אייזנקוט: למנוע מלחמה עם חיזבאללה למען אוכלוסיית שני הצדדים

בהופעתו הפומבית ראשונה מאז פרישתו מצה"ל, במכון חשיבה בוושינגטון, אומר הרמטכ"ל לשעבר: במלחמה כזו לאוכלוסייה בישראל יהיה קשה, אך חיזבאללה ימצא עצמו במצב בלתי אפשרי וישלם מחיר כבד • קורא להמשך התיאום עם מנגנון הביטחון הפלסטיני כדי למנוע הרעה במצב הביטחוני • איראן הקטינה התמיכה בחיזבאללה בגלל הסנקציות

הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף במיל' גדי אייזנקוט / צילום: דובר צה"ל
הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף במיל' גדי אייזנקוט / צילום: דובר צה"ל

בהופעתו הפומבית הראשונה מאז פרישתו מצה"ל, אמר הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט כי ישראל צריכה לפעול למניעת מלחמה עם חיזבאללה, "למען האוכלוסייה האזרחית בשני הצדדים". הוא אף אמר, שהמשך שיתוף-הפעולה והתיאום עם מנגנון הביטחון הפלסטיני חיוני כדי למנוע "התנגשויות יום-יומיות" עם הפלסטינים.

בנאום במכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית, בפורום לזכרו של הכתב הצבאי זאב שיף, נשאל אייזנקוט כיצד תיראה מלחמה עתידית עם חיזבאללה אם אכן היא תפרוץ.

"זו תהיה מלחמה קשה מאוד לשני הצדדים", אמר הרמטכ"ל לשעבר. "המטרה העיקרית של חיזבאללה במלחמה כזו תהיה האוכלוסייה (האזרחית) בישראל. כיום יש לארגון יותר מ-100 אלף טילים ורקטות עם יכולות שונות, מאשר ב-2006. מבחינת ישראל, חשוב מאוד לעשות כל דבר כדי למנוע מלחמה עם חיזבאללה למען האוכלוסייה בשני הצדדים. שגשוג משני צידי הגבול טוב גם לישראל וגם ללבנון".

אך אייזנקוט הדגיש כי במלחמה עתידית אפשרית, יספוג חיזבאללה מכה קשה. הוא ציין כי המצב כיום שונה מהמצב בעשור הקודם. ב-2005, כאשר כיהן כראש אגף מבצעים, "חיזבאללה היה רק במקום השישי במדרג היעדים שלנו". ישראל התמקדה בפלסטינים ובאינתיפאדה, ו"שילמנו על כך מחיר במלחמה בלבנון".

עתה, לעומת זאת, חיזבאללה הוא אחד משני היעדים הצבאיים העליונים של ישראל, הוסיף אייזנקוט. "כיום יש לנו עליונות מודיעינית. יש לנו יכולות מגננה חזקות. ל'כיפת ברזל" ול'קלע דוד' יש יכולות חסימה גבוהות שמגיעות לרמה של כמעט 90%".

"אם תפרוץ מלחמה, יהיה קשה לאוכלוסייה בישראל, אך מבחינת חיזבאללה המצב יהיה בלתי אפשרי. הוא ישלם מחיר כבד ואני בטוח שהמלחמה הזו תהיה קצרה יותר מקודמתה. שיפרנו את היכולות שלנו ביותר עשר השנים שחלפו ואני סומך על המפקדים והחיילים שלנו", אמר הרמטכ"ל לשעבר.

אייזנקוט אמר כי ההסכם הגרעיני עם איראן, שממשל טראמפ החליט לפרוש ממנו, הביא תועלת רבה לישראל. "ההסכם הזה איפשר לנו להפנות משאבים (ממאמצי צה"ל למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני) ליעדים אחרים בגזרה הסורית, הגזרה הלבנונית והגזרה הפלסטינית ולרשום שם הישגים".

יחד עם זאת, שיבח אייזנקוט את החלטת ממשל טראמפ להסתלק מההסכם. לדבריו, החלטה זו הייתה "נקודת מפנה אסטרטגית" ו"מסר ברור לאיראן" וצריך לתמוך בה. אלמלא הסנקציות החדשות, האיראנים היו ממשיכים לפתח נשק גרעיני, הוא אמר. השאלה אינה 'האם' אלא 'מתי'. בסופו של דבר, האיראנים יחדשו מאמציהם להשיג נשק גרעיני.

הוא הדגיש כי הסנקציות על איראן החלו להניב פרי מבחינת ישראל: "השנה קיבל חיזבאללה מאיראן רק 600 מיליון דולר; לפני שלוש-ארבע שנים קיבל הארגון מיליארד דולר בשנה".

אייזנקוט אמר כי לדעתו יש סבירות "קרובה ל-100%" שאיראן אחראית לחבלה בארבע מכליות נפט במפרץ הפרסי בשבוע שעבר. בשלב זה לא נקט ממשל טראמפ עמדה לגבי זהות מבצעי החבלות. עוד אמר הרמטכ"ל לשעבר כי ישראל סיכלה כמעט 100 התקפות סייבר על יעדים ישראלים; רוב ההתקפות יצאו מהאקרים איראניים.

בדומה לבכירים אחרים במערכת הביטחון של ישראל, קרא אייזנקוט לשמור על שיתוף-הפעולה והתיאום עם מנגנון הביטחון של הרשות הפלסטינית מפני שמדובר באינטרס משותף לשני הצדדים. לדבריו, ראש הרשות, מחמוד עבאס, מבין היטב מה יהיה המצב בלי שיתוף-פעולה כזה.

"כאשר מגיע לידינו מידע על איום טרור, אנו מנסים למסור לפלסטינים את המידע הזה", אמר רמטכ"ל לשעבר. "אם מדובר בפצצה מתקתקת, אנו שולחים כוחות שלנו. בלעדי תיאום עם הרשות, יתרחשו עימותים על בסיס יום-יומי, בכמה מקומות... יהיו הרבה חיכוכים".

"אחד מהאתגרים שניצבים לפני צה"ל הוא לספק ביטחון בגדה ולמנוע טרור", הוסיף אייזנקוט, "וחלק מהמאמץ הוא להקים חיץ בין האוכלוסייה הפלסטינית לבין טרוריסטים. אנו רוצים לאפשר לפלסטינים חיים טובים ולהוסיף ולקיים את שיתוף-הפעולה בין בין צה"ל למנגנון הביטחון הפלסטיני. זה אינטרס משותף לשני הצדדים".