הרכבת להסתדרות: "דורשים צעדי ענישה נגד ראשי הוועד"

אורי שריר, המנכ"ל בפועל של רכבת ישראל, שלח היום מכתב חריף ליו"ר ההסתדרות בעקבות השביתה ביום שישי • "ראשי הוועד נוקטים חדשות לבקרים צעדים ארגוניים פראיים ובלתי חוקיים ופוגעים בציבור הנוסעים בישראל, והכול תחת כסות ובתמיכת ההסתדרות"

עומסים ברכבת ישראל / צילום: ליהיא אליהו
עומסים ברכבת ישראל / צילום: ליהיא אליהו

אורי שריר, המנכ"ל בפועל של הרכבת, שלח היום (א') מכתב חריף ליו"ר ההסתדרות, שבו נכתב "אנחנו דורשים כי ההסתדרות תפעיל אמצעיים ענישתיים משמעותיים נגד ראשי הוועד". על פי המכתב, ראשי הוועד "נוקטים חדשות לבקרים צעדים ארגוניים פראיים ובלתי חוקיים ופוגעים בציבור הנוסעים בישראל, והכול תחת כסות ובתמיכת ההסתדרות". את האירועים ביום שישי, שהביאו להשבתת רשת הרכבות כולה, מתאר שריר כך "היתחלות של פקדים (מנהלי תנועה-ד"ש) וחזרתם הפתאומית לעבודה הינה כולה תוכנית פעולה בניצוחו של הוועד".

ההסתדרות הודיעה כבר ביום שישי על הקמת צוות בדיקה לאירועים, בראשות אבי אדרי, יו"ר ארגון עובדי התחבורה. במכתב דורשת הרכבת את החלפתו בגורם נייטרלי יותר, אך הדבר קרה עוד לפני שליחת המכתב עם מינויו של השופט בדימוס אמנון סטרשנוב לראשות הוועדה. מסקנות הוועדה יוגשו מייד לאחר פסח.

הוועד מיהר להוציא תגובה למכתב שבה הכחיש, שוב, כי הפסקת תנועת הרכבות ביום שישי נגרמה בשל שיבושים מכוונים, והאשים את ההנהלה בהפסקת תנועת הרכבות בגלל שני עובדים בלבד שלא הגיעו למשמרת.

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הודיע הבוקר כי ידרוש לכלול בהסכמים הקואלציוניים מחויבות לחקיקת חוק בוררות חובה בשירותים חיוניים, על רקע האירועים ביום שישי. החוק יגביל את האפשרות לשביתות בשרותים חיוניים למשק ולציבור. עם זאת, חוק כזה יכול למנוע רק השבתות רשמיות ומוכרזות, ולא "מחלות מדומות", כפי שקרה ביום שישי ברכבת, לטענת החברה.

ביום שישי בבוקר תנועת הרכבות עצרה אחרי שהרכבת התקשתה למצוא עובדים לפיקוד הרכבות הארצי של החברה, "מגדל הפיקוח" של תנועת הרכבות בארץ. מתוך 21 עובדים מוסמכים שמונה הודיעו על מחלה ולא ניתן היה להשיג תשובה מתשעה אחרים. ההנהלה טוענת כי הייתה זו "שביתה איטלקית", כלומר, שביתה שאינה מוכרזת (ואינה חוקית), והוועד טוען כי אלה הכפשות ומדובר בכישלון של ההנהלה.