משרד החינוך ופמי פרימיום בדרך להליך משפטי על 30 מיליון שקל

במשרד החינוך סבורים כי פמי פרימיום, שמספקת שירותי רפואה לחינוך המיוחד, גבתה סכום עודף, שלא לפי תנאי המכרז • פמי פרימיום: "ההפך הוא הנכון"

מערכת החינוך / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
מערכת החינוך / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

לפני כשלושה חודשים הוכרזה שביתה של אנשי צוות רפואי המלווים ילדים עם מוגבלויות פיזיות קשות במערכת החינוך. 260 אנשי הצוות הרפואי ששבתו מועסקים כעובדי קבלן על ידי חברת פמי פרימיום, שזכתה במכרז של משרד החינוך לספק את השירותים הללו. הסיבה לשביתה - משרד החינוך הפסיק להעביר כסף עבור ימים שבהם הילדים נמצאים בחופש.

ואולם ל"גלובס" נודע כי מאחורי אי העברת הכספים עומדת טענה של משרד החינוך לפיו במשך השנים גבתה פמי פרימיום סכום עודף שמוערך בכ-30 מיליון שקל. גורמים שמעורים בפרטים אישרו את הנושא, אך במשרד החינוך סירבו להתייחס לנושא ומסרו כי "הנושא מצוי בדיונים משפטיים, לפיכך המשרד מנוע מלהתייחס לפרטים". עוד מסרו במשרד כי "עמדתו בסוגיה תוצג במסגרת ההליך המשפטי".

משרד החינוך אכן שילם במשך השנים גם בעבור ימי החופשה, אך ככל הנראה הדרישה של המשרד נובעת מכך שהתשלום ניתן מבלי ששמו לב במשרד שהוא כלל גם את ימי החופש. בתנאי המכרז מצויין כי התשלום ניתן בעבור שעה שמסופקת בפועל. "מנגד, יש מקרים שבהם אנשי הצוות הרפואי מגיעים כדי לסייע לתלמיד. האם במקרה כזה הם לא אמורים לקבל את הכסף?", אומר גורם שמעורה בנושא.

המכרז האחרון נערך במהלך 2015 והוא לתקופה של עד חמש שנים. על פי תנאיו, החברה הזוכה יכולה לגבות עד סכום של 42 מיליון שקל בשנה.

מפמי פרימיום נמסר בתגובה: "החברה לא גבתה ממשרד החינוך כספים עודפים. ההפך הוא הנכון. פמי פרימיום היא זו ששילמה לרופאים ולאחיות את מלוא שכר המסגרת שהם זכאים לו - מיליוני שקלים - על חשבונה, גם כאשר משרד החינוך שב והחליט, אחרי שכבר חזר בו בעבר, שלא לשלם את מלוא שכרם - כפי ששולם להם במשך עשור.

"יודגש כי לא מדובר בשירותי שמרטפות שהמשרד מתיימר לשלם להם על בסיס שעתי בפועל, אלא ברופאים ובאחיות מיומנים ומסורים במיוחד, המטפלים בתלמידים סיעודיים במצב בריאותי חמור מאוד, כאשר לא אחת הם נאלצים לבצע בתלמידים החייאה או לתת מענה מיידי להחמרה במצבם הרפואי. יודגש כי הכספים שמשרד החינוך הגדיר כחיוב ביתר, הם בדיוק בגין אותם רכיבי שכר ממש שמשלם משרד חינוך למזכירות, מאבטחים ועובדי ניקיון שמועסקים אצלו במתכונת דומה", נמסר עוד מהחברה.