האיש שאחראי על הדמוקרטיה: "מקצוע האזרחות צריך להיות יותר משמעותי"

ד"ר אסף מלאך, עומד בראש ועדת המקצוע ללימודי האזרחות: "יש מרכיב עובדתי וערכי ויש גם מרכיבים שנויים במחלוקות. הלימודים צריכים לשקף את הדיון הזה ולעורר אותו"

ד”ר אסף  מלאך / צילום: איל יצהר
ד”ר אסף מלאך / צילום: איל יצהר

ד"ר אסף מלאך, מומחה לפילוסופיה פוליטית, עומד בראש המכללה למדינאות - מוסד חוץ אקדמי העוסק בהכשרת מנהיגות. בארבע השנים האחרונות הוא עומד בראש ועדת המקצוע ללימודי האזרחות. מלאך, שאינו עובד של משרד החינוך, עומד בראש צוות של 15 מומחים שאחראי על כ-2,000 מורים לאזרחות.

לכתבות נוספות בפרויקט:

האיש שאחראי על "תותח הרמדאן": הפיצוץ שמסמן שהצום היומי הסתיים

האיש שמנהל את חשבון העו"ש של המדינה: איפה הכסף? במערכת המרכב"ה של האוצר

האחראית על מדיניות החיסונים: "מותר לנו לנקוט בצעדים קיצוניים נגד מי שלא מחסן"

האיש שאחראי על ההיסטוריה הישראלית: יש דברים שעלולים לא להיחשף לעולמים

האיש עם האצבע על השאלטר: "אין מפסק אחד לכל קווי החשמל"

איך זה להיות האדם שאחראי על החינוך לדמוקרטיה במדינת ישראל?

"זו כותרת קצת גדולה. זו עמדה עם הרבה אחריות. מצד אחד המטרה היא להנחיל היכרות עם המשטר בהיבט הטכני שלו. מצד שני, יש גם מטרה להנחיל את האתוס של מדינה יהודית ודמוקרטית - שעל זה מצד אחד יש קונצנזוס, כולם מסכימים על ההגדרה, ומצד שני יש גם מחלוקות, בעיקר איך מיישמים את זה. המטרה היא לפתוח את הדיון ולא לסגור אותו, בעיקר כלפי מגזרים שונים כדי שלא ירגישו שהם נותרים בחוץ. אלו שני הקטבים. בשורה התחתונה, יש מרכיב עובדתי וערכי ויש גם מרכיבים שנויים במחלוקות. הלימודים צריכים לשקף את הדיון הזה ולעורר אותו".

אתה חושב שמקצוע האזרחות מקבל את היחס הראוי?

"בחינת הבגרות באזרחות מסתכמת כיום בשתי יחידות, אלא אם תלמידים בוחרים להרחיב. זה אומר שבתיכון ובחטיבת הביניים לומדים אזרחות כמה שעות בשבוע. זה משתנה מבית ספר אחד לאחר. יש החלטות קודמות שצריך להרחיב את לימודי האזרחות שאינן מיושמות, וטוב שייושמו. האתגר שלנו הוא להפוך את הלמידה ליותר משמעותית".

למה לדעתך אזרחות נתפס כמקצוע "משעמם" בקרב תלמידים רבים?

"מבחינתי זה לא מקצוע משעמם. אלה התכנים הבוערים ביותר בחברה הישראלית שנוגעים לשאלות הקשות ביותר. זה הרקע להבנת כל הדיון הפוליטי שמתקיים במדינת ישראל. מורה טוב צריך להפוך את הדיון בשאלות האלה למנוף לדיון ער בשאלות שעל סדר היום הציבורי, כך שינגישו לתלמידים הזדמנות לחשיבה ולגיבוש עמדה אישית בנושאים האלה".

אתה מרגיש שיש שינוי בשנים האחרונות בתחום שאתה אחראי עליו?

"כשאני למדתי אזרחות בשנות ה-80 המקצוע היה מכוון ידע ולא ערכים. לימדו למשל את חוק באדר-עופר (אופן חלוקת המנדטים בבחירות). מאז שנות ה-90 המקצוע מוגדר כמוכוון ידע וגם כמוכוון לחינוך לאזרחות. זה שינוי מבורך".

המקצוע הזה הופך את התלמידים לאזרחים טובים יותר?

"אין לי דרך סטטיסטית לבחון כמה לימודי האזרחות משפיעים על עיצוב אזרחים צעירים. ברור שמורה טוב, שעוסק בתכנים האקטואליים בצורה שפותחת דיון וחשיבה, יכול להותיר חותם משמעותי ולהפוך את התלמידים שלו לאזרחים טובים יותר, מעורבים יותר ותורמים יותר".