ראש מועצת מבשרת ציון לרוכשי מרכז הקליטה: "יכולים לחלום על 1,000 יחידות דיור"

בימים האחרונים זכתה קרן ריאליטי במכרז שפרסמה הסוכנות היהודית לרכישת מרכז הקליטה במבשרת ציון תמורת 266 מיליון שקל • על הקרקע שעליה ניתן להקים 370 יחידות דיור, מתכננת הקרן להגדיל את זכויות הבנייה, אלא שהמועצה מתנגדת: "לא נקדם שום תוכנית בשנים הקרובות"

ראש מועצת מבשרת ציון, יורם שמעון / צילום: ליאור מזרחי
ראש מועצת מבשרת ציון, יורם שמעון / צילום: ליאור מזרחי

למרות התנגדות הרשות המקומית לבנייה נרחבת, החליטה קרן ריאליטי לרכוש את מרכז הקליטה במבשרת ציון תמורת 266 מיליון שקל. כעת, צפוי לה מאבק ממושך מול הרשות המקומית והתושבים שמתנגדים לבנייה במקום, מעבר לזכויות הבנייה הקיימות בטענה כי בינוי מאסיבי ישנה את אופי הישוב שאינו ערוך לקלוט כמות גדולה של יחידות דיור.

את המכרז, בו זכתה קרן ריאליטי, פרסמה קרן הפנסיה והתגמולים של עובדי הסוכנות היהודית שמכרה את הנכס לאחר סגירת מרכז הקליטה לעולים בתחילת 2018. מאז מנסה הקרן לקדם מכרז לרכישת הקרקע, אך התנגדות המועצה המקומית והתושבים לבנייה של מאות יחידות דיור במקום מרכז הקליטה, הדירה רגליהם של יזמים שהתעניינו ברכישת הנכס, והמכרז התעכב.

על הקרקע בשטח 51 דונם, הממוקמת בלב הישוב על ציר שדרות הראל, ניתן להקים על פי התוכנית התקפה 370 יחידות דיור. בכוונת הקרן, שמתמחה בהשבחת קרקע, לקדם תוכנית להגדלת זכויות הבנייה הקיימות, זאת על פי הערכות על רקע תמיכת רשות מקרקעי ישראל בתוכנית ל-900 יחידות דיור לפחות על הקרקע.

אלא שלתוכנית, מתנגדת נחרצות המועצה המקומית מבשרת ציון והעומד בראש יורם שמעון שמסר ל"גלובס" על רקע פרסומים כי בכוונת הקרן להקים 1,000 יחידות דיור במקום: "הם יכולים לחלום על מספר יחידות דיור כזה, אם הם ייבנו 370 יחידות דיור, הם צריכים להגיד תודה. אנחנו ישוב של 6000 יחידות דיור, לא ייתכן שיקימו פרויקט אחד וגרנדיוזי שיוסיף עוד 1,000 יחידות דיור לישוב כשאין תשתיות להכיל את ההיקפים האלה".

ההתנגדות של המועצה המקומית, שהובאה בהרחבה ב"גלובס", מגובה גם במהלכים אקטיביים מצדה, לרבות קידום פרסום סעיפים 77-78 לחוק התכנון ובנייה, המונעים אפשרות להוצאת היתרי בנייה. בקרן ריאליטי אמנם טוענים כי כל תוכנית שיקדמו תהייה בשיתוף עם המועצה המקומית, אך לאור התנגדותה הנחרצת לאשר זכויות בנייה מעבר לאלה המאושרים בתב"ע, לא מן הנמנע כי הצדדים יפנו לערכאות משפטיות שיכריעו במחלוקת.

במועצה המקומית מבשרת ציון מסרו כי "המועצה בשיתוף הועדה המקומית לתכנון ובנייה הראל פעלו יחד, לעצירת הגשת תוכניות בינוי על ידי היזמים, וקיבלו לאחרונה החלטה פה אחד, על הקפאת האפשרות מצד כל יזם להגיש תוכניות בינוי בשנים הקרובות, זאת עד לסיום ביצוע הליך של תכנון מפורט למתחם, שיזמה והובילה מחלקת הנדסה במועצה, על פי סעיפים 77-78 לחוק תכנון והבנייה.

מטרת התכנון המפורט היא שהמועצה המקומית תיצור תוכנית מפורטת, שתהווה פלטפורמה שעל בסיסה יוכתב, אופי ונפח הבינוי, ובתכנית יוטמעו מוסדות חינוך וציבור, אזורי תעסוקה, דיור לזוגות צעירים, פתרונות תחבורה ותנועה, תכנון שצ"פים ועוד. המועצה סיימה הכנת תכנית מדידה למתחם, ושכרה משרד אדריכלים גדול לצורך התכנון האמור, ועל המלאכה הופקד אדר' יעקב מולכו, שהחל בתהליך התכנון במסגרת הפרוגרמה שקבעה המועצה, זאת בהתאם לצרכים, ובהלימה לתכנית בנין עיר מאושרת וקיימת כיום למתחם שהגדירה 370 יחידות דיור למתחם.

המועצה לא תאפשר, קידום ואישור תכנית, שתחרוג מעקרונות התכנון המפורטים כאמור, ותפעל בכל הכלים העומדים לרשותה, ותעמיד את כלל המשאבים שידרשו, כדי למנוע בינוי מגולומני, שיעמיס על התשתיות הישנות הקיימות באזור, שאינן יכולות להכיל את תוכנית הבנייה המטורפת המתוכננת ואשר בכוונת היזמים לקדם - תוכניות שיפגעו בצורה קשה באיכות החיים של תושבי מבשרת ציון".

מקרן ריאליטי נמסר בתגובה כי "הנכס כיום נוכח מצבו המוזנח, הנטוש והלא מפותח, אינו ממצה את הפוטנציאל שלו ואינו במתאם עם הסביבה וצרכי הישוב. ריאליטי תפעל בשיתוף פעולה מלא עם המועצה המקומית והתושבים למיצוי מירבי של הפוטנציאל הגלום בנכס".