יוניון מוטורס במגעים מתקדמים ליבוא רכבי GAC מסין

אחת מחמש יצרניות הרכב הגדולות בסין - GAC - צפויה לנחות בישראל בשנה הבאה דרך היבואנית יוניון מוטורס - כך נודע ל"גלובס" • החברה מייצרת מגוון סוגי רכבים, מחזיקה מותג לייצור רכב חשמלי שנועד להתחרות בטסלה ומפתחת כלי רכב בתקינה אמריקאית

חברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, נמצאת במגעים מתקדמים לקבלת זיכיון היבוא של רכבי קבוצת הרכב הסינית GAC לישראל. הקבוצה הסינית, שנסחרת בבורסה בהונג קונג, היא אחת מחמש היצרניות הגדולות בסין, ובשנה החולפת ייצרה מעל שני מיליון מכוניות. לקבוצה שיתופי פעולה נרחבים עם יצרני רכב מערביים בייצור כלי רכב בסין, כשהשותפה המרכזית היא טויוטה, שעבורה ייצרה GAC בשנה שעברה כ-580 אלף כלי רכב.

על הזיכיון הישראלי של GAC התמודדו בשנים האחרונות מספר קבוצות עסקיות מרכזיות, מענף יבוא הרכב ומחוצה לו. בענף הרכב מעריכים כי הקשר העסקי בין יוניון מוטורס לבין GAC נוצר באמצעות טויוטה העולמית, אחת השותפות המרכזיות של GAC בסין כאמור.

על פי הערכות, היבוא הסדיר של רכבי המותג לישראל עשוי להתחיל ב-2020, בכפוף לחתימה על הסכם הזיכיון והזמינות של כלי רכב בתקינה אמריקאית. עם זאת, כלי רכב לניסוי ולתקינה עשויים להגיע לישראל עוד לפני כן, במסגרת התקנות האחרונות שאושרו במשרד התחבורה ומתירות ליבואנים לייבא עד 400 מכוניות חשמליות בשנה עם הקלות בתקינה.

התקנות החדשות, שמאפשרות יבוא של כלי רכב חשמליים עם הקלות בתקינה, נכנסו לתוקף ימים ספורים לפני הבחירות בנימוק של עידוד החדירה של כלי רכב חשמליים לישראל. מאז גובשו התקנות קיבל משרד התחבורה פניות משורה של יבואנים, שביקשו לקבל אישור יבוא בהתאם לתקנות החדשות. ואולם על פי הערכות, כלי רכב יתחילו להגיע לישראל בהתאם לתקנות הללו רק מהרבעון האחרון של השנה ואילך.

נציגי GAC ביקרו מספר פעמים בישראל בעיקר לצורך בחינת טכנולוגיות רכב מתקדמות ואפשרויות השקעה בחברות סטארט-אפ מקומיות. ל-GAC יש תכניות מתקדמות לפיתוח כלי רכב אוטונומיים בסין, והיא עושה שימוש בטכנולוגיות של "מובילאיי" באמצעות ספקית הטיר1 APTIV.

במקביל לשיתופי הפעולה שהיא מקיימת עם יצרניות מערביות, ל-GAC יש גם מספר מותגי רכב עצמאיים, שהמרכזי ביניהם הוא TRUMPCHI. יתר על כן, החברה גם שותפה בפיתוח כלי רכב חשמליים עם המותג העצמאי NIO, שכלי הרכב שלו מיועדים להתחרות בטסלה.

בנוסף, לחברה יש מותג רכב חשמלי עצמאי בשם AION, שמפתח גם הוא כלי רכב חשמליים מתקדמים על בסיס טכנולוגיה מערבית. המותג AION השיק החודש בסין מכונית סדאן חשמלית חדשה עם טווח של מעל 500 קילומטר בין טעינות, שאמורה לתת מענה לדגם ה-3 של טסלה. המותג גם הודיע על כוונתו להשיק בשנים הקרובות 12 דגמים חשמליים שונים.

GAC נחשבת לאחת מיצרניות הרכב הסיניות המתקדמות ביותר בתוכניות היצוא שלהן למערב. החברה השיקה בינואר השנה מרכז מחקר ופיתוח בדטרויט, ויש לה שלוחות מחקר גם בעמק הסיליקון. בנוסף, בחודשים הקרובים היא תפתח שלוחות גם בגרמניה ובהודו.

לפני כשנתיים הודיעה החברה על כוונה לשווק ב-2019 כלי רכב מתוצרתה בארצות-הברית, בדגש על רכבי כביש-שטח מפוארים. ואולם התוכנית הזו נדחתה, בינתיים, עד 2020 בשל מלחמת הסחר בין ארצות-הברית לסין. החברה גם לקחה חלק בשנה שעברה בתערוכת רכב באירופה והודיעה על כוונות לייצא כלי רכב לאירופה בעתיד.

יוניון מוטורס, בבעלות איש העסקים ג'ורג' חורש, מייבאת לישראל את רכבי טויוטה ואת משאיות הינו, והיא היבואנית השלישית בגודלה בישראל. בחברה סרבו להגיב על הידיעה. 

הפעם זה יהיה שונה? הסיניים לא הצליחו בינתיים להשיג דריסת רגל

המגבלה העיקרית ביבוא לישראל של כלי רכב פרטיים מתוצרת סין הייתה עד כה מחסור בדגמים עם תקינה אירופאית מלאה. הליך התקינה האירופאית נחשב מורכב ויקר מאוד, ולרוב אינו מצדיק את ההשקעה בשל המכירות המוגבלות. בנוסף, בשנים האחרונות נהנו רוב היצרנים הסינים מעודפי ביקוש בשוק המקומי, שהגבילו את המוטיבציה שלהם להשקיע ביצוא למערב. כתוצאה מכך, היבוא הסיני של כלי רכב לישראל היה בלתי סדיר, וזאת למרות שכמעט לכל המותגים הסיניים הגדולים יש כיום זכיינים רשמיים בישראל.

היבואנית "הסינית" הכמעט יחידה של כלי רכב פרטיים, שפועלת בפועל בישראל, היא לובינסקי שמייצגת את יצרנית הרכב הסינית סאייק (SAIC), שנמצאת בשליטת ממשלת סין. היבוא של רכבי סאייק היה בלתי רציף, עם הפסקות ממושכות בשל עיכובים בתוכניות הפיתוח, וכיום הוא מתמקד למעשה בדגם אחד. על פי הערכות, מכרה סאייק בישראל עד היום כ-5,000 כלי רכב בלבד.

עד לפני שנתיים יובאו לישראל גם כלי רכב מסחריים של היצרנית הסינית GREAT WALL באמצעות הזכיינית הישראלית קבוצת "המזרח". ואולם היבוא של כלי רכב אלה הופסק בעקבות החלטת היצרנית להפסיק את פעילותה ברוב השוק האירופאי.

על פי הערכות בענף, צפוי יצוא רכב פרטי מתוצרת סין לישראל לקבל תאוצה בשנתיים הקרובות. הסיבות לכך בין היתר הן המעבר המואץ לכלי רכב חשמליים, שהליך התקינה שלהם עבור אירופה מהיר יותר, והירידה החדה במכירות רכב בסין בשנה האחרונה, שדוחפת את היצרנים לחפש שווקי יצוא חדשים.

בנוסף, קיימת כיום תנועה ערה של מנהלים מיצרניות רכב סיניות שמגיעים לישראל בחיפוש אחר טכנולוגיות חדשות, בעיקר עבור רכב אוטונומי ומקושר. "מובילאיי" זוכה בשנתיים האחרונות להצלחה נרחבת בסין ומספקת מוצרים לחלק נכבד מהמותגים הסיניים. בניגוד גמור לשוק כלי הרכב הפרטיים, שבו היה עד כה לסינים ייצוג מזערי, יצרנים סיניים נחשבים דומיננטיים בשוק הרכב הדו-גלגלי ובעיקר בשוק האוטובוסים, שנשלט ברובו על-ידי יצרנים סיניים.

קבוצת GAC

תחום פעילות: ייצור רכבים

שנת הקמה: 1955

היקף ייצור ב-2018: 2.14 מיליון רכבים

שיתופי פעולה נבחרים: טויוטה, הונדה, מיצובישי ופיאט