מחזיקי אג"ח ט' של אי.די.בי מתכוונים לבקש מביהמ"ש לעצור את מימוש ההחזקות בכלל ביטוח

בכירי אי.די.בי ביקשו אתמול ממחזיקי האג"ח שלא לנקוט בפעולות נגד החברה כל עוד נמשך התהליך לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח • לאי.די.בי שווי נכסי נקי שלילי ואג"ח בתשואת זבל של 27% •  בתגובה להרעה במצבה הפיננסי, חתכה  לאחרונה S&P מעלות את דירוג החוב שלה בשלוש דרגות, ל-BB מינוס

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

מחזיקי איגרות החוב מסדרה ט' הלא מבוטחת של חברת אי.די.בי פתוח בוחנים אפשרות לסייע לחברה במאבקה לעצירת המתווה למכירת מניות כלל ביטוח, שברשותה. היום הצביעו המחזיקים על הצעת החלטה להורות לנאמן הסדרה להגיש לבית המשפט עתירה לעצירת הליך מימוש ההחזקות בכלל ביטוח, שמתבצע בשנתיים האחרונות מכוח מתווה שקבע הממונה על רשות שוק ההון והביטוח.

לפי מתווה זה נדרשת אי.די.בי למכור 5% ממניות כלל ביטוח מדי ארבעה חודשים. לפני חודשים אחדים קבע הממונה החדש, הד"ר משה ברקת, כי עליה להפסיק את המכירות באמצעות עסקאות החלף. עם זאת, ברקת השאיר לבעל השליטה באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין, חלון פתוח להגשת בקשה מחודשת לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח, ובעקבות זאת הגיש אלשטיין לממונה את מסמכי הבקשה ואלו נבדקים כעת.

על הצעת ההחלטה הצביעו המחזיקים, לאחר שאתמול התכנסה בת"א אסיפת מחזיקי אג"ח ט', בהשתתפות נציגי חברת ההחזקות אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין. את האסיפה כינס הנאמן דן אבנון מחברת הרמטיק על רקע ההרעה המתמשכת בתוצאות החברה וביחסים הפיננסיים שלה.

נכון לסוף מארס האחרון, הציגה אי.די.בי שווי נכסי נקי שלילי, המשקף כי סך התחייבויותיה הכספיות עלה על סך שווי נכסיה. סך ההתחייבויות העתידיות של אי.די.בי למחזיקי האג"ח (קרן וריבית) עומד על כ-3.6 מיליארד שקל בארבע סדרות. אג"ח ט', בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל, נסחרת בתשואת זבל של 27% ואילו אגח י"ד, בהיקף של כמיליארד שקל, נסחרת בתשואה של 14%.

בתגובה להרעה במצבה הפיננסי, חתכה החודש חברת S&P מעלות את דירוג החוב של אי.די.בי בשלוש דרגות, מ-BBB מינוס ל-BB מינוס, והצמידה לה תחזית שלילית המעידה על אפשרות להפחתה נוספת בחודשים הקרובים.

בחברת הדירוג ציינו כי שיעור ה-LTV (חוב לעומת שווי נכסים) עלה בחודשים האחרונים מעל ל-100%, דבר המצביע על ערך שלילי לבעלי המניות. עוד ציינו בחברת הדירוג כי עומס הפירעונות ושיעור החוב הגבוה מעלים את הסיכון לחדלות פירעון בחברה או להסדר חוב ב-12 החודשים הקרובים, וזאת מבלי להתחשב במימוש נכסים ומניות שלגביהם קיימת אי ודאות בשלב זה.

תחזית הדירוג השלילית משקפת את הערכת S&P מעלות כי תיתכן אף החמרה נוספת בנזילותה של אי.די.בי, וזאת בשל עודף התחייבויות על מקורות ותלות במכירת מניות כלל ביטוח ששווי השוק שלהן משתנה. אי.די.בי מחזיקה כיום ב-25.3% ממניות כלל ביטוח (מתוכן 20.3% באמצעות הנאמן משה טרי) בשווי שוק של 706 מיליון שקל, וחשופה לשינוי במחירן של עוד 28.9% ממניות כלל ביטוח שנמכרו בשנתיים האחרונות בעסקאות החלף.

"אין קונה יותר טוב למניות של כלל"

מטעם אי.די.בי השתתפו באסיפה אמש סמנכ"ל הכספים גיל קוטלר, הסמנכ"ל והיועץ המשפטי אהרון קאופמן והיועץ הפיננסי יריב פילוסוף. למעשה, ביקשו בכירי אי.די.בי באסיפה ממחזיקי האג"ח שלא לנקוט בפעולות נגד החברה כל עוד נמשך התהליך לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח, וכל עוד בקשתו של אלשטיין לא נדחתה בידי הממונה.

באסיפה הסביר פילוסוף כי האירוע המרכזי שהחברה מנהלת כיום הוא סביב ההחזקה בכלל ביטוח והגשת הבקשה להיתר שליטה, לאחר שנים בהם היא ניסתה למכור את מניות השליטה בכלל ביטוח, ללא תוצאות. "זה מהלך דרמטי לכולם ואנחנו חושבים שצריך לעשות את המקסימום כדי למנוע פגיעה בתהליך", אמר פילוסוף. החברה ניהלה תהליך ארוך למכירת כלל ביטוח אבל לא הרבה עמדו בתור, ואלו שכבר עמדו היו רחוקים מלקבל היתר שליטה".

פילוסוף הוסיף כי "זה הנתיב המרכזי שהחברה פועלת בו. אנחנו נדרשים למכור עוד 5% ממניות כלל ביטוח עד יום חמישי ואם לא יקרה כלום הנאמן טרי יבצע את המכירה. בנוסף, בנק מזרחי יפיץ עוד 4.5% ממניות כלל ביטוח שהוא החזיק במסגרת עסקאות החלף ויימכרו כעת כחלק מהמכירה שכפה הממונה הנוכחי משה ברקת על אי.די.בי. אם לא יקרה כלום, אז בספטמבר יימכרו עוד 5% מהמניות שלנו בשוק, וכן עוד 5% מהמניות שנמכרו קודם לכן בעסקאות החלף".

סמנכ"ל הכספים גיל קוטלר, הרחיב בנוגע לאפשרות שאלשטיין יקבל היתר שליטה בכלל ביטוח: "יש חלופה שבה בעל השליטה יקנה את המניות דרך חברה חדשה, או חלופה שבה אי.די.בי עצמה תקבל היתר שליטה תוך חיזוק הנו העצמי שלה, ויש חלופה שלישית שדיסקונט השקעות (דסק"ש) תקנה את המניות של כלל מאי.די.בי".

פילוסוף הוסיף, כי "כשיש בעל בית שכבר השקיע בחברה 2.5 מיליארד שקל ועכשיו מבקש היתר שליטה, אז לדעתי אין קונה יותר טוב למניות של כלל. את החבילה של מאי כנראה כבר איבדנו, ככה שהסיכון לעצור את התהליך מול בעל השליטה הנוכחי ולחפש קונה הוא שנאבד גם את ה-10% שאמורים להימכר בספטמבר.

"למצוא קונה אחר שיקבל אישור בזמן הזה יהיה מאוד קשה ואני לא יאמין שהממונה יסכים לעצור את המתווה, במקרה של קונה שהוא לא בעל השליטה. אני מעריך שאם תתקבל בקשת היתר השליטה והמתווה ייעצר, מניות כלל ביטוח ייסחרו במחיר שונה ממחיר השוק היום ואני מעריך שאז ניתן יהיה לנהל משא ומתן ולקבל מול בעל השליטה על מחיר גבוה יותר מהמחיר הנוכחי".