אלסטום: לא פרשנו ממכרז הרכבת הקלה בשל סיבות פוליטיות

לא לחץ פוליטי אלא חילוקי דעות פנימיים הם שהובילו להתפרקות קבוצת אלסטום-דן-ואלקטרה שהתמודדה במכרז להקמת הקו הירוק והקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים • כך עולה ממכתב ששלחה אלסטום לשותפותיה • "אנו דוחים מכל וכל כל טענה להתנהגות שלא בתום לב מצד אלסטום"

רכבת קלה רח' יפו ירושלים / צילום: איל יצהר
רכבת קלה רח' יפו ירושלים / צילום: איל יצהר

לא לחץ פוליטי אלא חילוקי דעות פנימיים הם שהובילו להתפרקות קבוצת אלסטום-דן-ואלקטרה שהתמודדה במכרז J-NET להקמת הקו הירוק והקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים, כך עולה ממכתב ששלחה היום אלסטום לשתי שותפותיה הישראליות - מכתב שהגיע לידי "גלובס".

אלסטום נחשבה לשחקן מרכזי באחת משלוש הקבוצות שהיו אמורות להגיש הצעה במכרז, אך בסופו של דבר הוגשו רק שתי הצעות השבוע למכרז. האחת של קבוצת שפיר הישראלית CAF הספרדית וסופרבוס והשניה של קבוצת שיכון ובינוי ואגד. בעקבות החלטת הקבוצה שלא לגשת למכרז טענו בענף התשתיות כי המהלך נובע מלחץ פוליטי פנימי שהופעל על אלסטום הצרפתית - אך כאמור הסיבה לכך היא חילוקי דעות. 

"אנו מצרים מאד על החלטתכם שלא להתמודד במכרז שנפלה עלינו בהפתעה", נאמר במכתב ובהמשך נכתב כי אין כל בסיס לטענה כי אלסטום הייתה זו שהחליטה לסגת מהפרויקט. "איננו יכולים להבין את ההגיון מאחורי טענה כזו לאור היקף מעורבותה הפיננסית, הטכנית והמסחרית של אלסטום בפרויקט". אלסטום הייתה שותפה גם בסיטיפס זכיינית הרכבת הקלה בירושלים אך מאוחר יותר מכרה את חלקה ונותרה ספקית הקרונות של הרכבת הקלה. אלסטום מעורבת בפרויקטים נוספים של הסעה המונית בישראל ובראשם בגוש דן.

במכתבה מגלה אלסטום כי ערב הגשת ההצעות ב-12 למאי הושגו סיכומים בין ראשי הקבוצה - אך ככל הנראה סיכומים אלה לא כובדו . "אנו דוחים מכל וכל כל טענה להתנהגות שלא בתום לב מצד אלסטום או להפרת התחייבויות מצידה",נכתב במכתב.

ההתנערות ממניעים פוליטיים נועדה גם לאפשר את המשך פעילותה של אלסטום בישראל, מחוץ לירושלים. ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, היה לפוליטיקאי הראשון שביקש למנוע מאלסטום, שלכאורה החרימה את המכרז בירושלים, לגשת למכרזי תחבורה אחרים. לחצים כאלה עשויים להתגבר לקראת מכרזים עתידיים.

מאלקטרה ודן נמסר בתגובה: "הטענות של אלסטום תמוהות בעינינו וחסרות כל בסיס. העובדה שאלסטום העבירה ביום ששי בשעות אחה"צ, יומיים לפני מועד הגשת המכרז, דרישה אולטימטיבית לאפשר לה לפרוש מהפרוייקט על רקע גיאו-פוליטי בקשר עם הסכסוך הישראלי פלסטיני מדברת בעד עצמה ורק מלמדת שכל תכליתה של אלסטום ועמדתה בנושאים אחרים הייתה לפרוש על רקע פוליטי זה בדיוק. ויכוחים מסחריים בין חברות הן דבר לגיטימי, אולם אף הם הוקצנו יתר על המידה, אך אינן הסיבה האמיתית לפרישתה של אלסטום. אלסטום בחרה לשלוח ברגע האחרון את המכתב, עם ההתניה הפוליטית כאמור באופן שלא השאיר לנו שום ברירה אלא שלא להגיש הצעה למכרז".