ג'ראד קושנר הודיע: התוכנית הדיפלומטית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני תפורסם ביוני

יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ אמר היום כי תוכנית הדיפלומטית לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים תפורסם מיד בתום חג הרמאדן, כלומר במהלך חודש יוני • הממשל האמריקאי דיבר על מהלכים לפרסום התוכנית כבר לפני יותר מחצי שנה, אולם מערכת הבחירות בישראל גרמה לכך שהנושא הונח בצד עד לסיום הקמפיין

ג'ארד קושנר ודונלד טראמפ / רויטרס
ג'ארד קושנר ודונלד טראמפ / רויטרס

יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, ג'ראד קושנר אמר היום (ד') בוושינגטון שתוכנית השלום, התוכנית הדיפלומטית לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים תפורסם מיד בתום חג הרמאדן, כלומר במהלך חודש יוני.

קושנר, הופיע הבוקר בפני קבוצה של שגרירים המוצבים בוושינגטון באירוע שנערך בבלייר, מעון האירוח הרשמי אשר מול הבית הלבן.

הממשל האמריקאי דיבר על מהלכים לפרסום התוכנית כבר לפני יותר מחצי שנה, אולם מערכת הבחירות בישראל גרמה לכך שהנושא הונח בצד עד לסיום הקמפיין. כעת, שנתניהו ממשיך לכהונה נוספת כראש ממשלה, בוושינגטון מתכוונים לנצל את החודשים הקרובים ולהכין את פרסום התוכנית.

היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, קיים סבב פגישות השבוע בוושינגטון די.סי, ובין נועד עם מקבילו האמריקאי ג'ון בולטון.

גם שליחו של הנשיא למו"מ ג'ייסון גרינבלט מרבה לצייץ בימים האחרונים בנושא. אתמול הוא כתב: "אנחנו עובדים קשה על התכנית אשר היא לדעתנו הוגנת, ריאלית, וניתנת ליישום. הסכמים הוגנים מחייבים פשרות, ורק הצדדים עצמם יכולים לפתור את הסכסוך. אנחנו מאמינים שהתכנית שלנו תסייע להם לעשות זאת".

עוד היום צייץ גרינבלט הפניה בחשבון הטוויטר שלו לדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס אשר לדבריו מביאה את הדברים שאמר קושנר בבלייר האוס באופן מדויק. לפי הדיווח קושנר ביקש מן השגרירים הזרים לשמור על "ראש פתוח" בנוגע לתכנית והוסיף כי התכנית תחייב פשרות משני הצדדים.

לדברי קושנר "כולנו נצטרך לשאוף לפשרה סבירה שתהפוך את השלום לבר-השגה". במפגש נכחו כ-100 שגרירים מכל העולם.

נאומו של קושנר הנו אחד מסדרה של נאומים מטעם מחלקת המדינה, ככל הנראה כדי לקדם את השיח סביב התכנית. לפי רויטרס, בתכנית שני עיקרים. החלק הראשון, אספקט פוליטי אשר יתמודד עם מעמדה של ירושלים, ובחלק השני, אספקט כלכלי, האמור לסייע לפלסטינים לחזק את מעמדם הכלכלי.

בשלב הזה אין וודאות לגבי המונח "מדינה פלסטינית", והאם זה יעד שייכלל בתכנית.

לדברי קושנר כפי שפורטו ברויטרס התכנית אינה ממוקדת אך ורק בהיבטים כלכליים, אלא יהיה בה פירוט עומק באשר לתכנים הפוליטיים.

באשר לוויתורים משני הצדדים, קושנר הסביר שהתכנית לא תסכן את בטחונה של מדינת ישראל.

ח"כ סמוטריץ הגיב להודעה על פיה תכנית מדינית מטעם הבית הלבן עומדת להתפרסם בסיום חג הרמאדן. לדבריו, איחוד מפלגות הימין ידרשו שבקווי היסוד של הממשלה תופיע התנגדות לנסיגות. "לא נחזור על הטעות של המפד"ל ערב הגירוש מגוש קטיף שישבו בממשלה ולא פרשו כשאפשר היה לעצור את זה וכשפרשו זה כבר לא עזר. אם נתרשם שיש כאן משהו רציני שעלול להתקדם נפיל את מראש".