חכו עם השמחה: כנראה שבקרוב דווקא פחות ישתלם לכם לקנות באמזון

נכון להיום בשוק המקומי קיים פטור ממע"מ ברכישות מחו"ל עד 75 דולר, מה שמהווה יתרון משמעותי מבחינת הצרכנים ותחרות חריפה לשוק המקומי • אלא שבמהלך הנוכחי של אמזון וכניסתה לישראל, היתרון הזה הולך לאיבוד • בניגוד לפטור ממע"מ ממנו נהנים היום הצרכנים בהזמנות מחו"ל, ברכישות ממוכרים מקומיים הצרכנים הישראלים כן יידרשו לשלם מע"מ

אמזון / צילום: תילו דמולגן, רויטרס
אמזון / צילום: תילו דמולגן, רויטרס

לאחר כניסתה לישראל, אמזון עומדת לאבד את אחד היתרונות המרכזיים שלה מבחינת הצרכן הישראלי: הפטור ממיסוי שמהווה פרמטר משמעותי בכל הנוגע לחיבה של הישראלים לרכישות מקוונות מחו"ל.

נכון להיום בשוק המקומי קיים פטור ממע"מ ברכישות מחו"ל של עד 75 דולר, מה שמהווה יתרון משמעותי מבחינת הצרכנים ותחרות חריפה לשוק המקומי. אלא שבמהלך הנוכחי של אמזון, היתרון הזה הולך לאיבוד.

במה מדובר? בניגוד לפטור ממע"מ ממנו נהנים היום הצרכנים בהזמנות מחו"ל, ברכישות ממוכרים מקומיים הצרכנים הישראלים כן יידרשו לשלם מע"מ, מה שישפיע על המחיר באופן ישיר ולא יאפשר ליהנות מהיתרון התחרותי שקיים היום בהזמנות מקוונות מחו"ל.

במהלך הנוכחי אמזון אמנם לא מזכירה את המילה מע"מ, אך היא מבהירה כי מי שאחראי על הוצאת החשבונית ללקוח הוא המוכר הישראלי. וכך כותבת אמזון למוכרים בתשובה על השאלה האם על המוכר להשתמש בחשבונית שונה עבור מכירות בישראל: "אתה אחראי להנפקת חשבוניות ללקוחות. מומלץ לפנות ליועצי המס שלך אם יש לך שאלות נוספות". כלומר, המע"מ נובע מעצם הוצאת החשבונית המקומית.

אמזון כבר ביקשה לבחון בעבר האם הישראלים יהיו מוכנים לרכוש באמצעותה מוצרים גם בלי פטור ממע"מ, באמצעות מבצע שכלל משלוחים חינמיים ברכישות של עד 85 דולר, כלומר מעבר לתקרת המע"מ, מה שבעצם מחליש את היתרון של אמזון אל מול התחרות המקומית. ובכל זאת, ברור שזה לא היתרון היחיד שהיא מביאה איתה, אלא היא מביאה יתרונות נוספים, בהם בין היתר מגוון אדיר וסטנדרטים גבוהים של שירות ומהירות אספקה.

עו"ד אליס אברמוביץ, מומחית למיסוי עקיף, מסבירה בשיחה עם "גלובס" כי הפנייה למוכרים הישראלים שמחזיקים סחורה בישראל מבטלת את הטבת המס הנהוג ברכישות מקוונות. "זאת אומרת שהמכירה של המוצרים לצרכן הישראלי היא עסקה שנעשית בשוק המקומי, והיא לא מהווה יבוא מבחינת דיני המכס. המשמעות היא שהמוצרים האלה חייבים במע"מ, ולא ניתן ליהנות מהטבת המס המיוחד לייבוא מוצרים בשווי של עד 75 דולר".