דיווח: אובר תקבל השקעה של מיליארד דולר ברכב האוטונומי

שוויה של החטיבה יוערך בעקבות ההשקעה ב-7.2 מיליארד דולר • תאגיד ההשקעות היפני סופטבנק יחד עם טויוטה יובילו את ההשקעה • בשנה שעברה טויוטה השקיעה חצי מיליארד דולר באובר כחלק מהסכם לפתח בשיתוף פעולה רכבים אוטונומיים - השקעה שהעניקה לאובר שווי של 76 מיליארד דולר

דארה קוסררשאהי מנכ"ל אובר / צילום: רויטרס - Carlo Allegri
דארה קוסררשאהי מנכ"ל אובר / צילום: רויטרס - Carlo Allegri

לקראת הנפקתה, אובר נמצאת במגעים להשקעה של מיליארד דולר בחטיבת הרכב האוטונומי שלה, כך לפי ה"וול סטריט ג'ורנל". המשקיעות צפויות להיות סופטבנק, טויוטה וספקית חלקי הרכב היפנית Denso ושוויה של החטיבה יוערך בעקבות ההשקעה ב-7.2 מיליארד דולר. הצעד צפוי לסייע לאובר לקראת ההנפקה בכך שתוכל להבהיר למשקיעים את שוויה של החטיבה, לאחר שעלתה הדאגה מהפסדיה, ובכך שתספק לאובר מזומן עבור היוזמה היקרה.

בשנה שעברה טויוטה השקיעה חצי מיליארד דולר באובר כחלק מהסכם לפתח בשיתוף פעולה רכבים אוטונומיים - השקעה שהעניקה לאובר שווי של 76 מיליארד דולר. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", אובר מתכננת לגייס עשרה מיליארד דולר לקראת ההנפקה, ולהגיע לשווי של בין 90 ל-100 מיליארד דולר.

בתשקיף שהוציאה אובר לקראת ההנפקה היא הצהירה כי בשנים 2016-2018 היא השקיעה מעל מיליארד דולר במחקר ופיתוח של ATG ("קבוצת הטכנולוגיה המתקדמת") שעוסקת בעיקר בפיתוח רכבים אוטונומיים. בנוסף, ATG צמחה מ-40 עובדים ב-2015 ליותר מ-1,000 עובדים כיום.

אובר הצהירה בתשקיף כי היא מאמינה שלרכבים אוטונומיים יש פוטנציאל לספק בטווח הרחוק נסיעות ומשלוחים בטוחים ויעילים יותר ובמחירים נמוכים יותר, והציגה כיתרון מול מתחרותיה בתחום, כמו אלפבית, את העובדה שהיא משתפת פעולה עם נהגים, מכיוון שלהערכת מנהלי החברה, צפוי שלב ביניים ארוך בו רכבים אוטונומיים ישולבו בהדרגה בסיטואציות ספציפיות. כך למשל, השימוש ברכבים אוטונומיים ייעשה בנסיעות לאורך דרכים שמופו היטב במזג אוויר נוח, אך נהגים אנושיים ימשיכו לספק את רוב הדרישה.

אובר הזכירה בתשקיף גם את התאונה הקטלנית של רכב אוטונומי שלה בשנה שעברה שהרגה הולכת רגל באריזונה וגררה השעיה של נסיעות הנסיון של הרכבים, מה שעיכב את הפיתוח, והזהירה שתקלות או תאונות נוספות עשויות ליצור דעת קהל שלילית או רגולציה מוגברת כלפי אובר שתשפיע לרעה על העסק. בנוסף, היא ציינה כי ממשלות עשויות לפתח גם רגולציות כלליות בתחום שעשויות לפגוע במסחור הטכנולוגיה.