מזכ"ל מפלגת העבודה לאבי גבאי: "קח אחריות ותתפטר"

מזכ"ל מפלגת העבודה, ערן חרמוני, קורא ליו"ר המפלגה לקחת אחריות על התוצאות העגומות בבחירות • "לצערי היו רבים שבחרו להשתחוות בפני עגל הזהב והפקירו אותי כמעט בודד במאבק על הדמוקרטיה המפלגתית"

אבי גבאי / צילום: איל יצהר
אבי גבאי / צילום: איל יצהר

מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני קורא הבוקר ליו"ר המפלגה אבי גבאי לקחת אחריות על התוצאה המזעזעת של הבחירות.

"נפגשתי הבוקר עם יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי. אמרתי לו כי לאור תוצאות הבחירות הקשות מתבקש, ראוי ונכון כי ייקח אחריות ויתפטר מתפקיד יו"ר המפלגה. ציפיתי כי הדבר ייעשה על ידו עוד בליל הבחירות, אך משעה שלא נעשה, עלי כמזכ"ל המפלגה וגם על אחרים מוטלת החובה להגיד את הדברים באופן ברור", כתב חרמוני בעמוד הפייסבוק שלו.

קולות הביקורת החלו להגיע כבר בליל התוצאות, אם כי בשעת הנאום של גבאי ביום שלישי בלילה, עמיר פרץ, מרב מיכאלי, חרמוני עצמו, טל רוסו ורויטל סוויד, עמדו לצידו פיזית על הבמה. על הבמה היו חסרות ח"כ שלי יחימוביץ וח"כ סתיו שפיר.

נאום אבי גבאי לאחר פרסום תוצאות הבחירות (ערן חרמוני עומד בקצה הימני של הבמה) / צילום: כדיה לוי
 נאום אבי גבאי לאחר פרסום תוצאות הבחירות (ערן חרמוני עומד בקצה הימני של הבמה) / צילום: כדיה לוי

חרמוני כתב הבוקר כי "עברנו מערכת בחירות קשה ביותר שבסיומה ספגנו מכה שקשה להמעיט בעצמתה. מלאכת איסוף השברים, השיקום והבנייה מחדש של תנועת העבודה היא מלאכה סזיפית וארוכת טווח. ההתפטרות של גבאי לכשעצמה רחוקה מלהביא את הישועה, אך בלעדיה לא נוכל להתחיל בצעדים הראשונים לעבר מלאכת הבנייה מחדש".

עוד כתב חרמוני, "הערך של לקיחת האחריות והדוגמה האישית הוא ערך חשוב, ואני מאמין שכל יו"ר שהיה מביא את מפלגת העבודה לתוצאה הרסנית של 6 מנדטים היה לוקח אחריות ומתפטר, ובצדק. במקרה הזה הדברים נכונים עוד יותר. גבאי עצמו שינה באופן דרסטי את חוקת המפלגה ולקח את מלוא הסמכויות כאשר הוא מנמק זאת בכך כי הוא יהיה האחראי המלא לתוצאות הבחירות. בהתאם הוא הוביל ביד רמה ובלעדית את המפלגה, מערכת הבחירות והקמפיין... אין לי טינה כלפי גבאי שעבד קשה מאד להצלחה בבחירות וכלפי אף אחד - אבל חובתי להגיד את הדברים".

חרמוני התייחס בדבריו גם לשינויים בתוך המפלגה, שפגעו בו אישית ואפשרו לגבאי את מלוא הסמכויות. "לפני כשנה וחצי, לאחר בחירתו לתפקיד יו"ר המפלגה הביא גבאי לוועידה את תכניתו 'ארגז כלים לניצחון' שפגעה אנושות בדמוקרטיה המפלגתית וכללה את לקיחת סמכויות הניהול של המזכ"ל לידי היו"ר (ולאחר מכן העברתם על ידו למנכ"ל המפלגה), פגיעה במיקום המזכ"ל אליו נבחרתי בבחירות דמוקרטיות מספר חודשים קודם לכן, שריונים ברשימה, וקביעה כי היו"ר ייקבע בעצמו את התפקידים בסיעה, ועוד. התרעתי אז כי התכנית פוגעת קשות בדמוקרטיה המפלגתית ואף תחבל במאמצים לניצחון. לצערי היו רבים שבחרו להשתחוות בפני עגל הזהב והפקירו אותי כמעט בודד במאבק על הדמוקרטיה המפלגתית (ח"כ עמיר פרץ היה הח"כ היחידי שהתנגד לתכנית בוועידה בצורה מלאה).

למרות שבפן האישי שילמתי את המחירים הכי כבדים, הפכתי דף, עבדתי ללא הרף גם ללא כלים להצלחת המפלגה, ועשיתי הכל כדי לשמור על אחדותה ולמען הצלחתה והצלחת גבאי בבחירות. אני אומר את הדברים לא כדי לעסוק בעבר, אלא כדי לבקש מהחברים, חברי הנבחרת וחברי הכנסת שלא לחזור על הטעות מהעבר: אל תשתקו. אל תתחפרו. אל תפחדו. ואל תחשבו שיהיה 'מישהו אחר' שייעשה את העבודה. פשוט תשמיעו את קולכם ואת עמדתכם".

אחרי ההודעה של חרמוני, יש להניח שבכירים אחרים במפלגה יצטרפו לקריאה. זאת אחרי שח"כ איתן כבל כבר התבטא נגד גבאי. הוא אמר אתמול בכלי התקשורת: "עצוב שאנחנו צריכים לבקש ממנו במחילה לקום ולהתפטר. בעולם העסקים, אם הוא היה מביא חברה למצב כזה, הארגז היה מחכה בחוץ והמונית הייתה על חשבונו. אין כאן שום השחזת סכינים, זה מביך להגיד את זה - יש כללים".

יו"ר המפלגה הקודם, וכיום יו"ר הסוכנות ,יצחק הרצוג התראיין הבוקר ברשת ב׳ וגלי צה"ל ואמר "ייתכן שמפלגת העבודה סיימה את תפקידה ההיסטורי. כחול לבן היא המפא"י החדשה".

חרמוני מזוהה עם המאבקים הפוליטיים של עמיר פרץ בתוך המפלגה וגם הוא עצמו ניהל מאבק פוליטי עם גבאי עד ליולי 2017, אז ניצח גבאי. בשנה האחרונה, הניח גם פרץ את המאבקים האישיים בצד והתגייס למערכת הבחירות. 

בוועידה הסוערת של מפלגת העבודה ב-10 בינואר 2019, בעוד ח"כ איתן כבל וח"כ איילת נחמיאס ורבין עלו על הבמה ואמרו דברים קשים מאוד נגד גבאי, בחר פרץ לתת כתף וגיבוי. גם חרמוני שניהל את האירוע, ניצל את הזמן שלו בנאומו לתת גיבוי ולהתוות דרך פוליטית לקמפיין שתגבה את גבאי ותאפשר לו לנהל את המערכה באופן יציב. כתוצאה מכך, בחודשים פברואר ומרץ נרשם שקט (יחסי) בגזרה של מפלגת העבודה. גם הבאתו של רוסו, הפיחה תקווה שמפלגת העבודה תוכל לסיים את מערכת הבחירות הזו בדרך שהיא לכל הפחות, אינה משפילה.