תלונה: פעילי ליכוד צילמו בסתר בקלפיות ביישובים הערביים

רשימת חד"ש-תע"ל הגישה תלונה דחופה לוועדת הבחירות בבקשה להוציא באופן מיידי את המצלמות שהותקנו בצורה לא חוקית ע"י פעילי ימין בקלפיות בישובים הערביים • במקביל המשטרה נמצאת בחלק מהקלפיות ומתחילה לאכוף את האיסור • הליכוד: אין מדובר בעבירה אלא בצילום מהלך הבחירות כדי למנוע זיופים

קלפיות בבחירות / צילום: Shutterstock
קלפיות בבחירות / צילום: Shutterstock

ועדת הבחירות בודקת תלונות, ולפיהן חברי ועדות קלפי ביישובים ערביים צילמו בסתר את הליך ההצבעה, ככל הנראה בניסיון לאתר זיופים בקלפיות אלה. הצילום בתוך הקלפיות אסור, ובוודאי על-ידי ועדות קלפי.

תלונה בנושא הוגשה למשטרת ישראל, והשוטרים עיכבו לחקירה בטמרה כמה מחברי הוועדות נציגי הליכוד

את התלונות הגישה רשימת חד"ש-תע"ל, וזאת בבקשה להוציא באופן מיידי את המצלמות שהותקנו בצורה לא חוקית על-ידי פעילי ימין בקלפיות בישובים הערביים. במקביל כאמור המשטרה נמצאת בחלק מאשכולות הקלפי ומתחילה לאכוף את האיסור.

מחד"ש תע"ל נמסר: "הימין הקיצוני מבין היטב את הכוח שלנו בהפלת השלטון וחוצה כל גבול באמצעים בלתי חוקיים בניסיון להתערב ולמנוע מהאזרחים הערבים להצביע. אבל גם אנחנו מבינים את כוחנו. יוצאים להצביע היום על אפם ועל חמתם". 

התלונה הראשונה הגיעה לאחר שחבר ועדת הבחירות בטמרה פרסם בפייסבוק כי ברשותו של חבר אחר בוועדה מטעם הליכוד נמצאה מצלמה נסתרת שנועדה לתעד את המתרחש בקלפי. המצלמה הוצאה, וחבר הוועדה הוזהר.

בעקבות התלונה נמצאו עוד ועוד חברי ליכוד וברשותם מצלמות. ברוב המקרים הם הוציאו את המצלמות והמשיכו לעבוד, במקצת המקרים הם עזבו את הקלפיות. כאמור, בטמרה עוכבו כמה מהם לחקירה. 

בדיר חנא נמצאו 7 מצלמות ברשות הנציגים, ואלה עזבו את הקלפיות.

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס, אמרה כי אסור לחברי הועדות לצלם את הליך הבחירות אלא באירועים חריגים לצורך תיעודם. כלומר, לא צילום מתמשך אלא צילום רק במקרה של חשש מזיוף או אירוע חריג אחר. הודעה ברוח זו נשלחה אל כל מזכירי ועדות הקלפי ברחבי הארץ.

טרם הגיעה תשובה רשמית של הליכוד, אך גורם בכיר במפלגה אמר כי אם אכן נעשה הדבר, והוא נועד למנוע את זיופי ההצבעות בקלפיות ביישובים הערביים בעקבות תלונות רבות שהגיעו בבחירות קודמות.

ככל הידוע, יותר מ-1,000 חברי ועדות קלפי נציגי הליכוד ומפלגות ימין בקלפיות ביישובים הערביים קיבלו מצלמות כאלה, ופעילי הבחירות של המפלגות הערביות בודקים כעת אם הם מצלמים, דורשים מהם להפסיק, ובחלק מהמקרים כאמור הוזעקה המשטרה למקום. 

נציג הליכוד בוועדת הבחירות המרכזית, עו"ד קובי מצא, אמר כי מטרת הצילום הייתה לוודא שאין זיופים בקלפיות האחרות. הוא התרעם על כך שנציגי הליכוד "נבעטים" החוצה מועדות הקלפי ביישובים ערבים רבים. לדבריו, אין מדובר בעבירה אלא בצילום מהלך הבחירות כדי למנוע זיופים.

מהליכוד נמסר כי נציגי הליכוד צוידו ב-1,200 מצלמות.