עוד לפני אמזון: מכירות הקניונים צנחו ב-4% בשליש הראשון של 2019

מנתוני RIS עולה כי חג הפסח ויום השבתון בבחירות לא הצילו את המכירות בחודשים מרץ-אפריל 2019 • היועץ תמיר בן שחר: "להפסיק להגדיל את החנויות, כאשר ברור לכול שהגודל לא מייצר יותר פדיון למ"ר ורווחיות"

קונים בדיזנגוף סנטר / צילום: שלומי יוסף
קונים בדיזנגוף סנטר / צילום: שלומי יוסף

עוד לפני כניסת ענקית הקמעונאות אמזון לישראל - חג הפסח והבחירות לכנסת לא הצליחו לבלום את הירידות במכירות הקניונים המובילים בישראל בארבעת החודשים הראשונים של 2019.

מנתוני חברת RIS שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי בסיכום החודשים מרץ-אפריל נרשמה ירידה של למעלה מ-5% במכירות הקניונים. גם המרכזים הפתוחים, שמכונים פאוור סנטר, רשמו ירידות בשיעור דומה. עוד עולה מהנתונים כי בשליש הראשון של 2019 חלה ירידה של 4% במכירות הקניונים והמרכזים הפתוחים.

ב-RIS, שמודדת נתוני מכירה בכ-2,800 חנויות זהות, מפרטים כי בחודשים מרץ-אפריל נרשמו כמה השפעות לא שגרתיות על המכירות: חג הפסח, שחל מאוחר יותר השנה בלוח השנה הלועזי בשל השנה המעוברת בלוח השנה העברי; יום הבחירות לכנסת שהזניק את המכירות; והשפעות מזג-האוויר החורפי הממושך יחסית, במיוחד לעומת החורף השחון במיוחד בשנה שעברה - כך עולה מניתוח של איתי שמחוני, כלכלן RIS. 

עוד מציין הכלכלן של RIS כי הירידה נרשמה אף שיום העצמאות, שהוא יום של מכירות נמוכות - כשליש מהמכירות ביום רגיל וחנויות רבות כלל לא נפתחות - זז השנה קדימה לחודש מאי.

לפי ניתוח של החברה, יום הבחירות לכנסת, בדומה ליום הבחירות המקומיות באוקטובר 2018, היה מוצלח מבחינת הקניונים והביא לגידול משמעותי במכירות. יום הבחירות איזן את הירידות החדות שנרשמו בחודש מרץ, בין היתר בשל תזמון החג. ואולם בהסתכלות כוללת על החודשיים הללו עדיין נרשמת ירידה משמעותית של כ-5%. 

פסח והבחירות לא הצילו את המכירות בקניונים
 פסח והבחירות לא הצילו את המכירות בקניונים

RIS נוהגת לפרט מדי חודש מי הם הקניונים המובילים, ששיעורי הצמיחה שלהם הם המרשימים ביותר. אולם הפעם בחרו בחברה להסתפק בציון קניון אחד מוביל - קניון איילון של קבוצת עזריאלי ובניהולה של רינה טל, שהצליח לרשום עלייה של 1.6% בשליש הראשון של השנה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בקטגוריית הקניונים הוותיקים שנרשמה בהם עלייה נמנים האאוטלט בילו סנטר של קבוצת מליסרון, שרשם עלייה של 5.8%, וקניון ביג אילת, שהציג גידול של 5.3%, לעומת השליש הראשון של 2018. בקטגוריית הקניונים החדשים בלטו עזריאלי ראשונים, שצמח ב-5.3%, וביג פאשן אשדוד, שרשם עלייה של 2.2%.

התוצאות האלה מתפרסמות ימים ספורים לאחר שנודע שענקית המסחר המקוון אמזון תחל לפעול בישראל באמצעות תוכנית למוכרים, שיפעלו בזירת מסחר מקומית עם אספקת משלוח בתוך חמישה ימים. מדובר בבשורה שטלטלה בשבוע שעבר את מניות קבוצות הקניונים הגדולות, כמו גם את רשתות הקמעונאות בתחום האופנה.

הנתונים המתפרסמים היום (ב') מחדדים עוד יותר את העובדה שמדובר במשבר רחב יותר שחווה הענף כולו, כשאמזון עשויה רק להעמיק אותו באמצעות העובדה שהיא מאפשרת לספקים מקומיים למכור דרכה ישירות לצרכן.

תמיר בן שחר ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר אמר היום ל"גלובס" על רקע הנתונים: "לחנויות הפיזיות התחרות מתעצמת מדי יום ומכל הערוצים. מחד, כוח הקנייה של משקי-הבית גדל במקביל לתוספת משמעותית של משקי-בית. מאידך, כל בוקר האלטרנטיבות שעומדות מול הלקוחות מתעצמות וגדלות".

לדברי בן שחר, אחד הפתרונות הוא לייצר אופטימיזציה של גודל החנויות, או במילים אחרות, "תפסיקו להגדיל את החנויות, כאשר ברור לכול שהגודל לא מייצר יותר פדיון למ"ר ורווחיות. תפעלו רק במיקומים הרווחיים". הדברים נאמרים על רקע תוכניות של לא מעט קמעונאיות אופנה להגדיל את שטחי המסחר שלהן, מתוך רצון לתת חוויית קנייה עשירה יותר.