עסקת ענק: קבוצת דלק רוכשת 22.5% ממאגר נפט במפרץ מקסיקו תמורת כ-965 מיליון דולר

המנכ"ל ברטפלד:"ההשקעה תאפשר לקבוצה פעילות בנכס נפט מפיק, בעל רזרבות משמעותיות מוכחות, עם תזרים חזק ושותפות עם שחקנים מובילים בשוק האנרגיה העולמי" • החלק שרוכשת דלק משקף קצב הפקה יומי של כ-16 אלף חביות

קבוצת דלק של יצחק תשובה מעמיקה ומרחיבה את פעילותה במפרץ מקסיקו. דלק הודיעה הבוקר כי חתמה על הסכם לרכישת כ-22.5% מהזכויות במאגר הנפט הפעיל סיזר טונגה (Caesar Tonga), מידי ענקית האנרגיה של (Shell). זאת, תמורת סכום של כ-965 מיליון דולר (כ-3.5 מיליארד שקל). בדלק מציינים כי בקיזוז תזרים המזומנים שהצטבר בנכס מתחילת 2019 ועד לסוף הרבעון השלישי 2019, המועד הצפוי להשלמת העסקה, סכום התמורה צפוי לשקף סכום של כ-785 מיליון דולר.

המאגר, אשר נמצא במפרץ מקסיקו כ-300 ק"מ דרומית ללואיזיאנה ובעומק ים של כ-1,500 מטרים, מפיק מ-8 בארות - בקצב הפקה ממוצע של כ-71 אלף חביות (שווה ערך) ליום ב-2019. הבארות מחוברות במערכת צינורות תת ימית לפלטפורמה מפיקה, המזרימה את הנפט והגז לחופי לואיזיאנה וטקסס, כך שעלויות ההפקה מהמאגר נמוכות יחסית.

מלבד Shell מחזיקות במאגר אנאדרקו (Anadarko), שמשמשת גם כמפעיל של המאגר ומחזיקה 33.75% ממנו, אקווינור (Equinor), עם החזקה של 23.5%, ושברון (Chevron), המחזיקה 20.25% מהמאגר.

בדלק מציינים עוד כי במאגר הנפט עתודות (רזרבות) מוכחות בהיקף של כ-68.5 מיליון חביות נפט ו-55 מיליארד רגל מעוקב גז טבעי (החלק הנרכש). בסך הכל עומד החלק שדלק רוכשת על כ-78 מיליון חביות נפט (שווה ערך).

זכות סירוב של שלוש השותפות במאגר

העסקה כפופה לקיומם של מספר תנאים מתלים, כולל זכות סירוב של שלוש השותפות במאגר אשר יכולות לרכוש את חלקה של Shell בתוך 30 יום. כמו כן, כפופה העסקה לקבלת כל האישורים הרגולטוריים.

המימון לעסקה יבוצע ברובו באמצעות מסגרות אשראי מבוססות עתודות (RBL) מקונסורציום של בנקים בינלאומיים אשר יינתן לחברה הייעודית שתרכוש את הנכס, בהיקף של כ-440 מיליון דולר.

מחצית או יותר מהיתרה (525 מיליון דולר) תגובש באמצעות חוב שיילקח על ידי הרוכשת (חברה בת זרה בבעלות מלאה של קבוצת דלק), כנגד שעבוד הזכויות במאגר בלבד, תוך התבססות על התזרים הצפוי בהיקף של כ-230 מיליון דולר בשנה. זאת, תחת הנחות קצב הפקה יומי של כ-16 אלף חביות (החלק שדלק רוכשת במאגר), ומחיר חבית נפט ממוצע של 60 דולר. את שאר הסכום מתכננים בדלק לממן על ידי הכנסת שותפים לעסקה או ממקורותיה העצמיים של הקבוצה .

בדלק מציינים כי כל החוב שיילקח על ידי החברה הייעודית יהיה בתנאי Non Recourse לקבוצת דלק.

עוד מציינים בדלק כי בכדי להבטיח את ההכנסות ממאגר החלו בקבוצה בביצוע עסקאות גידור על מחיר הנפט ביחס לתפוקה הצפויה בנכס לשלוש השנים הקרובות, במחיר של 57 דולר לחבית. כיום עומד מחיר חבית נפט מסוג WTI על כ-64 דולר, לאחר עלייה של 44% מדצמבר האחרון.

חשוב לציין שבארבע השנים האחרונות מחיר הנפט מסוג WTI נע בין שפל של 30 דולר לחבית בתחילת 2015 עד לשיא של 74 דולר לחבית בספטמבר אשתקד. במרבית התקופה המחיר נותר נמוך בהרבה מ-60 דולר ועמד על 45-50 דולר לחבית.

הסכם ארוך טווח עם חברה בת של Shell

בדלק מציינים עוד כי הקבוצה תחתום במועד השלמת העסקה על הסכם ארוך טווח עם חברה בת של Shell לפיו תרכוש החברה הבת (Shell Trading US) במשך תקופה של 30 שנה את חלקה של הקבוצה בנפט שיופק מהמאגר במחירי שוק במועד הרלוונטי או תשווה את התנאים שתקבל הרוכשת מגורם אחר.

מניית קבוצת דלק הגיבה לדיווח בעלייה של 1%. בשנה האחרונה רשמה המניה עלייה של 34% ושוויה של הקבוצה הגיע לכ-8 מיליארד שקל.

אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק, התייחס היום לעסקה וציין כי "מדובר בהזדמנות עסקית ואסטרטגית - השקעה סינרגטית לפעילות החברה שתאפשר לקבוצה פעילות בנכס נפט מפיק, בעל רזרבות משמעותיות מוכחות, עם תזרים חזק ושותפות עם שחקנים מובילים בשוק האנרגיה העולמי".

קבוצת דלק מחזיקה כיום ב-22% במאגר תמר ובכ-45% ממאגר לוויתן (באמצעות דלק קידוחים), שצפוי להתחיל בהפקת גז טבעי לקראת סוף השנה. מחוץ לישראל לקבוצה החזקה של 30% מהצד הקפריסאי של מאגר אפרודיטה, ויש לה פעילות חיפוש והפקת נפט בים הצפוני באמצעות חברת איתקה.

במפרץ מקסיקו החלה דלק להשקיע בינואר 2018 לאחר שחתמה על הסכם אסטרטגי לשיתוף פעולה עם החברות Gulfslope Energy ו-Texas South ב-12 זיכיונות אמריקניים לחיפוש, פיתוח והפקת נפט וגז במים רדודים. דלק (באמצעות חברת בת בעלות מלאה) התחייבה לממן 90% מעלות שני הקידוחים הראשונים בתמורה ל-75% מהזכויות בשלב הראשון של השטחים בהם יבוצעו הקידוחים, בסכום השקעה של עד 50 מיליון דולר. עד היום לא נרשמה הצלחה בפעילות זו.