התוצאה החמקמקה, הנקמה המתוקה וההחמצה ההיסטורית: כמה הערות על תוצאות הבחירות

נתניהו מדלג בקלילות לעבר הקמת הממשלה החמישית בראשותו, אבל כאב הראש העיקרי שלו צפוי להיות חלוקת התיקים בבית • מה מלמדת הקריסה של בנט, שקד ופייגלין וההפתעה של ליברמן, ולמה אף אחד לא מדבר על ממשלת אחדות? • פרשנות

בנימין ושרה נתניהו בנאום לאחר תוצאות הבחירות / צילום: שלומי יוסף
בנימין ושרה נתניהו בנאום לאחר תוצאות הבחירות / צילום: שלומי יוסף

למעלה ממחצית הישראלים - מעל ל-2 מיליון בהפרשים זניחים - בחרו אתמול להצביע לאחת משתי המפלגות הגדולות: הליכוד או כחול לבן. למרות זאת, הסיכוי לממשלת אחדות קלוש. בנימין נתניהו יכול להקים ממשלה בלי בני גנץ, וגנץ-לפיד הכריזו ממילא מבעוד מועד כי לא ישבו עם הליכוד כל עוד נתניהו עומד בראשו. באמירות הללו החמיצו הצדדים והחמיצה מדינת ישראל את ההזדמנות להקים ממשלה רחבה, יציבה. ממשלה שתצטרף אליה שורה של מפלגות קטנות יותר, אבל אז כוחו היחסי של כל שותף הוא מתון, פרופורציונלי לגודלו. ממשלה שמשקפת באמת את הגיוון בעם.

גם תיאוריית המפלגה הגדולה קרסה הלילה. בישראל של 2019, כאשר ההצבעה מתבצעת בפתק אחד, הגוש ולא המפלגה הגדולה הוא המפתח ללשכת ראש הממשלה. ובנימין נתניהו עומד לדלג לשם די בקלילות בפעם החמישית.

השורה התחתונה ברורה, ומלאכת הרכבת הקואליציה אפילו לא צפויה להיות קשה במיוחד. ההתחזקות של המפלגות החרדיות (16 מנדטים צפויים בסך-הכול), השותפים הטבעיים של נתניהו, תקל עליו, וביחד עם ליברמן, כחלון ואיחוד מפלגות הימין, יש לנתניהו ממשלה, אפילו לא ממשלה צרה. הממשלה הזו נוחה לנתניהו לא רק אלקטורלית אלא גם פרסונלית ועשויה לאפשר לו להישאר בתפקידו גם אם יוחלט לאחר שימוע להגיש נגדו כתב אישום.

למעשה, נראה כי כאב הראש העיקרי של נתניהו בימים הקרובים צפוי להיות בתוך הבית. בתוך הליכוד. את הרכבת הקואליציה הוא צפוי לצלוח בקלות, חלוקת התיקים, לעומת זאת, עשויה להיות מאתגרת עבורו. התוצאה הגבוהה של הליכוד תוליד שורה של דרישות ולחצים לתפקידים בכירים מצד אנשים כמו גדעון סער, ישראל כ"ץ וניר ברקת, שרק מחכים ליום שבו יוכלו לרשת אותו. הוא מצידו יעשה הכול כדי שלא להגיש להם את המקפצה לחתור תחתיו בעתיד מעמדה חזקה.

והנה עוד 3 הערות על תוצאות האמת:

1. התוצאה החמקמקה מכולם שייכת לימין החדש של נפתלי בנט ואיילת שקד, שמביטים כרגע על אחוז החסימה מלמטה. שרי החינוך והמשפטים בהתאמה הודיעו הבוקר כי הם עוד מחכים לקולות החיילים, שאכן עשויים לאפשר להם להיכנס בסופו של יום לכנסת. גם אם זה יקרה, השניים כבר לא ישובו להחזיק בתיקים כה בכירים, וממילא נתניהו כאמור כלל לא זקוק להם כדי להקים ממשלה. במצב הזה, גם אם בנט ושקד ייכנסו לכנסת, הרי שההימור של השניים על היפרדות מהבית היהודי והקמת מפלגה חדשה - כשל. במצב הזה, גם אם יעברו את אחוז החסימה, הם החמיצו את המטרה העיקרית שעמדה בבסיס הקמת המפלגה החדשה - למצב את עצמם כאלטרנטיבה שלטונית ליום שאחרי נתניהו.

2. התוצאה המפתיעה של הלילה רשומה על שם מפלגת זהות של משה פייגלין. למעשה, במקרה שלו מדובר בפערים כמעט בלתי נתפסים בין תוצאות האמת לבין הסקרים המוקדמים. כ-100 אלף איש בלבד הצביעו למי שהסתמן כהפתעת הבחירות וכמעט והכתיר את עצמו כשר האוצר הבא של ישראל. ברגע האמת יצא האוויר ממפלגת האווירה.

3. הנקמה המתוקה של הלילה שייכת לאביגדור ליברמן, שלאורך כל השבועות האחרונים נדמה היה שמתנדנד על אחוז החסימה. תוצאות האמת מלמדות כי ליברמן, שטען כל העת כי הסוקרים אינם יודעים לאמוד את חוזקת ה"בייס" שלו - צדק. התוצאה מציבה אותו בעמדת מיקוח מצוינת לתפקיד שר בכיר. האם הוא יבקש לעצמו ניסיון נוסף במשרד הביטחון? במערכת הפוליטית יש מי שמעריך הבוקר כי ליברמן עשוי לאתגר את נתניהו מול כחלון עם דרישה להחזיק דווקא בתיק האוצר.