקנות סדר הדין האזרחי, שהייתה צפויה להתחיל כבר בחודש ספטמבר הקרוב.

אתמול (א'), יומיים בלבד לפני הבחירות הכלליות, שמבשרות גם על תום הקדנציה של שקד, הודיעה שרת המשפטים כי בעקבות פנייתה של לשכת עורכי הדין, היא הגיעה למסקנה כי יש לדחות את מועד כניסתן לתוקף של התקנות במספר חודשים (עד לתאריך 2.2.2020), על-מנת לאפשר לעורכי הדין זמן היערכות נוסף בן 5 חודשים (10 חודשים בסך-הכול מהיום).

שרת המשפטים הדגישה כי לא תהיינה דחיות נוספות של מועד הכניסה לתוקף, אולם לא ברור איזה תוקף יהיה לדברים אלה, לאחר כניסתו לתפקיד של שר המשפטים החדש (במקרה שזו לא תהיה שקד).

בתוך כך, לשכת עורכי הדין התחייבה כי במהלך התקופה שעד לכניסת התקנות לתוקף, תיערכנה הדרכות והכשרות מקצועיות לעורכי הדין לצורך למידת הוראות התקנות החדשות והתמקצעות בהן.

דחיית המועד האמורה, נעשתה כאמור על-דעתם של נשיאת בית המשפט העליון ומנהל בתי המשפט. מהרשות השופטת נמסר בקשר עם הדחייה כי הרשות השופטת נערכה וממשיכה להיערך מעת פרסום התקנות בחודש ספטמבר 2018 בכל ההיבטים הנדרשים, ובכללם קיום הדרכות לשופטים ולעובדי המנהל וכן ביצוע התאמות טכנולוגיות, מחשוביות ועוד - והכול מתוך הכרה בחשיבות הרבה של הרפורמה ולשם הוצאתה אל הפועל.

מלשכת עורכי הדין נמסר כי הלשכה שומרת לעצמה את הזכות לפנות למשרד המשפטים בתוך התקופה האמורה בבקשה לבחון עריכת תיקונים בהוראות תקנות סדר הדין האזרחי.

שופט מנהל

הקודקס החדש אמור להחליף את תקנות הסדר הדין האזרחי המיושנות, שהותקנו בשנת 1963 ומאז תוקנו בשיטת "טלאי על טלאי". הקודקס החדש כולל 180 סעיפים שיחליפו את מאות התקנות הקודמות.

התקנות החדשות קובעות, בין השאר, דרך מרכזית אחת לפתיחת הליך משפטי, ובכלל זה להגשת תובענה, ובמסגרתה יבוטלו הסדרים בלתי נדרשים כגון סדר דין מקוצר והמרצת פתיחה, ויושם דגש על "זמנים וכמויות".

בין העקרונות החדשים שילוו לקודקס, ניתן לציין את מדדי זמן והיקפים של כתבי טענות (11 עמודים בבית משפט שלום ו-14 עמודים בבית המשפט המחוזי, ובתביעה לסעד כספי מעל ל-2.5 מיליון שקל - לא יעלה על 30 עמודים) וקביעת פורמט אחיד לכתבי בי-דין. בנוסף, נקבע עיקרון חדש, ולפיו ימונה מזכיר משפטי שימנע קבלת מסמכים שאינם ממלאים אחר ההוראות החדשות שנקבעו בתקנות או אחר הוראות בית המשפט.

נושא מהותי שמוסדר בתקנות הוא קריאה לשופטים "ליטול יוזמה ככל שנדרש" ולהפוך אקטיביים יותר. כך, לדוגמה, יוכלו השופטים לתחום את זמן הדיון (לרבות החקירות), לנהל את קדם-המשפט בצורה אקטיבית יותר, ובכלל זה לשמוע עדויות של כל הנוכחים באולם בית המשפט על עובדה שבמחלוקת ולקבל מענה לשאלות בעניינים הנוגעים לסכסוך נושא התובענה.

נושא זה, חשוב לציין, מהווה צעד לכיוון הגמשת שיטת המשפט האדברסרית הנהוגה במדינה, המקנה לבעלי הדין את השליטה בהתנהלות ההליך. הלכה למעשה, שופטי בתי המשפט לא יהפכו ל"שופט חוקר" או "שופט מתערב" (כפי שנהוג בשיטת המשפט הקונטיננטלית), אלא יהיו מעין "שופט מנהל", כדבריה של שרת המשפט שקד במסיבת העיתונאים מספטמבר. 

"תוצאה נכונה וצודקת"

שרת המשפטים, איילת שקד, מסרה: "תכליתה של הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי לבסס הליך משפטי הוגן בעניינים אזרחיים, אשר יאפשר להגיע לתוצאה נכונה וצודקת תוך יעילות מרבית של המערכת. מובן מאליו כי לצורך הצלחת הרפורמה נדרשת היערכות מיטבית של כלל הגורמים הנוגעים בדבר. בעקבות פנייתה של לשכת עורכי הדין, הגעתי לכלל מסקנה כי דחיית מועד כניסתן לתוקף של התקנות מספטמבר 2019 לפברואר 2020 היא זו שתאפשר היערכות כזו. אני סמוכה ובטוחה כי בדרך זו הרפורמה תצא אל דרכה באופן הטוב ביותר ותביא לייעול המערכת ולטיובה".

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, הגיב לדחייה וציין: "אני שמח לבשר כי שרת המשפטים נענתה לבקשת לשכת עורכי הדין והחליטה לדחות את כניסת תקנות סדר הדין האזרחי ל-1 בפברואר. כפי שציינה השרה בהודעתה, דחיית מועד הכניסה לתוקף נעשה על דעתם של נשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, ושל מנהל בתי המשפט, כבוד השופט ד"ר יגאל מרזל. דחיית כניסתן לתוקף של התקנות מהווה הקלה לכל עורכי הדין העוסקים בליטיגציה אזרחית ונזיקית. כפי שציינה השרה, דחיית כניסתן לתוקף של התקנות מאפשרת היערכות מיטבית של המערכת ליישומן של התקנות על הצד הטוב ביותר.

"בימים הקרובים נקים צוות עבודה של לשכת עורכי הדין ומשרד המשפטים, על-מנת לדון בתקנות ולגבש סדרי עבודה, וכדי לקבל משוב מעורכי הדין העוסקים בתחומי המשפט השונים. אנו מקווים שבמסגרת צוות העבודה שיוקם, ניתן יהיה להביא להישגים נוספים לטובת עורכי הדין. אנו מודים לשרת המשפטים ולהנהלת בתי המשפט על היענותן ועל הירתמותן לבקשתנו".

המועמד לראשות הלשכה, עו"ד אילן בומבך, הגיב בעמוד הפייסבוק שלו להודעת השרה שקד: "ההנהגה הזמנית של לשכת עורכי הדין כבר השלימה עם תקנות סדר הדין האזרחי, במקום להילחם בהן. 'בשורת' הדחייה אינה אלא זמן היערכות ללימוד והפנמת התקנות. התקנות הן מכשול שהלשכה הייתה צריכה להיאבק בו מזמן".

בנוסף ציין עו"ד בומבך כי הצגת הדחייה כהישג של ההנהגה הנוכחית "ממחישה את האטימות" כלפי ציבור עורכי הדין, וכי הוא התחייב לפעול לביטול התקנות "הבעייתיות" לדבריו.