250 עובדים הולכים הביתה: מפעל אמיליה קוסמטיקס בירוחם ייסגר

חברת אמיליה פיתוח הודיעה כי צפוי לה הפסד חד-פעמי של כ-25 מיליון שקל בעקבות סגירת הפעילות בירוחם • ניסיונות שנעשו בעבר להבראת המפעל תוך הרחבת פעילותו בשווקים חדשים לא הובילו לשינוי משמעותי במצבו • בית המשפט דחה אתמול את בקשת עובדי מפעל חרסה מקבוצת חמת למנות למפעל מפרק זמני

עובדי אמיליה קוסמטיקס מפגינים באוגוסט 2017 / צילום: דוברות ההסתדרות
עובדי אמיליה קוסמטיקס מפגינים באוגוסט 2017 / צילום: דוברות ההסתדרות

אמיליה קוסמטיקה מקבוצת אמיליה פיתוח  דיווחה הבוקר (ב') כי תסגור את המפעל שלה בירוחם, שבו מועסקים כ-250 עובדים. החברה הסבירה את ההחלטה שקיבלה ב"מגמות שליליות שמאפיינות את התקופה האחרונה ונמצאות במגמת החרפה בחודשים האחרונים, שגרמו לשחיקה ברווח התפעולי של המפעל בירוחם ולהפסד".

בין הגורמים שהנהלת אמיליה קוסמטיקה מונה: צמצום בהיקפי הייצור במפעל שבירוחם בשל גידול ביבוא המתחרה; שחיקת מחירי המכירה בשוק המקומי; התייקרות תשומות הייצור; הקשחת הרגולציה הישראלית בהשוואה למפעלים דומים בחו"ל; עלות הסכמי העבודה ועוד.

אמיליה היא חברת החזקות תפעולית, הפועלת בתחומי ההפצה, הלוגיסטיקה והתעשייה. בין החזקותיה נמנות החברות כימוביל, מנדלסון, אוברסיז קומרס, מקסימה ופלציב. את המפעל בירוחם, שבעבר נקרא "קרליין", רכשה אמיליה בשנת 2009 מידי פריגו. לפני כשלושה שבועות הכריזו עובדי המפעל על סכסוך עבודה - בטענה שההנהלה גוררת את רגליה במו"מ שהתקיים עמם לקראת חתימה על הסכם קיבוצי.

בהודעת אמיליה פיתוח לבורסה נאמר כי להערכת החברה, בעקבות החלטתה לסגור את אתר הפעילות שלה בירוחם ייגרם לה הפסד חד פעמי של כ-25 מיליון שקל. עוד צוין כי לא תיגרם לה גם חריגה מאמות המידה הפיננסיות שבהן היא מחויבת כלפי נותני האשראי שלה.  מניית אמיליה פיתוח הגיבה לדיווח היום בירידה קלה. בשנה האחרונה נסוגה המניה ב-22% ושוויה של החברה הצטמק לכ-573 מיליון שקל.

בלי קשר לכוונת אמיליה לסגור את המפעל שלה בירוחם, כבר לפני כשלושה שבועות עובדי החברה הכריזו על סכסוך עבודה - בטענה שההנהלה גוררת את רגליה במו"מ שהתקיים עם העובדים לקראת חתימה על הסכם קיבוצי. העובדים, מיוצגים בידי ההסתדרות הלאומית. בהודעה לבורסה מסרה אמיליה כי "מתוך דאגה כנה לעובדי האתר ולעתידם הוצעה לנציגות העובדים להיכנס למו"מ מידי לסיכום תנאי הסגירה של האתר".

בתוך כך, בית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה אתמול את בקשת עובדי חרסה, שמקבוצת חמת למנות למפעל מפרק זמני. זאת, בעקבות חוב של המפעל כלפיהם, ועל רקע החלטת בעלי חמת, יואב גולן לסגור את המפעל בבאר שבע, שבו מיוצרים כלים סניטריים ולהעתיק את פעילותו לטורקיה.