החל השימוע של בר רפאלי בפרשת העלמות המס לכאורה

השימוע מתקיים בפני פרקליטת מיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן-ארי, וזאת לאחר שבינואר השנה הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה לדוגמנית ולהוריה, ציפי ורפי רפאלי, כי נשקלת העמדתם לדין בגין עבירות מס

בר רפאלי / צילום: שלומי יוסף
בר רפאלי / צילום: שלומי יוסף

החל השימוע של הדוגמנית הישראלית-הבינלאומית בר רפאלי בפרשת העלמות המס לכאורה. השימוע מתקיים בשעות אלה בפני פרקליטת מיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן-ארי, לאחר שבינואר השנה הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה לבר רפאלי, ולהוריה - ציפי ורפי רפאלי - כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בגין עבירות מס. רפי וציפי רפאלי חשודים גם בעבירת הלבנת הון.

לפי כתב החשדות שנשלח אל רפאלי, בשנים 2007-2006 הגישה בר רפאלי דוחות לפקיד השומה, בהם דיווחה כי אינה תושבת ישראל, ולא כללה בהם הכנסות שהפיקה מעבודותיה בחו"ל. בשנת 2009 נחתם הסכם פשרה, ולפיו ישולם מס בישראל בגין מלוא הכנסותיה של בר רפאלי בארץ ובעולם, שהופקו בשנים 2005-2007. במסגרת זו, נטען, הסתירו בר וציפי רפאלי מפקיד השומה הכנסות בסך של כ-6 מיליון שקל.

לפי החשד, בהמשך הקימה רפאלי חברות בחו"ל, פתחה חשבונות ברחבי העולם, והכנסותיה הוזרמו אליהם. בדוחות המס ובהצהרת ההון שהגישו החשודים, הם הצהירו כי אין לבר רפאלי הכנסה בישראל, וכי היא תושבת חוץ.

לפי החשד, בדיוני שומה לשנים 2009-2012 מסרו החשודים לפקיד השומה מידע כוזב והסתירו ממנו מידע רלוונטי, וזאת במטרה להסתיר את זיקותיה של בר רפאלי לישראל. במקביל, נטען, הציגה בר רפאלי בפני רשויות המס בארצות-הברית מצגים לפיהם היא איננה תושבת ארה"ב, והיא מתגוררת בישראל.

ההכנסות לגביהן בוצעו פעולות ההסתרה עמדו על מיליוני שקלים לכל שנה בין 2009-2012, ובסך-הכול למעלה מ-23 מיליון שקל.

בין היתר נטען כי בשנים אלה שכרה ורכשה בר רפאלי דירות בישראל, אולם לאור חששן של בר וציפי רפאלי כי עובדות אלה עשויות להוות זיקה בה יתחשב פקיד השומה בקביעה כי מרכז חייה בישראל, הסתירו את שמה מרישומי הדירות תוך הצגת מצגים כוזבים לרשויות.

עוד על-פי כתב החשדות, ציפי רפאלי חשודה בהשמטת הכנסות בסך כ-3 מיליון שקל מעמלות שקיבלה כתוצאה מפעילותה כסוכנת של בר רפאלי, וזאת באמצעות הפקדת העמלות בחשבונות בנק בחו"ל על-שם בר רפאלי או חברות בשליטתה. יש לציין כי רשות המסים הוציאה צו לקבלת דפי הבנק בחו"ל, לבר ולציפי רפאלי. הדפים נמסרו רק כשנתיים לאחר הוצאת הצו ולאחר הליך משפטי שניהלה הרשות.

בר וציפי רפאלי חשודות גם בביצוע עסקאות חליפין שהניבו הכנסות בגובה מיליוני שקל, מבלי שדווחו לרשויות כנדרש בחוק, לרבות מימון שכר דירה ורכש דירה וכן שימוש ברכבי יוקרה בתמורה לפרסום ויחסי ציבור. בנוסף, לציפי ולרפי רפאלי מיוחסות כאמור עבירות הלבנת הון, שכן הם הצהירו כי הם הנהנים בחשבונות אשר בפועל בר רפאלי הייתה הנהנית בהם.

עם שליחת כתב החשדות למשפחת רפאלי, ניתנה להם האפשרות, בהתאם לחוק, לקיים הליך שימוע בפרקליטות מיסוי וכלכלה בטרם תתקבל החלטה אם להגיש כתב אישום נגדם. היום (ד'), כאמור, החל השימוע.

את רפאלי מייצגים בשימוע עורכי הדין משה מזרחי, אודי ברזילי ורותי ליטבק ממשרד עיני ליטבק לזר; ואת ציפי ורפי רפאלי מייצג עו"ד עופר רחמני ממשרד אודי ברזילי ועו"ד מיכל רוזן-עוזר ממשרד חן, יערי, רוזן-עוזר ושות'.

שתי זירות משפטיות

סיפור המסגרת לחשדות נגד רפאלי הוא היותה דוגמנית ישראלית שפרצה את גבולות ישראל וטיפחה קריירת דוגמנית בינלאומית. סביב המסגרת הזו החלו לצוף שאלות בנוגע להכנסותיה - בהיקף עשרות מיליוני שקלים - ואיזו מדינה תהנה מהמס עליהן.

השאלה הזאת עוברת דרך מענה לשאלה המקדמית - איפה גרה בר רפאלי באותן שנים. בעוד שרפאלי טוענת כי ב-2007 עברה להתגורר בארה"ב, בין היתר על-מנת להיות קרובה לבן זוגה באותה תקופה, כוכב-העל ההוליוודי ליאונרדו דיקפריו - ולכן אינה חייבת במס בישראל; הרי שרשות המסים הישראלית טוענת כי הדוגמנית הונתה את המדינה באשר למקום מגוריה, ובמשך כל השנים שבמחלוקת התגוררה בפועל בישראל - ולכן חייבת במס בארץ.

המחלוקת סביב שאלת מגוריה של הדוגמנית התפצלה לשתי זירות משפטיות: הראשונה היא הזירה האזרחית - שבמסגרתה דרשה המדינה לחייב את רפאלי במס בגובה מיליוני שקלים. הנושא הוכרע לאחרונה בבית המשפט המחוזי בלוד בהפסד של בר רפאלי, כאשר בית המשפט קבע כי עליה לשלם מס בגין השנים 2009 ו-2010, בהן לטענתה לא הייתה תושבת ישראל. במסגרת פסק הדין המחייב את הדוגמנית לשלם מס בישראל על הכנסות בהיקף עשרות מיליוני שקלים בחו"ל, פסל בית המשפט המחוזי בלוד אחד לאחד את הסבריה של רפאלי מדוע יש לקבוע כי בשנים שבמחלוקת היא הייתה "חסרת תושבות", ולא תושבת ישראל לצורכי מס, ועל כן אינה חייבת במס על הכנסותיה באותן שנים.

הזירה השנייה, והדרמטית יותר, היא הזירה הפלילית. הזירה הזאת התפוצצה בראשית 2016, אז נעצרו ונחקרו על-ידי חוקרי רשות המסים בר ואמה, ציפי רפאלי, בחשד כי לא דיווחו לרשויות על מלוא הכנסותיהן, וכי הציגו מצג כוזב לפקיד השומה לעניין התושבות של בר רפאלי, מה שבעצם מנע את מיסוי הכנסותיה מחו"ל הנאמדות בעשרות מיליוני שקלים.

"כתב החשדות" שנשלח אל בר רפאלי נחשף באופן בלעדי ב"גלובס" בינואר השנה, ובמסגרתו מגולל סיפור העלמת הכנסות בהיקף עשרות מיליוני שקלים והתרמית לכאורה שביצעה הדוגמנית כלפי המדינה במשך כ-4 שנים, בין השנים 2009-2012. חקירת הפרשה החלה במשרדי החקירות פקיד שומה תל-אביב ברשות המסים.

*** חזקת החפות: בר רפאלי, ציפי רפאלי ורפי רפאלי לא הורשעו בביצוע עבירה בפרשה המוזכרת. יודגש כי גם לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום, בכפוף לשימוע, הם בגדר חשודים, ועומדת לזכותם חזקת החפות.