ממלחמת הסחר ועד למתיחות במפרץ הפרסי: האירועים שיעניינו את השווקים השבוע

טראמפ ממשיך לדחוק את הסינים לפינה, לאחר סבב שיחות הסחר בסוף השבוע • המתיחות בין איראן לארה"ב עולה על רקע תנועת משחתת במפרץ הפרסי • הביטקוין מרים ראש ונסחר מעל ל-7,400 דולר • לידר שוקי הון: העלייה באי-ודאות הגלובלית יחד עם ייסוף השקל עלולים למנוע העלאת ריבית בהודעה הקרובה • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

אזרח איראני חולף ליד פוסטר של האייטולה חומייני / צילום: TIMELINE-Morteza Nikoubazl
אזרח איראני חולף ליד פוסטר של האייטולה חומייני / צילום: TIMELINE-Morteza Nikoubazl

המסחר בשוקי העולם צפוי להיפתח מחר (ב') על רקע המבוי הסתום שאליו נקלעו שיחות הסחר בין סין לארה"ב, שהסתיימו ביום שישי האחרון, וברקע להסלמה ביחסי ארה"ב-איראן, לאחר שהראשונה קידמה בסוף השבוע לאזור המפרץ הפרסי נושאת מטוסים, מפציצים כבדים, סוללת טילי פטריוט ומטוסים להגנה על נכסי נפט סעודיים.

בסוף השבוע האחרון, המסחר בוול סטריט ננעל בטריטוריה הירוקה, לאחר שבוע עצבני שנוהל בעיקר כתגובה לכותרות סביב שיחות הסחר. מדד דאו ג'ונס  טיפס ב-0.44%, מדד S&P 500  עלה ב-0.37% ומדד הנאסד"ק  טיפס ב-0.1%.

הנה כמה מהאירועים שצפויים לעמוד במוקד השבוע בשווקים.

1. המתיחות מול איראן

הזזת המשחתת האמריקאית במפרץ הפרסי בסוף השבוע האחרון, כחלק מעליית המדרגה נוכח החרפת סנקציות על איראן, עשוי להמשיך להשפיע על מחיר הנפט. לפני כשבוע נכנסה לתוקף ההחמרה בסנקציות האמריקניות על איראן, כאשר ארה"ב הודיעה על ביטול הפטורים שהעניקה בנובמבר האחרון למספר מדינות בנוגע לייבוא הנפט מהמדינה. מחיר הנפט נסחר כעת מעט מתחת ל-62 דולרים לחבית. לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי-טפחות, "מחיר הנפט עשוי לרדת משמעותית, בשל ההשלכות הכלכליות השליליות למקרה של הטלות מכסים הדדיות וכן משום שעלה לאחרונה, עקב מגבלות ההיצע (איראן, לוב, וונצואלה) וסימנים להתאוששות של הביקושים".

2. נתוני מאקרו ודוחות בוול סטריט

בארה"ב יפורסמו ביום רביעי הקרוב נתוני המסחר הקמעונאי לחודש אפריל. בנוסף יפורסם באותו היום מדד הייצור התעשייתי ומדד האמפייר סטייט. ביום חמישי יפורסמו נתוני התחלות הבנייה לחודש אפריל, וסקר פילדלפיה. ביום שלישי יפורסמו באירופה נתוני הייצור התעשייתי. ביום רביעי יפורסם נתון הצמיחה בגוש האירו לרבעון הראשון של 2019 וביום שישי יפורסמו נתוני האינםלציה בגוש האירו.

לצד זאת, עונת הדוחות בוול סטריט לרבעון הראשון נמשכת. 

3. הביטקויון מרים ראש

אחרי רצף עליות שערים בשלושת החודשים החולפים וזינוק של יותר מ-80% מתחילת השנה, טיפס מחיר היום לפנות בוקר (א'), לראשונה מאז 5 בספטמבר 2018, מעל לרמה של 7,400 דולר.

המחיר הנוכחי של הביטקוין (BTC ), בסביבות 7,150 דולר, לאחר שעלה ביממה האחרונה ביותר מ-8% והשלים זינוק של 23% בשבוע החולף, משקף למטבע שווי שוק של יותר מ-126 מיליארד דולר - כ-59% מהשווי הכולל של שוק הקריפטו, המונה כ-2,170 מטבעות דיגיטליים.

4. חשש להסלמה במלחמת הסחר 

בסוף השבוע האחרון הסתיים סבב שיחות של נציגי המעצמות סין וארה"ב, ללא חתימה על הסכם סחר. ביום שישי האחרון ממשל טראמפ העלה מכסים על סחורות סיניות מ-10% ל-25%.

ממשל טראמפ ממשיך לאיים בהטלת מכסים בגובה 25% על סחורות מסין בהיקף 300 מיליארד דולר. אם איום זה ימומש, כמעט כל היצוא הסיני לארה"ב, שמסתכם בכ-575 מיליארד דולר לשנה, יהיה כפוף למכסים גבוהים. התוצאה המקווה היא, כמובן, לכווץ את הביקושים למוצרים סיניים בשוק האמריקאי, שוק היצוא הגדול ביותר של סין. טראמפ משוכנע כי זו הדרך היחידה לכופף את זרועה של בייג'ינג.

החשש מהסלמת מלחמת הסחר מסייע לתשואות הממשלתיות להיוותר ברמות נמוכות ושוב מביא להשתטחות העקום הממשלתי בארה"ב.

אמש, צייץ הנשיא טראמפ, כי הסינים ככל הנראה מחכים לבחירות בארה"ב על מנת להשיג עסקה עם מועמד אחר, אך לרוע מזלם של הסינים, טראמפ צפוי להיבחר שוב, לדבריו, ובכהונתו השנייה יהיה להם קשה יותר להשיג עסקה. כך צייץ הנשיא האמריקאי בטוויטר. "אני חושב שסין הרגישה שהם הוכו בצורה כה קשה במשא ומתן האחרון, עד כי הם עשויים להמתין לקראת הבחירות הבאות, 2020, כדי לראות אם יש להם מזל ולהשיג ניצחון באופן דמוקרטי - ובמקרה כזה הם ימשיכו לקרוע את ארה"ב ב-500 מיליארד דולר בשנה...."

מה הן ההשלכות של החרפת מלחמת הסחר? לפי יונתן כץ, מלידר שוקי הון, כתוצאה מהחרפת מלחמת הסחר "צפויה השפעה ממתנת על הצמיחה הגלובלית בכלל ועל סין בפרט. ניסיון העבר מלמד שמלחמות הסחר פועלות להתמתנות האינפלציה על ידי לחץ לירידה במחירי הסחורות בעולם. הסלמה במלחמת הסחר תקשה על בנק ישראל להעלות ריבית".

5. נתוני צמיחה בשוק המקומי

ביום שלישי יפורסמו נתוני המכירות ברשתות השיווק לחודש מרץ, וגם נתוני המכירות של דירות חדשות לחודש מרץ. ביום רביעי יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל. כלכלני לידר שוקי הון צופים כי מדד המחירים יצביע על עלייה של 0.5% על רקע השפעות עונתיות בהלבשה ונסיעות לחו"ל, והתייקרות של 3.1% במחירי הדלקים. 

ביום חמישי הקרוב יפורסם האומדן הראשוני של הצמיחה לרבעון הראשון של השנה בישראל. כלכלני לידר שוקי הון צופים צמיחה של קרוב ל-5% עקב זינוק ביצוא. 

נציין כי השקל התחזק ב-1.7% בשבועיים האחרונים מול סל המטבעות, ובלידר שוקי הון מציינים כי ייסוף השקל עלול לעכב את העלאת הריבית בישראל. נזכרי כי הודעת הריבית של בנק ישראל תתקיים בשבוע הבא (ה-20 למאי). להערכתם, העלייה באי הוודאות הגלובלית יחד עם ייסוף השקל עלולים למנוע העלאת ריבית בהודעה הקרובה.

לפי כלכלני לאומי, לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל ונתוני הצמיחה לרביע הראשון השבוע יהיו השפעה משמעותית על האפשרות להעלאת ריבית בעוד כשבוע. "הנפקת המק"מ השבוע מלמדת כי השוק מגלם הסתברות גבוהה להעלאה בקרוב", כתבו בלאומי.