קוד לבוש קפדני, השפלות והרמת יד: התצהיר של העובדת לשעבר נגד שרה נתניהו

שירה רבן, עובדת מעון רה"מ לשעבר, הגישה היום את תצהיר העדות הראשית לתמיכה בתביעתה נגד אשת רה"מ • טוענת לתנאי העסקה "מחפירים, לא אנושיים, מאיימים ומשפילים, שהדעת אינה מסוגלת לסבול"; ומתארת "תקריות פעוטות שהפכו להתפרצויות זעם קשות" • פרקליטה של שרה נתניהו: "טענות הזויות"

שרה נתניהו / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שרה נתניהו / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

חודש ימים בלבד עבדה שירה רבן - חרדית בת 26, נשואה לתלמיד "כולל" ואם לשלושה ילדים - במעון ראש-הממשלה בירושלים. בחודש הזה עבדה רבן בסך-הכול 13 ימים בצמוד לרעיית ראש-הממשלה, שרה נתניהו. אולם פרק הזמן הקצר הזה הוליד מאבק משפטי ממושך ומלא טענות קשות כלפי מעסיקתה, שרה נתניהו, שבו חושפת העובדת לשעבר את מאחורי הקלעים הלא מחמיאים, לכאורה, של בית ראש-הממשלה.

במסגרת מאבקה המשפטי מתארת רבן שורת אירועים שבהם התעמרה בה, לכאורה, שרה נתניהו, מדברת על דרישות בלתי סבירות לכאורה שהציגה בפני עובדות מעון ראש-הממשלה רעיית ראש-הממשלה - בהן קוד לבוש קפדני סודי, שחייב אותה להחליף בגדים עשרות פעמים ביום, כדי לשמור על "סטריליות", וכן צעקות והשפלות מתמידות שהסתיימו בהרמת יד לכאורה של שרה נתניהו לעברה, בכדי להכותה.

כל האירועים הללו מתוארים כעת בלשונה של רבן, בגוף ראשון, בתצהיר עדות ראשית שהגישה היום (א') רבן לבית-הדין לעבודה. זאת, לתמיכה בתביעה שהגישה נגד רעיית ראש-הממשלה, נתניהו, בטענה לתנאי העסקה פוגעניים לכאורה במעון ראש-הממשלה.

רבן מתארת בתצהירה איך חשבה שמצאה את "משרת החלומות", במעון ראש-הממשלה, אך מהר מאוד החלום התברר לה כסיוט. "התפתיתי להאמין כי מצאתי את אשר חפצתי בו, אני ובני ביתי. לאור זאת, התקשרתי בהסכם שהסתבר לי שהינו שקרי. בהסתמך על המשרה ה'חלומית' שהוצגה בפניי, בעלי התפטר ממקום עבודתו ופנה בעצה אחת עימי לממש את מאודו. השקעת זמנו ומשאביו ללימוד תורה בכולל. העבודה בקומה השנייה במעון ראש-הממשלה היוותה עבורי, מפח נפש ופגעה בנפשי, ריסקה לחתיכות את כל ציפיותיי ממקום עבודה בכלל, וממעון ראש-הממשלה, בפרט. עברתי התעמרות קשה שאין לה מקום!". כך כותבת רבן בתצהיר.

לדברי רבן, גם היום היא סובלת מטראומה בעקבות אותו חודש עבודה. "היום, בחלוף יותר משנה, אני חשה כי אירועים אלו ביגרו אותי, ואני חוששת מכל מקום עבודה חדש שאליו אני מגיעה. אני מרגישה כי ליבי נחמץ כל העת כשאני חושבת על אשר קרה במעון ראש-הממשלה, ועל הסבל הנורא שבו הייתי שרויה ושרויות בו גם אחרות!".

רבן עובדת כיום כסייעת מחליפה בגן ילדים של העירייה, אך לטענתה "הטראומה מהתקופה ההיא לא חולפת".

"לנגב ידיים במגבת ל'משרתות'"

רוב התיאורים המפורטים בתצהירה של רבן לא חדשים לציבור, ונחשפו לראשונה בתביעה שהגישה רבן נגד רעיית ראש-הממשלה בשלהי 2017, בסך כרבע מיליון שקל. בתביעה טענה רבן, כי היחס של גברת נתניהו אליה במהלך חודש עבודתה במעון ראש-הממשלה היה כאל "שפחה". בכתב התביעה מתוארות שורה של התעמרויות לכאורה של נתניהו ברבן בתקופת עבודתה במעון.

רבן אף התראיינה מספר פעמים בתקשורת, לאחר שנטען כלפיה כי היא משקרת, ותיארה חלק מהאירועים שלהם היא טוענת גם באותם ראיונות.

בכתב ההגנה שהגישה הגברת נתניהו, נטען מנגד כי תביעת רבן היא שקרית. נתניהו מכחישה את שלל הטענות של רבן נגדה, וכן טוענת כי רבן עבדה בקומה השנייה במעון כ-70 שעות עבודה "נטו", ונפגשה עימה (עם שרה נתניהו) מספר פעמים לזמן קצר בלבד.

"פרשת רבן-נתניהו" מלווה אותנו כבר כשנה וחצי; והיום כאמור הגיע שלב התצהירים, שבו על כל צד לתאר בפני ביהמ"ש את האירועים בלשונו, ולהצהיר כי הוא דובר אמת. רבן פותחת את תצהירה באמירה, כי "תצהיר זה יתאר את תנאי העבודה המחפירים, הלא אנושיים, מאיימים ומשפילים שהדעת אינה מסוגלת להכיל ולסבול, שעברתי יום יום עד לעזיבתי את המעון".

רבן טוענת, באמצעות עורכת-דין נעמי לנדאו, כי שרה נתניהו הייתה נתקפת חדשות לבקרים בהתקפות זעם של ממש, ומתארת זאת בתצהירה בלשונה: "הייתי עדה בזמן עבודתי הקצר והאינטנסיבי להתקפות הזעם של שרה נתניהו שבהם הייתה מושכת בשערות ראשה, תוך שהיא צועקת וממלמלת כשדמעות זולגות מעיניה, נושכת את שפתיה, מלהיטה עצמה בחימה ובכעס, מוחאת כפיים כשידיה רועדות ופניה מאדימות".

עוד כותבת רבן: "בתקופת העסקתי במעון ראש-הממשלה הופרו זכויותיי מכוח חוקי העבודה, וכבודי כאדם וכעובדת נרמס עד דק... הגברת נתניהו אסרה עליי לעשות את צרכיי הטבעיים במעון בקומה ה-2, כמו גם לאכול, לשתות או לנוח קמעא. נדרשתי להחליף את בגדיי פעמים רבות במהלך יום עבודה, ולרחוץ את ידיי אין ספור פעמים ביום במים חמים, ולנגב אותן במגבת נפרדת 'המסומנת' ומוכרת כמגבת ייעודית לנו כ'משרתות' בלבד".

"80 פעם סידרתי את מיטות"

עוד לטענת רבן, להתעמרות בעבודה מצד שרה נתניהו, חבר גם בנה הבכור, יאיר נתניהו. "לגברת נתניהו חבר אף בנה הבכור, יאיר נתניהו, שהיה עורך לנו מסדרי ניקיון, עת היה מעביר את אחת מאצבעותיו במקום גבוה שאליו טיפס, מקום שאינו בהישג יד העובדת הסבירה. המסדר היה מלווה ביחס משפיל, תוך שהוא מתסיס את אמו להעניש אותנו ובלשונו: 'אמא בואי תראי, הם לא ניקו פה'".

רבן צירפה לתצהירה הודעות SMS בינה ובין עובדת אחרת במעון ראש-הממשלה, שבהן תיארה את תחושותיה הקשות על העבודה שם, ובין היתר בהודעה ששלחה לה שבועיים לאחר שעזבה את המעון, שבה כתבה: "אני מרגישה חופשייה אבל לפעמים סוג של מוצפת רגשית, או כמו אחרי טראומה... מה שבטוח שיצאתי משם עם שמחה ואמונה. מדהים לראות אנשים כ"כ גדולים עם חיים כ"כ קטנים. אשכרה השם הכניס אותי לשם לחודש נטו בשביל להעריך את החיים שלי, את בעלי, ואפילו את זה שהילדים מלכלכים את הבית ... חיים!"

רבן מציגה את ההתכתבויות עם העובדת הנוספת כדי להוכיח, כי היא אינה היחידה שחוותה את הקשיים שאותם היא מתארת בתביעתה. כך, באחד הימים כתבה רבן לעובדת הנוספת: "יום שלם רק לסדר את המיטות, ואחרי שעשיתי את המגבונים חיצונית עם 'פרשים' לפני הכניסה לחדרים, אמרה שאעשה הכול מחדש"; וזו השיבה: "... 80 פעם סידרתי את המיטות של הבנים. כלום לא מוצא חן בעיניה, זה פשוט מטורף".

בהזדמנות אחרת כתבה העובדת הנוספת לרבן את ההודעה הבאה: "מותשת מאמי, רבתי עם כולם שם והלכתי, באתי הביתה גמורה חולה ועל הפנים, 100 שקל לשעה לא שווה את מה שעוברים שם עם החולת נפש הזאת".

רבן טוענת עוד, כי לאחר שעזבה את מעון ראש-הממשלה, כתבה לה העובדת הנוספת: "שירה, מה נשמע מאמי, לא הייתי עם הפלאפון היום בקושי הייתי בעבודה המחורבנת הזאת, נשאר לי עוד 14 יום להיות שם, הבנתי שמביאים עכשיו עובדת זרה".

ורבן השיבה: "כתבנו שתינו יחד, שזה כלא מרוב שזה אמיתי. זו בדיוק התחושה, מתפללת עלייך אחותי שתשתחררי מהזוועה הזה כבר!"; והעובדת הנוספת כתבה לה חזרה: "בע"ה! כמו כלא שם... במקום להיבנות במקום העבודה שם נהרסים!"

רבן כותבת עוד בתצהירה, כי אומנם עבדה בצמידות לגברת נתניהו כ-13 ימים בלבד, כיוון שהאחרונה נעדרה מהמעון ביתר הזמן, אך לטענתה "כל שעה משעות עבודה אלו היו עבורי נצח!".

"יכולתי להריח את האלכוהול"

לטענת רבן, ביום שבו היא עזבה את מעון ראש-הממשלה, היא למעשה "נסה על נפשה", לאחר ששרה נתניהו הרימה לכאורה את ידה על מנת להכותה. וכך מתארת זאת רבן בתצהירה: "באותו בוקר הגברת נתניהו דרשה מנילי וממני לפרוק מזוודה. לקראת סיום מלאכת פריקת המזוודה, הגב' נתניהו כעסה מאחר שלדעתה 'נעלם' זוג נעלים... הגב' נתניהו לא הרפתה, ובסערת רגשות התקרבה אליי בצעקות שבר, עד אשר הרימה יד בכדי להכות אותי.

"המומה ונסערת פרצתי בבכי, ותוך שאני פוסעת לאחור ומנסה לחמוק מנחת זרועה של הגב' נתניהו, קראתי: 'מה את רוצה ממני, אני מפחדת ממך, תעזבי אותי תניחי לי'. הגב' נתניהו נראתה מפחידה, עם עיניים אדומות וזולגות דמעות, וכשהתקרבה אליי יכולתי להריח את ריח האלכוהול מפיה. וכשהיינו צמודות במרחק אפס, או אז הרימה הגב' נתניהו את שתי ידיה, כנראה, בכדי להלום בי, ואני ניצלתי את ההזדמנות התכופפתי, וחמקתי מתחת לידיה המונפות אל החדר שבו מאופסן תיקי האישי ובתוכו בגדיי. שמעתי ברקע טריקת דלת".

לטענת רבן, הגם שכבר פורסמו בעבר טענות נגד תנאי ההעסקה במעון ראש- הממשלה (בין היתר מצד מני נפתלי, לשעבר אב הבית במעון רה"מ), היא עצמה לא נחשפה אליהן קודם.

רבן כותבת וטוענת בתצהיר, כי "לא קל עבורי לתבוע את הגב' נתניהו, או מי ממשרד ראש-הממשלה, וזאת בשל אמונתי ודתי והמגבלות המוטלות עליי כחלק מהעדה החרדית בירושלים". לדבריה, "הנני אישה חרדית המתגוררת בשכונה שבה חשיפה לכלי התקשורת אסורה, אין בביתי מכשיר טלוויזיה, מחשב, רדיו, ולא שמעתי מעולם על אופן העסקה במעון ראש-הממשלה, ולא הכרתי את הפרשיות הקשורות לגב' נתניהו, אם היו כאלה".

בא-כוחה של נתניהו: "בבוא היום נציג ע"י מי הומצאו הטענות ההזויות של רבן"

עו"ד יוסי כהן, פרקליטה של רעיית ראש-הממשלה, הגברת שרה נתניהו, מסר בתגובה: "שירה רבן ועורכי-דינה הנואשים ממשיכים להכפיש את הגב׳ נתניהו באמצעות שקרים ממוחזרים ומרושעים. זאת, בניסיון לסחוט שלא ביושר סכום אסטרונומי של כרבע מיליון שקל על העסקה של פחות מחודש ימים במעון ראש-הממשלה, שמתוכם שהתה רבן במחיצת הגב׳ נתניהו שעות בודדות בלבד.
"נשיא בית-הדין כבר קבע נחרצות שכתב התביעה שהם הגישו כולל טענות לא רלוונטיות, מנוסח בלשון מכפישה ולא עניינית, וזאת רק לצורכי תקשורת. בבוא היום נציג כיצד, מדוע וע"י מי הומצאו הטענות ההזויות האלה. אנו בטוחים שהאמת תנצח והצדק יצא לאור".