רפיד מדיקל של שמעון ורונן אקהויז גייסה 20 מיליון דולר

החברה פיתחה סטנטים מתכווננים לפיתחת סתימות בכלי דם במוח • בעבר הייתה החברה היחידה בתחום צנתור המוח, אך כיום פועלות בו כל החברות הגדולות

ד”ר שמעון אקהויז / צילום: איל יצהר
ד”ר שמעון אקהויז / צילום: איל יצהר

חברת רפיד מדיקל, המפתחת סטנט לצנתור מוחי לשם טיפול בשבץ, הודיעה על גיוס של 20 מיליון דולר. החברה הוקמה ב-2008 על ידי רונן אקהויז, ואביו שמעון אקהויז, שהקים בעבר את החברות לומניס וסינרון, שפועלות בתחום של אסתטיקה רפואית.

רפיד מדיקל פיתחה סטנט מוחי שניתן לשלוט בקוטרו כשהוא כבר בתוך כלי הדם, כך שיתאים בדיוק לגודל כלי הדם בו מבוצע הצנתור. החברה כבר רושמת הכנסות של מספר מיליוני דולרים ממכירת מוצריה באירופה, ובאמצעות הגיוס הנוכחי היא מעוניינת לממן את סיום הניסוי הקליני שלה בארה"ב וכן להתחיל במכירות בטריטוריה זו. את הגיוס הובילו קרןJam Capital וחברת Microport הסינית שכבר פועלת בשוק ההתערבות הנוירולוגית בסין. במסגרת ההסכם קיבלה מיקרופורט את הזכויות לשיווק המוצר בסין והיא תהיה אחראית על תהליך הרגולציה. החברה גייסה עד היום 38 מיליון דולר. היא משווקת בחלק ממדינות אירופה באופן ישיר ובמספר מדינות באמצעות מפיצים.

בסבב הגיוס השתתפו גם הקרנות אגט, Rocson, והמשקיעים הנוכחיים בחברה. בין המשקיעים הקיימים בחברה נמצאים בין השאר BRM Capital, גפן מדיקל, Winnovation, קרן שנחאי ישראל. Lincoln International Bank סייע לחברה להשלים את העסקה.

רונן אקהויז מספר כי: "כשהקמנו את החברה תחום הצנתור לטיפול בשבץ במוח היה בחיתוליו. צנתור כלי דם במוח דומה בעיקרון לצנתור במקרה של התקפי לב או חסימות כלי דם, מלבד העובדה שהוא מורכב יותר. בין היתר, חשוב בצנתור מוח שלא להפעיל יותר מדי כוח על כלי הדם, ולכן פיתחנו את הסטנט עם הפטנט הטכנולוגי המאפשר לרופא המצנתר לשלוט בגודל הסטנט תוך כדי הפעולה". לדבריו, המוצר הזה מאפשר לטפל בכלי דם קטנים אשר המתחרים האחרים בשוק אינם מסוגלים לטפל בהם, ולכן מאפשר לטפל ביותר חולים.

"ב-2015 נרשמה ההוכחה האקדמית הראשונה לכך שצנתור מוח אכן יכול להיות טיפול מועיל בשבץ. כשהקמנו את החברה לא היו שחקניות גדולות בתחום. היום החברות הגדולות בעולם המכשור הרפואי, ובהן מדטרוניק, סטרייקט ו-J&J, פועלות בתחום עם מוצרים ייעודיים. היקף שוק הסטנטים הנוירולוגיים עומד היום על מאות מיליוני דולרים, והשוק הכולל של כל הריכים המשמשים לצנתור מוח עומד על מיליארדי דולרים", אומר אקהויז.

"לאף אחת מן החברות האחרות אין מוצר שגודלו מתכוונן", הוא מוסיף. "אנחנו חושבים שהמוצר שלנו הוא הכי טוב לכל הצנתורים במוח, והיחיד שמתאים לכלי דם קטנים. אפשר להשתמש בסטנט שלנו עם מגוון מערכות הולכה של חברות אחרות. אנחנו לא מפתחים מערכת הולכה משלנו כי אין לנו בנושא הזה יתרון על הקיים".

"במשפחה שלי, היה לי ברור שאקים חברה"

רונן אקהויז הקים כאמור את החברה יחד עם ד"ר שמעון אקהויז, יזם סדרתי, מי שיזם וניהל את החברות ESC וסינרון שהובילו את תחום האסתטיקה הרפואית בעולם, והיום הוא יזם-משקיע בתחומי הביומד, ואחד החתומים גם על האקזיט של חברת וונטור, שנמכרה במעל 300 מיליון דולר למדטרוניק.

איך הגעת להקים את החברה עם אביך?
"הרקע שלי הוא מתחום האלקטרוניקה. עבדתי בחברת מלאנוקס וכשיצאתי לארה"ב ל-MBA באוניברסיטת ברקלי, חשבתי שאחזור לחברה כמו מלאנוקס, או נניח אינטל. ואולם כשאבי הקים את רפיד, זו הייתה הזדמנות".

לא נרתעת מניהול של סטארט-אפ קטן בתחום קשוח?
"אולי היינו קצת נאיביים. לקח לנו זמן להבין את השוק. מזל שהיו לנו משקיעים סבלניים, ושכל הזמן היינו במגמת שיפור".

כל המשפחה שלכם בתחום היזמות, עם רוב מוחץ למכשור רפואי.
"יש לי שתי אחיות. ורדית, שהיא ד"ר לפיזיקה, מנהלת חברת מכשור רפואי שבה השקיע אבי - חברת EVA Visual לתחום האסתטיקה. עדי, מתחום המחשוב, עשתה MBA בקולומביה וייסדה וניהלה את חברת Realface בתחום זיהוי הפנים, שנמכרה לאפל במספר מיליוני דולרים. כמו האחיות שלי גם אני ידעתי שאקים חברה, כי זה מה שעושים אצלנו במשפחה. כמו שהבן של לברון ג'יימס ישחק כדורסל".

רפיד מדיקל - תעודת זהות

שנת הקמה: 2008

תחום פעילות: סטנט לכלי דם במוח שניתן לכוון את גודלו

מנכ"ל: רונן אקהויז

גיוסי הון עד כה: 38 מיליון דולר

משקיעים בולטים: קרן Jam Capital וחברת Microport הסינית

עובדים: 35, מרביתם במטה החברה ביקנעם