מנורה מסמנת את הדרך להתמודדות עם הקרנות הנבחרות של בתי ההשקעות: פנסיה עם מטריה ביטוחית

קבוצת מנורה מבטחים משיקה בימים אלה מוצר חיסכון פנסיוני חדש תחת השם Perfect • שילוב המוצרים החדש כולל חיסכון "רגיל" בקרן הפנסיה המקיפה של הקבוצה, כשלצדו תמכור החברה הרחבות ביטוחיות, המוכרות כ"מטריות ביטוחיות"

יהודה בן אסאייג / צילום: איל יצהר
יהודה בן אסאייג / צילום: איל יצהר

האם התשובה של קרן הפנסיה החדשה הגדולה בשוק לקרנות ברירת המחדל הנבחרות של בתי ההשקעות עוברת בביטוח? קבוצת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים משיקה בימים אלה מוצר חיסכון פנסיוני חדש תחת השם Perfect.

שילוב המוצרים החדש כולל חיסכון "רגיל" בקרן הפנסיה המקיפה של הקבוצה, כשלצדו תמכור החברה הרחבות ביטוחיות, המוכרות כ"מטריות ביטוחיות". מדובר בכך שיחד עם החיסכון בקרן הפנסיה, החברה תספק ב"פרפקט" גם "פוליסת מטריה להרחבת ושדרוג כיסוי הנכות בקרן הפנסיה והשלמת ביטוח 'ריסק למקרה פטירה' (ביטוח חיים טהור; ר"ש) חד-פעמי", כדברי החברה.

מדובר בהרחבה של המטריות הביטוחיות שבעבר היו נהוגות בשוק, בעיקר בהסדרים מיטיבים של מקומות עבודה (קולקטיבים), כשכיום רק למנורה מבטחים יש אישור לשווק מטריה ביטוחית שכזו. סביר להניח שגם קבוצות ביטוח אחרות עמלות על מוצר כזה.

מנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח הוא יהודה בן אסאייג, שבעבר גם ניהל את קרן הפנסיה של הקבוצה. במסגרת המוצר החדש תספק מנורה מעטפת ביטוח מורחב לחוסכים בקרן, בתקווה שזה ייתן לה יתרון על פני הקרנות הנבחרות שבחר משרד האוצר - הקרנות שבבעלות בתי ההשקעות אלטשולר שחם, פסגות, מיטב דש והלמן אלדובי (כששני האחרונים מחזיקים בקרנות הברירת מחדל מאז 2016).

נכון לסוף הרבעון הראשון השנה, נוהלו בשוק הפנסיה החדשה המקיפה נכסים בהיקף כולל של כ-351 מיליארד שקל. מדובר בחיסכון הפנסיוני הצומח ביותר, שנמצא בשליטת קבוצות הביטוח הגדולות. מנורה מבטחים מנהלת כיום כ-119.8 מיליארד שקל בפנסיה חדשה מקיפה, והיא מחזיקה כיום, בסוף הרבעון הראשון של 2019, ב-34.1% משוק הפנסיה החדשה המקיפה (במונחי נכסים מנוהלים). בסוף 2015, השנה האחרונה לפני שהאוצר ורשות שוק ההון התחילו ברפורמת קרנות הפנסיה ברירת מחדל, החזיקה מנורה מבטחים בנתח שוק של 35%.

מנגד, החלק של בתי ההשקעות בשוק הפנסיה החדשה צמח מאוד, מ-3.2% בסוף 2015 (במונחי נכסים מנוהלים) לנתח שוק של 5.1% בסוף הרבעון הראשון השנה. לצד זאת, חלקם של בתי ההשקעות בהפקדות לשוק הפנסיה החדשה המקיפה גדול אף יותר, וזאת הודות לשלב השני של רפורמת קרנות הפנסיה ברירת מחדל הנבחרות (עם הוספת הקרנות של אלטשולר שחם ושל פסגות לאלה של מיטב דש ושל הלמן אלדובי), שיצאה לדרך בשלהי 2018 והגיעה לשיא מוקדם יותר השנה.