יבואניות המזון לא עמדו בתנאי המכרז ויחויבו במיליון שקל

משרד הכלכלה והתעשייה הודיע ל-6 יבואניות מזון - ובהן רמי לוי ובלדי - על חילוט ערבויות בהיקף כולל של למעלה ממיליון שקל, בשל אי-עמידה בתנאי ההליך התחרותי ליבוא בפטור ממכס של גבינות, בשר טרי וחמאה

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: תמר מצפי
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: תמר מצפי

מספר יבואניות מזון לא עמדו בתנאים של משרד הכלכלה ליבוא מוצרי בשר, חמאה וגבינות, וכעת הן עומדות בפני חילוט ערבויות בהיקף של מיליון שקל - כך הודיע היום (א') המשרד. היבואניות שלא עמדו בתנאי המכרז הן רשת רמי לוי שיווק השקמה, ישרקו (חברת-הבת של טיב טעם) גולדפרוסט (חברת-הבת של וילי פוד) בלדי, מרב מזון ומוצרי תמיר.

בתום בדיקה של עמידה בתנאי היבוא ומכירת המוצרים במכסות פטורות ממכס, הוחלט כי הנ"ל הפרו את תנאי המכרז. במכרז ליבוא בשר נמצא כי חברת בלדי לא עמדה במחויבותה הן לניצול המכסה בה זכתה והן בשיעור מכירת הבשר הטחון מתוך כלל המכסה, והחברה תחויב בחילוט של כ-100 אלף שקל.

מי שהפרו את התנאים במכרז הגבינות לפי משרד הכלכלה הן 3 חברות מזון: מרב מזון, שהפרה את התחייבותה למכור את כל הכמות במחיר בו זכתה במכרז, כשהסכום שיחולט במקרה זה מסתכם בכ-38 אלף שקל; רשת רמי לוי, שלא עמדה בהתחייבותה למכור לפחות 80% מהמכסה כנדרש ותחויב בכ-202 אלף שקל; ומוצרי תמיר, שלפי המשרד "לא שיתפה פעולה עם הליך הביקורת", ולפיכך הוחלט על חילוט מלוא הערבות שהופקדה על-ידה בסך 500 אלף שקל.

בנוגע למכרז החמאה שחולק בסוף 2017 (ונבדק בתקופה שהסתיימה בסוף 2018), מתברר כי שתיים מתוך 3 חברות אשר זכו במכרז לא עמדו במחויבותן. ישרקו, חברת-הבת של רשת טיב טעם, לא עמדה בהתחייבותה למכור לפחות 80% מהמכסה כנדרש, ועל כן תחויב בכ-43 אלף שקל. גם גולדפרוסט, חברת-הבת של וילי פוד, לא עמדה בהתחייבותה למכור לפחות 80% מהמכסה כנדרש במכרז. בהתאם לכך הוחלט על חילוט בגובה של כ-133 אלף שקל.

משרד הכלכלה מחלק מדי שנה, בהתאם להחלטת הממשלה, כ-150 מכסות פטורות ממכס, ביניהן מכסות פטורות ליבוא גבינות קשות, בשר טרי וחמאה, והוא מבצע בקרה על תנאי המכרז להם התחייבו היבואנים.

בתוך כך נציין כי לפני למעלה מחודש חתם שר האוצר משה כחלון על צו להגדלת היקף המכסות הפטורות ממכס ליבוא חמאה לישראל, על רקע מחסור חריג בחמאה בשוק. המכרז הראשון שפרסם משרד הכלכלה בנושא נסגר בתחילת החודש, הוא הוחלף במכרז חדש שנסגר ב-11 באפריל, אך עד היום, על אף פניות חוזרות ונשנות של "גלובס" למשרד הכלכלה, טרם התפרסמו תוצאות הזוכים במרכז.