בדיקת "גלובס": מחיר למשתכן לא תעצור בקרוב; בצנרת מכרזים לעוד אלפי דירות

על רקע הספקולציות בדבר עתיד תוכנית הדיור השנויה במחלוקת מבהיר גורם בכיר במשרד השיכון: "מחיר למשתכן תלווה אותנו כך או אחרת, לפחות 5 שנים. לא ניתן להפסיק תוכנית כזו מעכשיו לעכשיו" • עד היום שווקו קרקעות במסגרת התוכנית לבניית 65 אלף דירות

נתניהו וכחלון / צילום: אמיל סלמן-"הארץ"
נתניהו וכחלון / צילום: אמיל סלמן-"הארץ"

לידיעת שרי השיכון והאוצר הבאים. "מחיר למשתכן תלווה אותנו כך או אחרת, לפחות 5 שנים, גם אם הממשלה הבאה לא תרצה להמשיך אותה, כי לא ניתן להפסיק תוכנית כזו מעכשיו לעכשיו", מצהיר גורם בכיר במשרד הבינוי והשיכון. זאת על רקע הספקולציות שנשמעות מצידם של גורמים פוליטיים לגבי עתידה של התוכנית, לאור האפשרות לחילופי השרים האחראים על תחום הדיור. המשמעות: גם אם שר השיכון הבא, לא יהיה מתומכי התוכנית, הוא ייאלץ להמשיך ולקיים אותה לתקופה מסוימת.

לדברי אותו בכיר אין בדברים נקיטת עמדה אישית, כי אם עובדה שנגזרת מאופייה של מחיר למשתכן. מאז שנכנסה התוכנית לתוקף בשנת 2015 הרוב המכריע של מכרזי הקרקעות למגורים שמשווקת המדינה נעשים בשיטת מחיר למשתכן. בדיקת "גלובס" מצאה כי בצנרת קיימות כעשרת אלפים דירות שמתוכננות לצאת לשיווק במכרזים כחלק מהתוכנית. כך שגם אם תתקבל החלטה לאחר כינון הממשלה הבאה לבטל את מחיר למשתכן, הביצוע בשטח יתמשך זמן רב.

הפוטנציאל של היקף הדירות שטרם הוגרלו בתוכנית מגיע כאמור לכעשרת אלפים. כבר ביום שני הקרוב תחודש ההרשמה להגרלה האחרונה שהתקיימה בחודש מארס. זאת לאחר שמספר מכרזי קרקעות בראש העין נפסלו על ידי רמ"י, עקב טעות שנפלה בשומות שלהם. ההגרלה הזו תכלול כ-4,300 דירות.

בנוסף, קיים מלאי פוטנציאלי של כ-5,500 דירות נוספות ב-32 יישובים. בראש רשימת הערים הבולטות ברשימה ניצבת בית שמש עם 931 דירות. כן נמצאות ברשימה עכו, שדרות, נצרת, אשדוד, אילת, לוד, רמלה ובאר יעקב. בכל אחת מהן מדובר במאות דירות במסגרת התוכנית.

חלק מהקרקעות לאותן דירות, כך נודע ל"גלובס" טרם שווקו במכרזים לקבלנים, כך שהתהליך לגביהן צפוי להמשך כמספר חודשים בהערכה שמרנית. לצד אלה יש גם מכרזים שנכשלו או שנעצרו בשל סיבות אחרות ושצפויים לחזור לשוק. כך למשל קרקעות שיועדו לבניית 552 יחידות דיור בגבעת זאב ו-456 יחידות דיור בבית"ר עילית. אלה הוסרו בעבר ממאגר הדירות של מחיר למשתכן, עקב הצורך לבצע שינויים בתוכנית. בנוסף 19 מכרזים שהתקיימו בבאר שבע, על קרקעות ל-2,100 יחידות דיור ונכשלו לפני כחודשיים - יוצאו שוב.

"הקרקעות הללו הן בייעוד למחיר למשתכן" מסר אותו גורם במשרד השיכון שהסביר כי, "בפעם הבאה שהם יוצאו למכרז, נשכלל אותו. באפשרויות שלנו להגדיל את מספר הדירות הנמכרות בפרויקטים בשוק החופשי, או להוריד את מחיר המקסימום על הקרקעות, או לסבסד את עלויות הפיתוח, כדי להפוך את המכרזים ליותר אטרקטיביים לקבלנים".

לדבריו העיסוק במחיר למשתכן לא נגמר רק בפרסום מכרזים, אלא גם בטיפול במכרזים והגרלות שכבר הסתיימו. לפי הערכות עד כה הוצאו היתרי בנייה ל-26 אלף דירות מתוך כ-65 אלף דירות ששווקו במסגרת התוכנית. מכאן שגם הטיפול בפן הזה של התוכנית לא מאפשר להפסיק את הטיפול בתוכנית באופן מיידי.