"בלומברג": אקסון במו"מ עם שותפות לוויתן להקמת מתקן הנזלת גז

לפי הדיווח בבלומברג, שמצוטט מקורבים לעניין, ענקית הנפט והגז הבינלאומית מנהלת מגעים עם השותפות בלוויתן כדי להקים מתקן הנזלה צף • המהלך צפוי להרחיב את טווח היצוא של הגז הישראלי • גורם מטעם אקסון מובייל: החברה בוחנת את צעדיה, "עדיין מוקדם להגיב להתפתחות ספציפית"

אסדת גז לוויתן / צילום: אלבטרוס
אסדת גז לוויתן / צילום: אלבטרוס

ענקית האנרגיה אקסון מובייל  מנהלת מגעים עם השותפות במאגר "לוויתן" לבניית פלטפורמה שתרחיב את טווח היצוא של שדה הגז הטבעי הגדול ביותר בישראל - כך לפי דיווח באתר בלומברג, שמצוטט גורמים עלומי-שם.

חברת הנפט והגז הגדולה בעולם נמצאת בשיחות עם החברות שפיתחו את מאגר "לוויתן" לישראל לבניית מתקן הנזלה צף, כך לפי הדיווח. פרויקט כזה יאפשר לשותפי "לוויתן" לייצא למדינות שאותן קשה לקשר בצינור. עם זאת, לפי הדיווח, ייתכן כי הדיונים בסופו של דבר לא יבשילו לכדי עסקה.

גורם מטעם אקסון מובייל אמר לבלומברג כי החברה בוחנת את צעדיה, וכי "עדיין מוקדם להגיב להתפתחות ספציפית ולוח זמנים של פיתוח וייצור".

נזכיר כי בחודש פברואר האחרון דיווחה אקסון, על-פי נתוני קידוח האקספלורציה, על מציאת גז בהיקף של 8-5 TCF בבלוק 10 שמול חופי קפריסין. מדובר בכמות גז השקולה ל-230-140 BCM. לשם השוואה, כמות הגז בתמר מוערכת בכ-280 BCM.

שותפות "לוויתן" חתמו כבר על הסכמי יצוא עם ירדן ומצרים לאספקת הגז דרך צינור, והדיווח כעת על המגעים עם אקסון מובייל מעלים מחדש את האופציה להנזלת הגז בנוסף להובלה למדינות השכנות.

נזכיר כי בסוף מרץ דווח כי דלק קידוחים, השותפה ב"לוויתן", שוקלת להפוך לשותפה באחד משני מתקני הנזלת גז טבעי במצרים. לפי הדיווח, דלק קידוחים מתכננת לרכוש חלק ממתקני אידקו או דאמייטה, שמופעלים על-ידי חברת של ההולנדית ויוניון פנוסה הספרדית בהתאמה. האפשרות האחרת העומדת בפני דלק קידוחים היא לשריין מראש קיבולת במתקנים במקום לרכוש בעלות במניות שליטה.