עבודה לכולם – גם לבעלי מוגבלויות

אם שקלתם להעסיק בעלי מוגבלויות, הנה עוד כמה נתונים שכדאי להכיר: היתרונות שיש בכך לעסק שלכם

העסקת בעלי מוגבלות תתרום לעסק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
העסקת בעלי מוגבלות תתרום לעסק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

אם שקלתם להעסיק עובדים בעלי מוגבלויות בשל דרישת החוק או בשל אחריות חברתית, הנה עוד כמה נתונים שכדאי להכיר בעניין: היתרונות שיש בכך לעסק שלכם.

רווח תרבותי ועסקי

ראשית, העסקת בעלי מוגבלויות והתייחסות שווה להם כאל שאר העובדים היא מהלך התורם לרגישות העובדים, לרמת האמפתיה המאפיינת את התרבות הארגונית וליצירת אווירה של כבוד הדדי. לפי ד"ר ניצן אלמוג מאוניברסיטת בר-אילן, מקומות עבודה שבהם זה קורה נמצאו כבעלי תרבות ארגונית פתוחה יותר, רגישה, וסובלנית הרבה יותר.

שנית, מחקר מראה כי זה לא רק מוסרי וראוי, כי אם גם רווחי לעסק. מתברר שחברות שהעסיקו עובדים בעלי מוגבלות עלו בביצועיהן על חברות אחרות, ההכנסות שלהן היו גבוהות ב-28%, הרווח הנקי היה גבוה ב-200%, והסיכויים לראות תשואה גבוהה יותר של בעלי המניות גדלו פי ארבעה.

דגש על כישורים ויכולות

ארגון הפותח את שעריו למועמדים לעבודה בעלי מוגבלויות מתמקד בעת הגיוס בכישרון ובכישורים, ויוצר גיוון רב יותר בקרב צוותיו. מחקרים רבים, ביניהם המחקר העדכני של מקינזי ועמיתיו, מחזקים בבירור את הקשר בין גיוון לבין רמת הביצועים והרווחיות של החברה.

יחד עם הממצאים המראים כי לעובדים בעלי מוגבלויות נטייה פחותה לתחלופה תעסוקתית (מה שהופך אותם לעובדים נאמנים במיוחד), זהו יתרון עסקי ומקצועי. מחקר נוסף אף הראה שיפור ברווחיות ובאפקטיביות בחברה הפותחת שעריה לעובדים בעלי מוגבלויות, במדדים שונים: שימור עובדים, אמינות ודייקנות, נאמנות העובדים, תדמית החברה, תרבות ארגונית עם מוסר עבודה גבוה, ויתרון תחרותי הכולל לקוחות מגוונים, שביעות רצון בקרב הלקוחות, חדשנות ופרודוקטיביות.

אחת הטענות היא שעובד בעל מוגבלות מתאמץ להיות יצירתי כדי להתאים עצמו לעולם, ובהתאם לכך הוא מפתח יתרונות חזקים ככישורי פתרון בעיות, זריזות, התמדה, יכולת העמקה אנליטית, ונכונות להתנסות. כל אלה חיוניים לערך החדשנות.

גיוס והעסקה של בעלי מוגבלויות - פיזור החששות

  • לא תצטרכו לעבוד קשה יותר בשימור: בניגוד לחששותיהם של מעסיקים רבים, עובדים בעלי מוגבלות דווקא לא יצריכו מכם עבודת שימור קשה יותר. להפך. לעובדים אלה שיעורי עזיבה נמוכים יותר, ולפיכך שכירתם דווקא תפחית עלויות לחברה. זאת, כמובן, כל זמן שתשמרו על תנאיהם, תערכו התאמות לצורכיהם, ותקפידו על סוציאליזציה תקינה שלהם בארגון (על ידי הדרכת האחרים להגברת הבנת האתגרים העומדים בפני הקולגות בעלי המוגבלות שלהם, ולמידתם כיצד להתנהג ולא להתנהג בתקשורת עמם. למשל - כיצד לדבר עם אנשים כבדי שמיעה).
  • זה לא יעלה לכם יותר כסף: מעסיקים חוששים שיצטרכו להשקיע משאבים רבים יותר בהעסקת בעלי מוגבלות, אך מחקרים מראים כי העלויות הכרוכות בהעסקתם נמוכות מהיתרונות הפיננסיים שבכך, בזכות הנאמנות, הפרודוקטיביות שלהם, האיכות הגבוהה של עבודתם ולעתים גם מידת החדשנות שהם מביאים עמם. זאת, יחד עם העובדה שצרכנים רבים מעדיפים לבחור בשירותיה של חברה המעסיקה בעלי מוגבלויות.
  • זה לא ישפיע לרעה. להפך: לעבודה עם עובדים בעלי מוגבלות יש יתרון רב. היא מעודדת מעורבות ומחויבות גבוהה יותר בחיי הארגון, מגבירה את רגישותם לאחרים ובכל גם את התקשורת ביניהם, ומעלה את המוטיבציה שלהם לתמוך בקולגות שלהם.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית, מומחית לניהול ולקריירה