רוח גבית למיזוג בין כלכלית ירושלים לחברה הבת מבני תעשיה: אנטרופי ועמדה ממליצות להצביע בעד העסקה

שתי חברות הייעוץ המליצו לבעלי המניות של שתי החברות לתמוך במיזוג • מחירי השוק הנוכחיים מקנים לחברה הממוזגת שווי של 4.5 מיליארד שקל, שיעמיד אותה במקום ה-34 ברשימת החברות הגדולות וצפוי להפוך אותה למועמדת לכניסה למדד ת"א-35

דודו זבידה \ צילום: שלומי יוסף
דודו זבידה \ צילום: שלומי יוסף

רוח גבית לעסקת המיזוג בין חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים לחברה הבת, מבני תעשיה, לקראת כינוסן מחר של האספות הכלליות של שתי החברות. ל"גלובס" נודע כי שתי חברות הייעוץ לגופים מוסדיים, אנטרופי ועמדה, המליצו ללקוחותיהן להצביע בעד העסקה בהצבעות שיתבצעו במסגרת האספות מחר.

הן אנטרופי והן עמדה שיגרו ללקוחותיהן שני דוחות שונים, אחד הבוחן את כדאיות העסקה עבור בעלי מניות כלכלית ירושלים והשני הבוחן את כדאיות העסקה עבור בעלי מניות המיעוט במבני תעשיה. מעיון בדוחות עולה כי שתי חברות הייעוץ המליצו לבעלי המניות של שתי החברות לתמוך במיזוג.

"לאחר בחינתו את ממצאי עבודת הייעוץ החיצונית, עבודת הייעוץ החיצונית שהוזמנה על ידי ועדת המיזוג של החברה ונימוקי הוועדה והדירקטוריון החברה למיזוג, אנו מתרשמים כי העסקה עתידה להיטיב עם בעלי המניות של החברה", כתבה אנטרופי בכל אחד מהדוחות.

בעמדה הדגישו בין השאר, כי היקף המסחר הגבוה יחסית במניות שתי החברות מעניק משנה תוקף לכך שקיים שוק פעיל למניותיהן, ובהתאם מחיר מניותיהן בבורסה מהווה אינדיקציה להוגנות העסקה. מאז פרסמו החברות דיווח מיידי על מיזוג אפשרי ביניהן ביוני 2018 ועד סוף מרץ השנה, עמד יחס ההחלפה הממוצע בין המניות על 1.92 - בדומה ליחס שנקבע לבסוף במסגרת העסקה.

כלכלית ירושלים היא אחת מקבוצות הנדל"ן המניב הגדולות בישראל. עם זאת, עיקר פעילותה של כלכלית ירושלים מרוכז בחברה הבת, מבני תעשיה, ומשום כך הוחלט כי במסגרת עסקת המיזוג תהיה מבני תעשיה החברה הקולטת, בעוד שכלכלית ירושלים תהיה החברה הנקלטת.

כלכלית ירושלים מחזיקה כיום ב-68.3% ממניות מבני תעשיה . החברה נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה זינקה ב-46% בשנה האחרונה. במקביל, זינקה גם מניית מבני תעשיה ב-33% באותה התקופה ושווי החברה טיפס ל-2.8 מיליארד שקל.

במסגרת המיזוג, יקבלו בעלי מניות כלכלית ירושלים 1.935 מניות של מבני תעשיה כנגד כל מניה שברשותם. את העסקה ליוו כמה גופי ייעוץ, ובהם חברת MNS שביצעה את הערכת השווי ופרופ' צבי וינר מאסכולה יעוץ כלכלי ומימוני שהעניק חוות דעת על הוגנות העסקה. בנוסף, העניקה חברת שווי הוגן של אלי אלעל חוות דעת לאנטרופי על הוגנות העסקה וסבירותה.

מחירי השוק הנוכחיים מקנים שווי של 4.5 מיליארד שקל לחברה הממוזגת. מנתוני הבורסה הנוכחיים עולה כי השלמת המיזוג היום הייתה מעמידה את החברה הממוזגת במקום ה-34 ברשימת החברות הגדולות במונחי שווי שוק. מצב זה צפוי להפוך את החברה הממוזגת למועמדת אפשרית לכניסה למדד ת"א-35 באחד מעדכוני המדדים הקרובים.

מבני תעשיה גם צפויה להציג לאחר השלמת המיזוג הון עצמי של 4.6 מיליארד שקל המיוחס לבעלי המניות, מה שיהפוך אותה לחברת הנדל"ן החמישית בגודלה בישראל במונחי הון עצמי. כחלק מהמיזוג, יומרו גם איגרות החוב של כלכלית ירושלים לאיגרות חוב של מבני תעשיה בעלות תנאים זהים, כך שהחוב של החברה הממוזגת יעמוד על כ-6 מיליארד שקל.

המוסדיים עשויים לפעול להגדלת כוחם

השלמת העסקה מותנית בקיומם של תנאים מתלים, ובעיקר באישור בעלי המניות של כל אחת מהחברות, באסיפות שיתכנסו כאמור מחר. כלכלית ירושלים היא חברה ללא גרעין שליטה ולכן תידרש להשיג רוב רגיל בקרב בעלי מניותיה, בעוד שאישור העסקה באסיפת מבני תעשיה יחייב השגת רוב רגיל ורוב מקרב בעלי מניות המיעוט. רם דגן מפועלים אי.בי.אי וטלור ארדן מפועלים שוקי הון שימשו כיועצים לדירקטוריון כלכלית ירושלים בעסקת המיזוג.

בעל המניות הגדול ביותר בכלכלית ירושלים הוא איש העסקים דוד פורר, עם החזקה של 24.2% בחברה. לאחר השלמת המיזוג יחזיק פורר ב-19.38% מהחברה הממוזגת, כך שהגופים המוסדיים ומשקיעים אחרים יחזיקו ב-80.62% מהחברה.

אם יאושר המיזוג בשתי האספות, יחל תהליך לבחירת הדירקטוריון החדש של מבני תעשיה שיכלול תשעה דירקטורים בלבד. שניים מתוכם הם הדירקטורים החיצוניים, ברכה ליטבק ויעקב גולדמן, שמכהנים כיום בחברה ושימשיכו בתפקידם. כך, שעל יתרת המקומות צפויים להתמודד מרבית הדירקטורים של שתי החברות.

יש לציין כי לצורך מניעת מאבקים מיותרים, נבנה במסגרת העסקה מנגנון מיוחד לקביעת הרכב הדירקטוריון החדש. עם זאת, לנוכח הגידול בהחזקותיהם של הגופים המוסדיים בחברה הממוזגת והירידה בשיעור ההחזקה של דוד פורר, עשויים המוסדיים לפעול להגדלת כוחם בדירקטוריון על חשבון נציגיו של פורר. אם כך אכן יקרה, אזי עשוי כוחו של פורר בדירקטוריון להצטמצם, לשני דירקטורים או אחד בלבד.