מחזיקי אג"ח אפריקה ישראל יצביעו על אישור הצעת דור אלון המעודכנת לרכישת מפעילות כביש 6

תמיכתם של מחזיקי שלוש סדרות האג"ח תאפשר את מכירת החזקות אפריקה ישראל לידי דור אלון • עם זאת, הודעת אישור נוספת שקיבלה קרן קיסטון לרכישת החזקות קבוצת אלון בחברת המפעיל, מקרבת אפשרות שגם היא תזכה לנתח בחברה

כביש 6 / צילום: תמר מצפי
כביש 6 / צילום: תמר מצפי

נמשכת התחרות על רכישת 64.5% ממניות חברת ישראל קנדה ניהול כבישים מהירים, המפעילה באמצעות חברות בנות את כבישי האגרה בישראל (חברות המפעיל). מחרתיים יצביעו מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל פעם נוספת על הצעת החלטה מעודכנת לאשר את מכירת מלוא החזקותיהן (במישרין ובעקיפין) של החברה ושל קבוצת אלון בחברת ישראל קנדה ניהול כבישים מהירים, לחברת תחנות התדלוק דור אלון.

הצעת ההחלטה תועלה מחרתיים להצבעה אצל כל אחת משלוש סדרות האג"ח של אפריקה  (כ"ו-כ"ח), לאחר שהצעה קודמת שהגישה דור אלון  זכתה לרוב רק בקרב סדרה אחת מתוך השלוש. עם זאת, הפעם תועלה הצעת דור אלון כהצעה יחידה, לאחר שבסיבוב הקודם היא התמודדה מול הצעתה של קרן התשתיות החדשה קיסטון ריט.

אם תזכה הצעת דור אלון לתמיכה של יותר מ-50% מקולות המצביעים בכל אחת משלוש הסדרות, יעבירו נאמני האג"ח של אפריקה ישראל מכתב לדירקטוריון אפריקה ישראל ובו אישור למכור את החזקות החברה בחברות המפעיל לדור אלון, בהתאם להצעתה. לדברי נאמני האג"ח, מועלית הצעת דור אלון כהצעה יחידה, לאחר שההצעה שהגישה קרן קיסטון ריט פקעה "ועל אף שהנאמן פנה לקיסטון לקבלת ארכה לתוקף ההצעה מטעמם, לא התקבלה הצעה בת תוקף מטעם קיסטון".

עוד מבהירים הנאמנים בהצעת ההחלטה, כי ההחלטה בעניין זה תהיה מחייבת אף אם תבחר דור אלון לרכוש רק את החזקות אפריקה ישראל בחברת המפעיל (ולא את החזקות קבוצת אלון) ולא תידרש קיומה של הצבעה נוספת בעניין. בהקשר זה יש לציין כי לגלובס נודע שבימים האחרונים אישר דירקטוריון קבוצת אלון פעם נוספת בפני קרן קיסטון כי הוא עומד מאחורי הודעת הקיבול שהעביר להצעתה לרכישת החזקות קבוצת אלון בחברת המפעיל.

עוד מסר דירקטוריון קבוצת אלון, לאנשי קיסטון, כי הוא מוכן לחתימת הסכם המכירה בתנאים בהם נעשה הקיבול. על רקע הודעה זו ניתן להניח בזהירות כי אם יחליטו מחזיקי אג"ח אפריקה ישראל למכור את החזקתה בחברת המפעיל לידי דור אלון, יקבלו גם דור אלון וגם קיסטון נתח בחברת המפעיל.

אפריקה ישראל מחזיקה ב-35.5% ממניות חברת המפעיל, כאשר יתרת המניות מוחזקות בידי שיכון ובינוי (35.5%) וקבוצת אלון (29%). הן דור אלון והן קיסטון הציעו לרכוש את מלוא החזקות של אפריקה ישראל ושל קבוצת אלון, כאשר קיסטון סיכמה מוקדם יותר על שיתוף פעולה עם חברות הביטוח כלל והפניקס ועם חברת שיכון ובינוי.

לקראת ההצבעה הראשונה הציעה דור אלון, שבשליטת מוטי בן משה, לרכוש 64.5% ממניות חברות המפעיל לפי שווי חברה של 522.6 מיליון שקל, בעוד שהצעתה של קיסטון נקבה בשווי חברה של 510 מיליון שקל. עם זאת, אף אחת מההצעות לא זכתה לתמיכת שלוש הסדרות ולכן נמנעו נאמני האג"ח מלאשר את מכירת המניות לאחת משתי המציעות.

בנוסף, פנו נאמני האג"ח לשני הצדדים בניסיון להשיג שיפורים בהצעתם, ובעקבות הפניה פרסמה שלשום דור אלון עדכון להצעתה. בעדכון התחייבה דור אלון כי בתוך שבוע מיום ביצוע הקיבול היא תפקיד בנאמנות פיקדון של 5 מיליון שקל להבטחת העסקה.

כמו-כן, הדגישה דור אלון כי אם תתקבל הצעתה, היא תעניק לשיכון ובינוי אופציה לרכוש חלק מהמניות הנרכשות באותו מחיר בו בוצעה ההצעה, וזאת כדי לאפשר לשיכון ובינוי להגיע להחזקה של 50.01% בחברות המפעיל ולמעשה לשלוט בהן. הצעה זו נועדה למעשה לשתף את שיכון ובינוי ברכישה ולמנוע ממנה לצאת למלחמה על מימוש זכות הסירוב שברשותה - מהלך שעלול לעכב את השלמת העסקה.

יש לציין שקרן קיסטון כבר הגיעה לסיכום עם שיכון ובינוי, במסגרת עסקה רחבה יותר שכללה גם את חברות הביטוח כלל והפניקס. בהצעת קיסטון נקבע כי נקבע במידה שתצליח לשים את ידה על מלוא החזקות (64.5%) אפריקה ישראל וקבוצת אלון בחברות המפעיל, יקבלו כלל ביטוח והפניקס אופציה ל-30 יום לרכישת כ-32.6% מהמניות במחיר ההצעה. במקביל, תקבל גם שיכון ובינוי אופציה להגדלת חלקה ל-46%, כך שחלקה של קיסטון יעמוד על 21.4% בלבד.