אחרי התוצאות העגומות בבחירות: גם במרצ הסכינים נשלפות

אבי בוסקילה, מקום 8 ברשימת מרצ לכנסת, פרסם בשישי האחרון פוסט הקורא לפרישת צמרת המפלגה והיו"ר תמר זנדברג • ח"כ פריג': "ליצור גוש של מרצ, העבודה, חד"ש ותע"ל"

חברת הכנסת תמר זנדברג / צילום: שאטרסטוק
חברת הכנסת תמר זנדברג / צילום: שאטרסטוק

התחושה הרווחת בקרב הנהגת מרצ, לפחות הממוסדת, היא של אנחת רווחה, ואפילו כמעט הצלחה, בעצם העובדה שהמפלגה הצליחה לעבור את אחוז החסימה. אחרים במפלגה לא אוהבים את הגישה הזו, המעידה לדבריהם על תבוסתנות וקבלת המעמד השולי של מרצ.

אבי בוסקילה, שדורג במקום 8 ברשימת מרצ לכנסת, וכבר בעבר קרה לשידוד מערכות יסודי במפלגה, פרסם ביום שישי פוסט בפייסבוק ובו קרא להתפטרות כל ההנהגה, כל ארבעת הראשונים ברשימה ובראשם יושבת ראש המפלגה תמר זנדברג. "התוצאה של מרצ לא מפתיעה אותי. במקום לבחור בחיים ובהתחדשות, במקום לבחור באידיאולוגיה, בחרה מרצ בקומבינה ובשימור הכוח, בחרה בהתאבדות. נכון, לא נמחקנו, אבל הדרך לשם לא רחוקה... מפלגה ללא מנהיגות, עם קאדר אפרורי של חברי כנסת ואני אפילו לא אתחיל לנתח את הקמפיין המביך שניהלנו. יום קשה לישראל ויום קשה במיוחד למרצ. חברי הכנסת הנבחרים כל הרביעייה צריכים לקחת אחריות וללכת הביתה. נכשלתם, נכשלתם בתוצאות. נכשלתם בהבאת התקווה. נכשלתם בהובלה".

הפוסט זכה לתגובות מעורבות, לא מעט תומכים בהתפטרות זנדברג, אבל רבים אחרים מזכירים כישלונות עבר ותולים את האשם בציבור הישראלי. בוסקילה, שגם קודם נחשב חוץ ממסדי, עובר לדרגת מהפכן ממש, אלא שהפעם יותר קולות קוראים להאזין לו.

ביטויים מעשיים אחרים לתוצאת הבחירות הם בקריאות ליצירת גוש שמאל, ובהן הקריאה להצטרף לסיעה משותפת עם העבודה ואיחוד עימה בהמשך. במרצ וגם בחלקים בעבודה בהובלת שלי יחימוביץ’, יש לכך תומכים, אבל גם חשש מאובדן דרך.

חבר הכנסת עיסאווי פריג’ הוא האחראי העיקרי לכך שמרצ הכפילה את כוחה בקלפיות בחברה הערבית, ולמעשה נתנה את החותם על מעבר אחוז החסימה. מרצ קיבלה בקלפיות אלה בין 9 ל-10 אחוזים, פי שלושה משיעור ההצבעה עבורה במגזר היהודי. פריג’ מציע גוש גדול בהרבה, אבל גוש שיתווה שינוי אידאולוגי במפלגה. לדברי פריג’, הגיע הזמן לאחד את גוש השמאל, וכוונתו באיחוד איננה רק מול מפלגת העבודה, אלא גם עם שתי המפלגות הערביות המאוחדות ברשימה אחת, חד"ש בראשות איימן עודה ותע"ל של אחמד טיבי.

בשיחה עם "גלובס" אומר פריג’, הגיע הזמן להקמת גוש שמאל אמיתי יהודי-ערבי, כזה שיסודותיו הם אזרחות שווה באמת, ביטול חוק הלאום ושוויון מלא לאזרחי ישראל הערבים. רק שילוב כזה יוציא לקלפי את המצביעים הערבים שמחציתם נשארו בבית, ויגרום להם לתת אמון במערכת הפוליטית. הוא מאמין כי לא מעט חברים בצד השמאלי של העבודה יצטרפו למהלך כזה. ההצעה מונחת על שולחן מוסדות המפלגה ונדונה בפגישות של ההנהגה.

בכיר אחר במרצ אומר כי משמעות הקמת איחוד כזה הוא הורדת התואר מפלגה ציונית ממרצ, והסכנה בכך היא הדרתה המלאה מאפשרות כלשהי להשפעה על השלטון.

איש שמאל ציוני מוכר, שביקש לא להזדהות, מקשר בין הצעת פריג’ להצבעת הפריפריה. לדבריו, כואב לו מאוד שחלק מהתגובות לתוצאות הבחירות היו פוסטים בפייסבוק שקראו להתנתק מהפריפריה שהצביעה נתניהו ולהתנכר לה. "זו חלק מההתנשאות השמאלנית שאומרת אני מחבק את הערבים ולא את המזרחים. השותפות צריכה להיות ישראלית ומעמיקה של חלקים שלמים בחברה הישראלית הנפגעים ממדיניות הממשלה - שותפות מעמדית ולא זהותנית,.

השמאל הישראלי יוצא מוכה וחבול מהבחירות האחרונות, הנהגתו צריכה להחליט לאן פניה מועדות. הערכה מושכלת: בשל תחושת ההישג מעצם מעבר אחוז החסימה, שינוי גדול לא יהיה, לכאן או לכאן.