הפסיכיאטר הבכיר שמואשם בקיום יחסי מין עם מטופלת יכול לחזור לטפל באופן פרטי

ביהמ"ש ביטל את כל המגבלות שהטיל מנכ"ל משרד הבריאות על מנהל ביה"ח אברבאנל לשעבר ד"ר יהודה ברוך המואשם בקיום יחסי מין עם מטופלת • בהסכמת ברוך, נקבע כי הוא יוכל לטפל בנשים במרפאתו הפרטית, אך בליווי אדם נוסף

דר יהודה ברוך / צילום: כפיר זיו
דר יהודה ברוך / צילום: כפיר זיו

הפסיכיאטר ד"ר יהודה ברוך, מנהל בית החולים אברבנאל לשעבר, המואשם בקיום יחסים אינטימיים עם מטופלת שלו, יוכל לחזור לטפל במטופלות במרפאתו הפרטית אך בליווי אדם נוסף - כך עולה מהחלטת שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר גרשון גונטובניק, אתמול (ג'), שבמסגרתה בוטלו הגבלות שהטיל משרד הבריאות על ד"ר ברוך. השופט קבע כי כל המגבלות שהטיל מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, על ברוך חורגות ממתחם המידתיות, וכי יש לבטלן.

המתלוננת שטוענת כי ד"ר ברוך קיים עמה יחסי מין היא מיה ברגר, שחשפה באומץ את סיפורה. במאי 2016 התראיינה ברגר לחדשות 2 וסיפרה על היחסים שהיו בינה לבין ברוך, לדבריה, בזמן שהייתה מטופלת שלו ונמצאה במצב נפשי קשה - מצב שלדבריה הוא ניצל.

השופט גונטובניק נתן בהחלטתו משקל נכבד להמלצות ועדה מיוחדת בפניה נערך דיון בעניינו של ד"ר ברוך, שמגבילות לדברי השופט את שיקול-הדעת של מנכ"ל משרד הבריאות.

לאחר שהוגש נגד ד"ר ברוך כתב אישום, משרד הבריאות ביקש להתלות את רישיונו. לאחר דיון שהתקיים בפני ועדה מיוחדת ומקצועית של משרד הבריאות, בה חברים נציגים רפואיים מומחים ונציג מטעם היועץ המשפטי לממשלה, המליצה הוועדה למנכ"ל משרד הבריאות להגביל את רישיונו של ברוך, כך ש"לא יעבוד במרפאות ובמוסדות רפואה ציבוריים" ו"לא יעסוק בטיפול פסיכותרפויטי".

ואולם הוועדה המיוחדת הבהירה כי ברוך "יוכל לתת חוות-דעת למוסד לביטוח לאומי" ו"יוכל לקבל במרפאתו מטופלים לטיפול פסיכיאטרי, הכולל אבחון, מעקב וחידוש מרשמים, לרבות מטופלים הנזקקים לאישור קנאביס".

מנכ"ל משרד הבריאות החמיר את ההמלצות והחליט להוסיף הגבלות נוספות, לפיהן ברוך לא יוכל להיפגש עם מושא חוות-הדעת ולא יוכל לקבל מטופלים במרפאתו - הגבלות שמשמעותן המעשית היא "התליית רישיון".

ברוך לא השלים עם החלטת מנכ"ל משרד הבריאות, ובאמצעות עורכות הדין גליה כהן וויקי ונטורה הוא ערער לבית המשפט המחוזי על החלטת מנכ"ל משרד הבריאות.

השופט גונטובניק קיבל, כאמור, את הערעור וביטל את ההגבלות הנוספות שמעבר להגבלות של הוועדה המיוחדת על עבודתו של ד"ר ברוך. עם זאת, השופט קבע כי כאשר ברוך יטפל בנשים מטופלות, הוא יעשה זאת בליווי של אדם נוסף. יצוין כי ההחלטה שד"ר ברוך יטפל בנשים בליווי אדם נוסף, התקבלה בהסכמתו של ברוך. 

בפסק הדין נאמר, בין היתר, כי המלצת הוועדה היא "מערכת מאוזנת של מגבלות, שהוקדשה מחשבה לגיבושה. היא באה לאחר דיון מעמיק, שנלוותה אליו החלטה מקיפה ומנומקת... החלטתו [של מנכ"ל משרד הבריאות] להחמיר מעבר להמלצת הוועדה המיוחדת, בדמות המגבלות שהטיל, חרגה ממתחם המידתיות בנסיבות המקרה".

לפי פסק הדין, "להמלצות הוועדה המיוחדת צריך להינתן משקל כבד מאוד, ורק טעמים מובהקים יצדיקו סטייה מהן לחומרה. המשיב [מנכ"ל משרד הבריאות. ח'מ'] לא נפגש עם הרופא... לא שומע את טענותיו. הוועדה היא שעושה כן. היא שאוספת את התשתית הרלוונטית, הנוגעת במעשים המיוחסים לרופא... לפנינו מקרה מובהק שבו ההיוועצות היא המהווה את התשתית שעליה נבנית ההחלטה".

השופט גונטובניק הוסיף וכתב כי "נראה שהמקרה המדובר, ככל שיורשע בו ברוך, הוא נקודתי. הוא זכה לפרסום ברבים, ובכל זאת לא נראה כי קמו תלונות נוספות, או התעוררו חשדות נוספים, כפי שקורה במקרים רבים נוכח פרסומים מסוג זה... נאשם בפלילים אינו שקול למורשע בפלילים. הוא מנהל את המאבק המשפטי על חפותו, וחזקת החפות לימינו".

בית המשפט קבע, כאמור, כי ברוך יוכל לטפל בנשים במרפאתו אך רק בליווי אדם נוסף. "אדם זה יוכל להיות רופא נוסף או אחות או אדם בגיר המלווה את המטופלות. ככל שיהיה בכך צורך, הצדדים יוכלו להסכים על מלווים מסוגים נוספים", נקבע.

את ד"ר ברוך ייצגו עורכות הדין גליה כהן וויקי ונטורה ממשרד גליה כהן ושות', ואת מנכ"ל משרד הבריאות ייצגו עורכות הדין דורית יפרח ויעל בארי לוזון מפרקליטות מחוז תל-אביב.

(עש"א (תל-אביב) 26654-01-19 ברוך נ' גרוטו)

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ד"ר יהודה ברוך עודם בראשיתם, הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.