המשקיע הפרטי הכי מוסדי שיש: כך הפך מורי ארקין לאימפריה פיננסית של איש אחד

רגע לאחר ההודעה שמורי ארקין רכש כ–5% מכלל ביטוח, "גלובס" משרטט את דרכו מחברת התרופות אגיס לצמרת המשקיעים הפרטיים בישראל • עם הון משפחתי של כ-4.6 מיליארד שקל הוא נמצא על החיוג המהיר של כל חתם שמכבד את עצמו • בשביל לנהל את ה"פמילי אופיס" הזה גויס יניב כהן, שניהל בעבר עשרות מיליארדי שקלים בהפניקס

מורי ארקין / צילום: יונתן בלום
מורי ארקין / צילום: יונתן בלום

בסוף השבוע החולף התגלה מהלך משמעותי שבישלו יחדיו אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, ושלושה משקיעים שחברו יחדיו כדי להיות בעלי המניות החדשים בכלל ביטוח: מורי ארקין, יקיר גבאי ואייל לפידות. אי.די.בי מכרה 4.99% מכלל ביטוח לידי ארקין במקביל למכירה של 4.99% נוספים מחברת הביטוח לידי יקיר גבאי. בד-בבד דיווחה אי.די.בי כי העמידה אופציה לרכישה נוספת של 4.99% מכלל ביטוח לידי לא אחר מאשר מנכ"ל קבוצת הביטוח הפניקס היוצא ומנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי הנכנס, אייל לפידות.

העסקה של אי.די.בי במניות כלל ביטוח כוללת גם אופציה לרכישת עוד 3% בכלל ביטוח על ידי ארקין או גבאי, כשבשוק רווחות הערכות כי מדובר בארקין. בין אם האופציה הזו תמומש ובין אם לאו, העסקה הנוכחית של הפכה לפומבית בגלל השילוב של כל שלוש העסקאות הלא ממש נפרדות הללו, כך שבניגוד לעסקאות אחרות שעוברות מתחת לרדאר וללא גילוי, הפעם ניתן לה גילוי למרות שלא מדובר בבעלי עניין עתידיים.

העסקה הנוכחית מפנה זרקור על המרכזיות שתופס ארקין (66) לאחרונה בעולם העסקים הישראלי. הוא, כמו כמה מיליארדרים נזילים אחרים כגון ג'ורג' חורש, הפכו בשנים האחרונות למעין "משקיע מוסדי פרטי", שמעורבים כמעט בכל עסקה והנפקה גדולה במשק. הם נמצאים על החיוג המהיר של הברוקרים והחתמים הגדולים בשוק המקומי, שרואים בארקין ובקבוצה הפרטית שלו משקיע פיננסי ואסטרטגי ראוי ומתוחכם. בינואר האחרון הוערך ההון של משפחת ארקין בכ-4.6 מיליארד שקל.

ניהול השקעות פרטי

היקפי הכספים הללו, ב"פמילי אופיס" של משפחת ארקין, הופכים אותה למעין גוף מוסדי, עם יכולת להצטרף לעסקאות מורכבות שנחשפות רק לצמרת המשקיעים, ולרוב רק לגופים המוסדיים. עדות להתפתחות הזו של ארקין התקבלה לפני מספר חודשים, כשארקין ייבא אליו מנהל השקעות חדש לקבוצת ההחזקות הפרטית שלו: מנהל ההשקעות המוסדי המאוד מוערך, יניב כהן.

קודם לתפקידו בקבוצת ההחזקות הפרטיות של ארקין, כהן היה מנהל השקעות העמיתים של הפניקס לאחר שגם ניהל קודם לכן את הנוסטרו של הפניקס, כשבעבר גם היה מנהל השקעות בכלל ביטוח - אותה חברה שבה ארקין משקיע עתה עם גבאי ועם המנכ"ל של כהן בשנים האחרונות, לפידות. במסגרת תפקידו הקודם ניהל כהן בהצלחה השקעות בהיקפים אדירים של עשרות מיליארדי שקלים של כספי ציבור, והיה אחד ממנהלי ההשקעות הבכירים ביותר בישראל.

החיבור בין ארקין לבין כהן הוא כנראה תוצאה של שיתופי פעולה שהפניקס וארקין ביצעו וקידמו בשנים האחרונות, לצד העסקה בביטוח ישיר שלא יצאה לפועל. כך, קרן ארקין ביו-וונצ'רס משותפת לחברת ארקין אחזקות יחד עם הפניקס. במהלך השותפויות הללו כנראה נוצר הקשר בין לפידות לבין ארקין, כשלפידות הביא עמו היכרות עצמאית עם גבאי.

את קבוצת ההחזקות שלו מנהל ארקין במעורבות גדולה שלו ושל בניו ניר ואיתי, שהיה בעבר שוער הפועל רמת גן. לארקין עוד בת צעירה מהשניים, והוא בעבר גם היה בעלי קבוצת הכדורגל של הפועל רמת גן, בה שיחק בנו.

מניית כלל ביטוח
 מניית כלל ביטוח

הבסיס ברפואה ובביומד, אבל יש גיוון

העסקה בכלל ביטוח היא העסקה השלישית שלו בשבועות בודדים. בתחילת אפריל השנה הוא החל להיות בעל עניין בחברה הציבורית נובולוג, לאחר שרכש יחד עם אחרים את החזקות פימי בחברה שעוסקת במתן שירותי לוגיסטיקה והפצה של תרופות ואביזרים רפואיים. אז ארקין רכש 9% מהחברה בכ-32 מיליון שקל, כאשר כיום שווה החזקה זו כ-45 מיליון שקל.

באותה תקופה הוא גם קנה מניות בהיקף לא משמעותי עבורו בהנפקה המדוברת של חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, שבנק הפועלים מכר באמצעות הנפקה ראשונית של מניות בבורסה, בכפוף להכרח שנכפה על הבנק בחוק שטרום.

העסקאות הללו, ובמיוחד האחרונה בכלל ביטוח, מתווספות גם לעסקאות שארקין ניסה להרים בשנים האחרונות, גם אם הן לא צלחו. כך, לפני שנים אחדות ארקין חבר להפניקס, תחת הארגון של לאומי פרטרנרס, לעסקה לרכישה משותפת של מניות ביטוח ישיר. העסקה ההיא לא יצאה לפועל, וגם עסקה מוקדמת בהרבה (שגם לא הושלמה לבסוף) להשקעה של כ-50 מיליון שקל בחברת הנדל"ן המניב אביב ארלון, לא הפכה בסופו של יום לחלוטה.

בעבר הוא החזיק גם בנתחים נכבדים ממניות הבנקים הגדולים הפועלים ולאומי, כשברבות השנים הוא המיר את ההחזקה בסקטור למניות הפועלים בלבד. מאחר שמדובר בהחזקות שהן מתחת לרף הדיווח המחויב, לא ברור אם ועד כמה הוא מחזיק עדיין במניות הבנקים, כמו גם בחברות ציבוריות נוספות. עם זאת, לפי הערכות הוא מחזיק בתיק ניירות ערך סחיר בהיקף של מאות מיליוני שקלים, שנמנה על צמרת תיקי הנוסטרו הפרטיים בישראל.

ככל הידוע ארקין גם היה משקיע עוגן בקרן מניות מקבוצת קרנות הגידור נוקד, שבהובלת רועי ורמוס ושלומי ברכה. עוד משקיע מיליארדר פרטי ששמו נקשר לנוקד הוא ג'ורג' חורש, יבואן טויוטה, בעל מניות מרכזי במקסימה ובעל אימפריית קמעונאות מקומית, שנמנה על צמרת בעלי ההון הנזילים שפעילים רבות בשוקי ההון והנדל"ן המקומיים, ושגם מחזיק בתיקי ניירות ערך בהיקפים אדירים. לאחרונה עלה שמו של חורש לכותרות בגלל עסקה שחתם לרכישת נתח משמעותי, הגם שעדיין של מיעוט, בחברת סופר פארם.

המקורות הכספיים: אגיס, פריגו ובזק

ארקין עשה את הונו הראשון ממכירת חברת אגיס המשפחתית שהקים אביו, לתאגיד האמריקאי פריגו. ארקין הבן ניהל את החברה מגיל 19, אז נפטר אביו, ולמעשה בנה אותה כחברה בינלאומית.

החברה הונפקה בבורסה בתל אביב ב-1983 כאשר בשנת 2004 היא נמכרה לפריגו ב-820 מיליון דולר. התמורה ניתנה גם במניות פריגו, שעלו בשיעור ניכר עם השנים. ההכנסה לארקין באופן אישי מן העסקה הוערכה בעבר בין 800 מיליון שקל למיליארד שקל, עוד קודם לשקלול רווח נוסף שנבע מכך שערכן של מניות פריגו האמיר עם השנים.

האקזיט המשפחתי באגיס היה רק האקזיט הגדול הראשון של ארקין. עם הכסף הנזיל שעסקה בעסקה עם פריגו הוא הצטרף לקבוצת הרכישה של השליטה בקבוצת התקשורת הגדולה בישראל - בזק כשזו הופרטה. ההשקעה של קבוצת סבן-אייפקס-ארקין בבזק מומשה בהצלחה רבה. על פי דיווחים בעבר, ארקין רכש מניות ב-170 מיליון דולר ומכר אותן תוך כמה שנים ב-470 מיליון דולר. לפי דיווחים אחרים, באחת המכירות - של 3% מהון המניות של בזק לאלוביץ' - הוא רשם לעצמו רווח של 260 מיליון שקל (ברוטו, לפני מס).

לצד כל אלה, משנת 2010 לערך ארקין הוא משקיע משמעותי בביומד. עסקיו בתחום נחלקים לשלושה תחומים. בתחום המכשור הרפואי הוא שותף בקרן אקסלמד המנוהלת על ידי ד"ר אורי גייגר. לקרן היו אקזיטים מוצלחים בחברות כמו אנדוצ'וייס וקוג'נטיקס. בתחום הפארמה הוא משקיע באמצעות ארקין אחזקות, כאשר פעילות הסטארט-אפים בקבוצה מנוהלת על ידי ד"ר פיני אורבך. הפעילות הזו רשמה אקזיט בחברת cCam והייתה שותפה להנפקות המוצלחות של חברת סולג'ל ושל חברת יורוג'ן.

כמו כן כוללת פעילות ארקין אחזקות השקעה בקרן הגידור Sphera Global Healthcare בשותפות עם קרנות ספרה. באתר של ארקין אחזקות מוערכת פעילות הביומד המאוגדת תחת התחומים הללו בכמיליארד דולר.

בראיון שהעניק ל"גלובס" לפני מספר שנים התייחס ארקין לטרנד שקיים אצל עשירי העולם, של לא להוריש את ההון האדיר שצברו לילדיהם, ואמר כי "זה מאוד נאצל אבל זה לא קיים אצלי. אני אוריש את הכול לילדים שלי. הגנים שלי משתיקים את השכל שלי בעניין הזה".

עוד הוא הוסיף אז בתשובה לשאלה על ההשקעות שלו מהכסף הפנוי כי "זו שאלה גדולה, ולכך מוקדש חלק גדול מהאנרגיה גם שלי וגם של הבנים שלי: לטפל בהון הנזיל שהוא רוב הוני עכשיו, כי גם את האחזקות שלי בפריגו מאוד הקטנתי, פשוט מתוך שמרנות, לא להיות תלוי יותר מדי במניה אחת. שקלנו כמה השקעות גדולות ולא עשינו אותן. חלק מהדברים יופנו להגדלת המעורבות שלי בתחום הרפואה, וחלק לפי נטיית הלב של הילדים. ניר למשל אוהב את הנדל"ן, ועשינו כמה השקעות מוצלחות בתחום, בחו"ל. ההעדפות שלי הן כל דבר המדיף ריח של בית מרקחת ושל בית חולים. אבל אלה לא ההעדפות שלהם".

בהתאם לדברים שהוא העיד על עצמו לפני מספר שנים, לאורך שנים ארקין התמקד, ועדיין מתמקד, בתחומי הביומד, כשלאחרונה נראה כי הוא מרחיב את עצמו לאפיקים נוספים, כולל כאלה שקשורים לכור מחצבתו הרפואי. מלבד השקעות ארקין עוסק גם במדע ואמנות. יש לו תואר שני בהיסטוריה של המדע ותואר שני נוסף בפסיכולוגיה פיזיולוגית, והוא הוציא בעבר דיסק שירי משוררים.

כמו כן, ארקין לא הסתיר את תפיסתו הפוליטית מדינית. בראיון שהעניק בספטמבר 2014, אמר אז ארקין כי "אני מה שמוגדר 'שמאלני מניאק'", תוך שהוסיף כי "אני מקווה ומייחל" ש"יום אחד תקום ממשלה שרוצה ברצינות לעשות שלום, ומבינה שזה גם צורך מדיני אבל גם חובה מוסרית להציע פתרון הוגן למיליוני בני אדם ערבים בשטחים".

המשקיעים מרוצים מהמשקיעים החדשים ושואלים אם נרקם פה גרעין שליטה חדש

"עכשיו המניות של כלל ביטוח אולי יעלו, כי שלושת המשקיעים הם רציניים וזוכים לאמון השוק וגם כי לא יהיה לחץ על המניה בשוק, כשבחודשים הקרובים לא יוצאו מניות למכירה, כפי שציפו". כך אמר בסוף השבוע גורם בשוק ההון שהמחיש את ההערכות בשוק לפיהן העסקה מסמנת שיש פוטנציאל בכלל ביטוח. "למורי ארקין יצא שם של משקיע חכם ומנוסה, וגם יקיר גבאי לא פראייר. אייל לפידות נחשב למנכ"ל ביטוח חזק מאוד", אמר אותו גורם.

אם וככל שהאופציה שניתנה ללפידות תושלם, כפי שצפוי לקרות, אי.די.בי תיפגש עם כ-400 מיליון שקל. בנוסף, כלל ביטוח קיבלה חותמת כשרות משמעותית ו"רצינית", לכל הפחות כ"הזדמנות טובה להשקעה", מצדם של שלושה אנשים מוערכים מאוד בשוק ההון המקומי: המנהל המוסדי שהפך לבעל הון בזכות עצמו (לפידות), איש החיתום שהפך לשחקן נדל"ן מניב באירופה מוביל (גבאי), ואחד המשקיעים הפרטיים הגדולים והנזילים במשק (ארקין).

מניית כלל ביטוח הגיבה בחיוב ובעוצמה לחדשות על המניות החדשים. כך, ביום המסחר האחרון בשבוע שעבר וביום המסחר הנוכחי (נכון לשעות הצהריים), זינקה מניית כלל ביטוח בכ-15%.

לפי שעה העסקה בין אלשטיין לבין לפידות-ארקין-גבאי חיובית לצדדים שביצעו אותה, לבעלי מניות כלל ביטוח, ובעלי אג"ח סדרה יג' של אי.די.בי, שעשויים לקבל פדיון מוקדם מהתמורה בעסקאות מול ארקין וגבאי. המציאות החדשה גם פותחת לכלל ביטוח אופציות רבות לשליטה בעתיד.

העלייה החדה במניה באה לא רק בגלל "המלצת הקנייה" של לפידות, ארקין וגבאי, כי אם בהערכה כי ייתכן שבעסקה עם אלשטיין (שלאחר מכירת המניות ללפידות עדיין יחזיק בכ-15% ממניות כלל ביטוח) נרקם לו גרעין שליטה עתידי לכלל ביטוח. אחד שיוכל לעבור בהצלחה את הרגולציה, ושישיב את החברה לדרך המלך.

במסגרת העסקה, אי.די.בי נתנה אופציה לאחד הרוכשים לרכוש עוד 3% מכלל ביטוח. על פי הערכות מדובר כנראה בארקין.

עם זאת, כל החזקה של 5% ומעלה בחברת ביטוח דורשת קבלת אישור רשות שוק ההון, ולפי שעה לא מדובר על היווצרות גרעין שליטה בכלל ביטוח - שצפויה להפוך לחברת הביטוח הראשונה שמתנהלת ללא גרעין שליטה (בדומה למה שקיים בבנקאות אצל הפועלים, לאומי ודיסקונט).

במהלך סוף השבוע נודע כי לפידות, שביום שלישי האחרון סיים כהונה מאוד מוצלחת שנמשכה עשור כמנכ"ל הפניקס, ומי שיהיה מנכ"ל שיכון ובינוי הבא, צפוי להצטרף לארקין ולגבאי ולרכוש כמעט 5% ממניות כלל ביטוח. הוא הצטרף לעסקה כבעל אופציה לרכוש את המניות האמורות, בהיקף של כ-132 מיליון שקל. אם וככל שהוא ישלים, כצפוי, את העסקה הוא יביא אליה הון עצמי של 13 מיליון שקל, כשהיתרה של רכישת מניות כלל ביטוח תמומן באמצעות הלוואת מוכר שיקבל מאי.די.בי.

על אף ציפיות השוק להיווצרות של גרעין שליטה או ליצירתה של קבוצת השפעה בקרב בעלי המניות, ככל הידוע לפידות מתכוון לרכוש נתח מכלל ביטוח כהחזקה פסיבית ולא כחלק ממהלך רחב יותר של קבלת תפקיד ניהולי בה. לפידות רואה את עצמו רק כמנכ"ל שיכון ובינוי, שבשליטת נתי סיידוף, תפקיד שימשיך למלא לצד השקעתו בכלל ביטוח. על פניו אין מניעה שכך יקרה ואין ניגודי עניינים בין תפקידו כמנכ"ל חברה ציבורית לבין השקעות פרטיות של המנהלים.

מבחינת לפידות מדובר בהחזקה בחברת ביטוח לאור אמונו בסקטור, שלתפיסתו ספג מכות ניכרות בגלל הריבית הנמוכה, כמו גם בשל הערכתו שבכלל ביטוח חבוי ערך רב, שלא בא לידי ביטוי בשווי שלה בבורסה. ללפידות החזקה נוספת של 1% מהפניקס, ששווה כיום כ-50-55 מיליון שקל.

המהלך של לפידות נעשה בצל מאמצים קודמים שלו להפוך ממנהל שכיר לבעל מניות. בשנים האחרונות הוא ככל הידוע ניסה לא אחת לקחת במהלכים לרכישת השליטה בהפניקס, כמנהל וכבעל מניות מיעוט.

החתם שמחזיק אימפריית נדל"ן בגרמניה | רון שטיין

השותף השלישי של ארקין ושל לפידות בעסקה הוא יקיר גבאי, ששולט בחברת הנדל"ן אראונדטאון (AROUNDTOWN) שפועלת בגרמניה. הוא בנה את האימפריה שלו בתוך פחות מעשור וחצי. בעבר הוא נמנה עם בכירי ענף החיתום המקומי, ידע לנצל היטב את הגאות המתמשכת בשוקי ההון בעולם, ובאירופה בפרט, וביצע בשנתיים האחרונות מספר גיוסי ענק בהיקף של מיליארדי אירו בהון ובאג"ח להמרה עבור אראונדטאון.

האסטרטגיה העסקית של החברה, הן בתחום המגורים והן בתחום המסחרי, היא רכישת נכסים הסובלים מבעיות תפעוליות שונות, או שנמצאים בבעלות גורמים שאינם מסוגלים לשרת את החוב שניטל כנגד הנכסים, השבחתם ומציאת שוכרים טובים לטווח הארוך.

גבאי, 53, הוא בוגר תואר ראשון בראיית חשבון ותואר שני במימון, שניהם באוניברסיטה העברית, גדל בעיר ירושלים, אותה עיר בה גדל והתחנך גם לפידות, שהוא בן גילו. אביו היה, בין היתר, מנכ"ל משרד המשפטים ונציב שירות המדינה, ואמו הייתה בכירה בפרקליטות המדינה.

גבאי עבד בעבר במחלקת התשקיפים של רשות ני"ע, כאשר הוא החל את דרכו העסקית. לאחר מכן, כשניהל את חברת החיתום של בנק מזרחי, ולאחריה את לאומי ושות' חתמים ואת חברת ההשקעות רסידו פיבי של פרדי רובינסון ויגאל זילכה. בתחילת 2001 הוא הוביל את עסקת הענק, שבה רכשו האחים אדי וג'ולס טראמפ מארה"ב, את השליטה בחברת ההשקעות גמול מידי קרנות הפנסיה של ההסתדרות ובנק הפועלים.

תעודת זהות: 

מורי ארקין 
בן 66
נשוי + 3

השכלה: בעל תואר ראשון בארכאולוגיה ומקרא, ולמד לתואר שני בפסיכולוגיה פיזיולוגית מאוניברסיטת תל אביב וכן לתואר שני בפילוסופיה של המדע
מסלול: אביו הרוקח הקים את אגיס, אז חברת פארמה קטנה, ונפטר ממחלה. מורי היה חייל בן 19 וקיבל את העסק לידיו. ב-2005 הוא מכר את החברה לפריגו לפי שווי של 800 מיליון דולרים

השקעות בולטות בתקופה האחרונה

כלל ביטוח: כ-135 מיליון שקל תמורת 4.99% מהמניות
נובולוג: כ-32 מיליון שקל תמורת 9% מהמניות
ישראכרט: מניות בהיקף לא משמעותי שחייב דיווח