תחזית השווקים השבועית: פוטין וטראמפ רבים על הנפט; דוחות אפל במוקד

אחרי שנשיא ארה"ב הפיל את מחיר הנפט, מפגין נשיא רוסיה אמון באופ"ק • עונת הדוחות בוול סטריט מעלה הילוך, בעוד מדדי המניות משייטים בשיא היסטורי • בסין יפורסם מדד מנהלי הרכש שיספק אינדיקציה לגבי הפעילות הכלכלית • בגוש האירו יפורסמו נתוני האינפלציה לחודש אפריל • שלל נתוני מאקרו בעולם יספקו איתות לגבי החששות מהאטה עולמית • התחזית השבועית של "גלובס"

טראמפ ופוטין / צילום: קווין לאמרק, רויטרס
טראמפ ופוטין / צילום: קווין לאמרק, רויטרס

שבוע המסחר בשוקי העולם צפוי להיפתח מחר (ב') על רקע המשך עונת הדוחות בוול סטריט לרבעון הראשון של 2019, כאשר המדדים המובילים עלו לשיא כל הזמנים בסוף השבוע האחרון. ברקע: פיזור החששות להאטה נוכח נתון הצמיחה המפתיע של הכלכלה האמריקאית ברבעון הראשון של 2019.

ביום המסחר האחרון בארה"ב המדדים ננעלו ברמת שיא כל הזמנים כאשר מדד דאו ג'ונס  עלה ב-0.3%, הנאסד"ק  טיפס ב-0.34% ומדד S&P 500  עלה בכ-0.5%.

בורסת טוקיו תהיה בחופשה בכל השבוע הקרוב, עד 3 במאי. ביום רביעי, 1 במאי, לרגל יום העבודה ("יום הפועלים") לא יהיה מסחר בבורסות רבות בעולם, ובהן בורסות גרמניה, הולנד, צרפת, הונג קונג, יפן, סין ועוד רבות אחרות. בסין, בורסת המניות של שנחאי תישאר בחופש מיום רביעי ועד לסוף השבוע.

הנה כמה מהאירועים העיקריים שירכזו עניין השבוע בשווקים.

1. עונת הדוחות בוול סטריט 

בשבוע החולף פייסבוק פרסמה דוחות טובים לרבעון הראשון, אמזון הכפילה את ההכנסות ברבעון ומיקרוסופט היכתה את התחזיות וחצתה שווי חברה של טריליון דולר, ומנגד טסלה ואינטל איכזבו את המשקיעים. השבוע, אלפאבית (גוגל) תפרסם דוחות (מחר), וענקית הטכנולוגיה אפל תפרסם דוחות ביום שלישי. 

עד כה, שני שליש מהחברות המדווחות היכו את התחזיות המוקדמות של האנליסטים לרבעון הראשון של השנה, והציגו צמיחה של 4.5% לעומת הרבעון המקביל של 2018. לפי האנליסטים של ברקליס, סקטור הפיננסים בלט מכולם כשהפתיע לטובה, מה שמעיד עד כמה היו נמוכות התחזיות המוקדמות. 

2. נתוני הצמיחה המפתיעים בארה"ב - מה ייעשה הפד?

ביום רביעי הקרוב תפורסם הצהרת ועדת השוק הפתוח של הפד מהודעת הריבית האחרונה. כמו כן, תתקיים מסיבת עיתונאים של ה-FOMC. מעניין יהיה לראות האם תהיה התייחסות לתוואי הריבית להמשך, בעוד הצמיחה לרבעון הראשון של 2019 לכלכלה האמריקאית עומדת על 3.2%, כפי שהתברר במפתיע ביום שישי האחרון, ושיעור האבטלה מתחת ל-4%.

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "הפתעה כה חיובית כמו זו שנרשמה בנתוני הצמיחה ברבעון הראשון בארה"ב לא זכורה כבר הרבה זמן. לא רק שהצמיחה עמדה בסופו של דבר על 3.2% (שינוי לעומת רבעון קודם, במונחים שנתיים), הרבה מעל הצפי שעמד על 2.3% "בלבד", אלא שרק לפני חודש וחצי כשהנתונים של ינואר ופברואר החלו להגיע, מודל תחזית הצמיחה של סניף הפד באטלנטה חזה צמיחה של 0.5% בלבד. המסקנה: קשה לחזות, בעיקר את העתיד. וגם, המשפט הנ"ל נכון גם לגבי הפד".

"למרות השורה העליונה המצוינת, בחינה של הסעיפים השונים במרכיבי התוצר מלמדים שהשורה התחתונה קצת פחות נוצצת. נכון, המשק האמריקאי עדיין לא חווה האטה משמעותית, אבל חלק גדול מהצמיחה ברבעון הראשון נובע מגורמים שהם במקרה הטוב חד-פעמיים ובמקרה הפחות טוב באים על חשבון צמיחה עתידית. למשל, הגידול במלאים תרם לבדו 0.7% לצמיחה, גידול שבאופן טבעי יגרע מהצמיחה ברבעונים הבאים שכן אם המלאים גדלו במהלך הרבעון הראשון הצורך להמשיך לייצר בקצב דומה ברבעונים הבאים יפחת. בשורה התחתונה, המצב במשק האמריקאי הוא לא רע אבל גם לא כזה שיכול לייצר צמיחה של 3% לאורך זמן. הצמיחה ה"אמיתית" עומדת כרגע כנראה על כ-2%, ואנו מעריכים שהיא תמשיך ותאט במהלך השנה ותגיע לקצב של כ-1% בתחילת 2020".

3. מאקרו

ביום שלישי לפנות בוקר יפורסם מדד מנהלי הרכש בסין במגזר הלא יצרני לחודש אפריל. התחזיות של הכלכלנים בשוק הן לקריאה של 55 נקודות, לעומת 54.8 נקודות בחודש מרץ. כמו כן, יפורסם מדד מנהלי הרכש של Caixin למגזר הייצור לחודש אפריל. התחזיות של הכלכלנים בשוק הן לקריאה של 51 נקודות באפריל, לעומת 50.8 נקודות בחודש מרץ. בגרמניה יפורסם בשלישי השינוי במספר הבלתי מועסקים בחודש אפריל. התחזיות הן לירידה של 6 אלף איש, לעומת 7 אלף איש במרץ. כמו כן יפורסם שיעור האבטלה בגרמניה לחודש אפריל.

בנוסף, יפורסם בשלישי הקרוב נתון התמ"ג הרבעוני של גוש האירו, כאשר הצפי הוא לנתון צמיחה של 1.1% בחישוב שנתי, ללא שינוי לעומת החודש הקודם. בארה"ב יפורסם מדד אמון הצרכנים של CB לחודש אפריל, כאשר הצפי הוא לקריאה של 126 נקודות באפריל, לעומת 124.1 נקודות במרץ. כמו כן, יפורסמו בארה"ב באותו היום נתוני מכירות הבתים שבהמתנה לחודש מרץ.

ביום רביעי, בבריטניה יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור לחודש אפריל. הצפי הוא לקריאה של 53.2 נקודות לעומת 55.1 נקודות במרץ. בארה"ב יפורסם סקר ה-ADP למגזר התעסוקה לחודש אפריל. הצפי הוא לקריאה של 181 אלף משרות, לעומת 129 אלף משרות בחודש מרץ. בנוסף יפורסם מדד ISM במגזר הייצור לחודש אפריל, כאשר הצפי הוא לקריאה של 55 נקודות לעומת 55.3 נקודות בחודש מרץ. הצפי הוא לקריאה של 52.4 נקודות, לעומת 57.5 נקודות במרץ.

ביום חמישי לא יתקיים מסחר ביפן לרגל יום העבודה. בסין יפורסם מדד מנהלי הרכש של Caixin במגזר הייצור לחודש אפריל. הצפי הוא לקריאה של 51 נקודות, לעומת 50.8 נקודות בחודש מרץ. גם בגרמניה יפורם מדד מנהלי הרכז למגזר הייצור לחודש אפריל, ובבריטניה יפורסם מדד מדד מנהלי הרכש לענף הבנייה לחודש אפריל. בריטניה תפרסם את החלטת הריבית, עוד קודם, נגיד הבנק המרכזי קארני יישא נאום ביום שלישי. הצפי הוא כי הריבית תיוותר על 0.75%. קארני יישא דברים לאחר פרסום החלטת הריבית.

ביום שישי בבריטניה יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים לחודש אפריל, הצפי הוא לקריאה של 50.4 נקודות לעומת 48.9 נקודות בחודש מרץ. ביום שישי יפורסמו נתוני האינפלציה לגוש האירו. בארה"ב יפורסם שיעור האבטלה לחודש אפריל כאשר הצפי הוא לקריאה של 3.8% - בדומה לחודש מרץ. כמו כן, בארה"ב יפורסם ביום שישי מדד ISM במגזר הלא יצרני לחודש אפריל. הצפי הוא לקריאה של 57.2 נקודות לעומת 56.1 נקודות במרץ.

4. טראמפ מפיל את הנפט, פוטין מאמין באופ"ק

ב-2 במאי ייכנס לתוקפו ביטול הפטור שהעניקה ארה"ב לכמה מדינות, בהן: סין, הודו, יפן, דרום קוריאה, איטליה, יוון, טורקיה וטאיוואן, ליבוא נפט מאיראן. ההודעה של ארה"ב בשבוע שעבר הקפיצה את מחיר הנפט לשיא של 6 חודשים, אך זה נסוג בסוף השבוע החולף לאחר שטראמפ אמר כי שוחח עם הסעודים על הגברת תפוקת הנפט, מה שיתרום לצד ההיצע של הנפט העולמי ועשוי להביא להורדת מחירו. 

מנגד, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הפגין אמון באופ"ק ואמר בתגובה לטראמפ, כי מפיקות הנפט החברות בארגון אופ"ק יעמדו בהסכם שחתמו על מנת לצמצם את התפוקה, מה שיתרום לצמצום היצע הנפט העולמי, ומה שעשוי להביא לעליית מחירו של הנוזל השחור בשוק.

מחיר הנפט צנח ב-3.7% עם ההודעה של טראמפ בסוף השבוע החולף ומחיר חבית נפט נסחר ברמה של 62.8 דולרים.