הייתי מספר לך, אבל יקנסו אותי: בפיליפינים הוציאו את הרכילות מחוץ לחוק

בעיר בינלונאן החליטו לפעול נגד גל גואה של שמועות שנפוצות במקום • בגין ההפרה הראשונה מוטל קנס בסך כ-10 דולר, והעבריינים נאלצים גם להקדיש אחר-צהריים שלם לאיסוף אשפה משטחים ציבוריים

רכילות / צילום: Shutterstock
רכילות / צילום: Shutterstock

העיר בינלונאן נמצאת צפונית לבירת הפיליפינים, מנילה, ובמרחק של שלוש שעות נסיעה ממנה. מנהיגי העיר החליטו לפעול נגד הגל הגואה של שמועות ורמזים מלוכלכים. הם אסרו על התושבים לעסוק ברכילות.

בעולם שמוצף בחדשות כוזבות ושמועות אינטרנטיות, אימצו יותר ממחצית תריסר שכונות בבינלונאן תקנה נגד רכילות, כדי לשים קץ לפטפוטים הבטלים שתפחו לממדים מופרזים.

הפטפוטים מתמקדים בדרך כלל בסוגיות כמו מי בוגד באשתו או מי בוגדת בבעלה, ומי הולך ושוקע בחובות. פייסבוק ואפליקציות של משלוחי מסרים רק מחריפות את הבעיה.

לפיכך, במהלך יוצא דופן, אישר ראש העיר רמון גיקו למועצות השכונות לנקוט יד קשה כלפי הרכילות - צ'יסמיס כפי שמכנים אותה תושבי הפיליפינים.

השכונה הראשונה שאימצה תקנה נגד רכילות ב-2017 הייתה שכונת מורנו. ראשת המועצה המקומית, ג'ובלין מנויס, מקבלת תלונות מתושבים, ויחד עם שאר חברי המועצה מחליטה איזה עונש להטיל על מפירי התקנה בגין הפצת שמועות בקרב הציבור.

בגין ההפרה הראשונה מוטל קנס בסך 500 פזו, סכום ששווה לכ-10 דולר, והעבריין או העבריינית נאלצים גם להקדיש אחר-צהריים שלם לאיסוף אשפה משטחים ציבוריים.

"עדיין לא נאלצנו להעניש מישהו בגין הפרה שנייה", אמרה מנויס. "אף אחד לא רוצה להיות מוקע בפומבי כרכלן".

אבל קשה לוותר לגמרי על הרכילות. ייתכן גם שזה חלק מהאופן שבו התפתח המין האנושי.

תפקיד הרכילות

האנתרופולוג רובין דנבר מאוניברסיטת אוקספורד טוען כי הדחף לשתף פיסות מידע עסיסיות שיחק תפקיד חשוב בהתפתחות השפה, ועקב כך גם בצמיחת המוח האנושי. כמו כן הרכילות מספקת אמצעי יעיל לקשירת קשרים חברתיים.

מנהיגי בינלונאן אומרים שהם ניצבים על קרקע מוצקה. היועץ המשפטי של העירייה, שבחן את התקנות נגד רכילות, אומר שהן אינן מפירות את חופש הדיבור, ומגינות על התושבים מפני הוצאת דיבה.

מנהיגי העיר גם למדו מהאופן שבו אימצו או הציעו מדינות כמו בריטניה, גרמניה, סינגפור ומלזיה, חוקים לביעור החדשות הכוזבות והדיס-אינפורמציה מהאינטרנט.

אך ייתכן שהמואשמים ברכילות אינם מודעים בכלל לכך שהם מרכלים, כמו למשל ג'ון גרסיה, שמספר כיצד נתפס כשהוא מפר את החוקים החדשים בבינלונאן, וקיבל אזהרה.

"פשוט חזרתי על משהו ששמעתי ממישהו אחר", אמר גרסיה. "חשבתי שמה ששמעתי היה נכון. למשפחה ההיא באמת היו המון חובות".

מנויס, ראש המועצה של שכונת מורנו, אמרה שכמה מהעבריינים האחרים ניסו לחמוק מתשלום הקנס שהוטל עליהם לאחר שנתפסו.

האחרון שנתפס משלם

"הם אומרים שלא הם התחילו את השמועה, אבל אני אומרת להם שזה לא משנה", סיפרה מנויס. "האחרון שנתפס מפיץ את השמועה, חייב לשלם על זה".

גיקו, ראש העירייה, אומר שמיגור הרכילות הוא חלק מתוכניתו לשיפור איכות החיים בעיר. הוא אסר גם קריוקי לאחר עשר בלילה.

רבים ממנהיגי בינלונאן מתמודדים בבחירות שייערכו בחודש הבא, ומנויס - באופן מיוחד - אומרת שהיא מתקשה להתמודד עם השמועות והלחישות שגואות באופן בלתי נמנע במהלך קמפיין הבחירות.

"תראה את כל האנשים האלה", אמרה מנויס לאחד המבקרים בביתה, כשהיא מתבוננת בתור הארוך של אנשים מול שער הבית. השמועה ברחוב אומרת שמנויס עשירה ומסוגלת לתת מה שהתושבים כאן מכנים "ברכה" - מענק כספי, במילים אחרות.

"מי הכניס להם לראש את הרעיון הזה?" תהתה מנויס. "אני לא עשירה".