הפורום למניעת תאונות עבודה: "ללא הכשרה מוסדרת וחוקית, כל אדם עם ארגז כלים יכול להרכיב ולפרק עגורן"

תאונת העבודה שהתרחשה אתמול ביבנה, בה נהרגו ארבעה עובדים בעת פירוק עגורן, הציפה עוד כשל באתרי הבנייה: אין רגולציה כוללת על הפעלת עגורנים בישראל • כך שבעוד שתקנות רבות קובעות כיצד להפעיל עגורנים, כיום אין שום דרישה בהסמכה כדי לבנות ולפרק אותם

חלקו האחורי של העגורן נפל. התאונה באתר הבנייה ביבנה / צילום: ג'וזף
חלקו האחורי של העגורן נפל. התאונה באתר הבנייה ביבנה / צילום: ג'וזף

בעקבות מותם של ארבעה עובדים באתר בנייה של חברת רמי שבירו ביבנה, עיכבה אתמול (א') המשטרה לחקירה בעלי תפקידים בחברת הבנייה ובחברות שעסקו בפירוק העגורן, ממנו נפלו למותם העובדים. עד כה הותר לפרסום כי שמות ההרוגים הם גיל חזאזי מחדרה, יונתן סבג מאור-יהודה ובן דקלו מפרדס-חנה. שמו של הרוג נוסף טרם פורסם.

כחלק מהחקירה נשלחו שני עובדים מחברת הבנייה ועוד שני עובדים מחברת רמא שהפעילה את העגורן למעצר בית. במקביל פורק העגורן לקראת שליחתו למומחים שיבחנו כיצד התנתק ממנו מקטע וצנח מגובה רבה, דבר שהוביל לתאונה הקשה. האתר נסגר לעבודה למשך 30 יום.

לנוכח העובדה שהתאונה התרחשה בזמן פירוקו המתוכנן של העגורן, טענו גורמים בענף הבניין כי התחום כולו פרוץ. "תאונה זו שוב הדגישה את הצורך הדחוף לקבוע תקנות והכשרות ספציפיות לבוני עגורני צריח. המצב החקיקתי הקיים היום למעשה יוצר פרצה במובן זה שכל אדם שיש לו ארגז כלים יכול להרכיב עגורן צריח. אין שום דרישה והכשרה חוקית לבניית עגורנים", אמר ל"גלובס" היום עו"ד ישראל אסל, המשמש כיועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה. יודגש כי דבריו לא כוונו לבעלי התפקידים בזירת התאונה ביבנה, אלא כטענה כללית.

הכרעת דין שניתנה לפני כשנה בבית משפט השלום בתל-אביב, אף מבהירה כי הנורות האדומות מהבהבות מזה זמן רב. ב-2010 נהרג מפעיל עגורן בשם אלכסנדר מויסייצ'יקוב (39) עת צנח מתא המפעיל של העגורן עליו עבד ברמת השרון. זה קרה כשרצפת הזכוכית השקופה עליה עמד בתא, נשברה וצנחה למטה איתו.

בעקבות האסון הוגשו ארבעה כתבי אישום, בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, נגד גורמים שהיו מעורבים בעבודה המתבצעת באתר הבנייה ובתקינות ובטיחות העגורן. בשל מחדלים בחקירה עליהם הצביע בית המשפט, אף אחד מהנאשמים לא הורשע, לרבות מנהל העבודה באתר. חלק מהנאשמים אף נעלמו לאחר הגשת כתב האישום.

בהכרעת הדין שניתנה במרץ 2018, בחר השופט שאול אבינור לבקר את התחום הפרוץ של תחום העגורנים כשכתב כי "בשולי הכרעת דין זו לא למותר לשוב ואף להדגיש את החסר החקיקתי שנחשף בפרשה זו, בכל הקשור להסדרת ההכשרה והפיקוח על הקמתם של עגורני צריח באתרי בנייה. חסר שהינו חמור במיוחד נוכח העובדה ששלב ההקמה הוא שלב קריטי לבטיחות פעולת העגורן באתר הבנייה וממילא לבטיחות המפעיל, העובדים באתר, ואף עוברי אורח".

השופט אבינור הוסיף כי "חייהם של מפעילי עגורנים תלויים, פשוט כמשמעו, בהקמה מקצועית של עגורנים. הקמה נכונה ומדויקת של עגורן היא קריטית לא רק לבטיחות המפעיל אלא גם לבטיחות העגורן באתר, ולמניעת התמוטטותו, על כל הסכנות החמורות הכרוכות בכך, גם ליתר העובדים באתר וכן לעוברי אורח. בהקשר זה יש להדגיש כי כיום, באתרי עבודה רבים, עגורני צריח הם מבני ענק, המתנשאים לגבהים של עשרות רבות של מטרים ואף למעלה מכך. הסכנות החמורות הנובעות מהקמה לא נכונה של עגורנים כאלה, לרבות חלילה בהתמוטטות, הן ברורות מאליהן"

השופט אבינור הורה על העברת העתק הכרעת הדין ליועצת המשפטית של משרד העבודה והרווחה ולראש מינהל הבטיחות במשרד. "שני גורמים אלה מתבקשים לבחון את סוגיית הסדרת ההכשרה והפיקוח על הקמתם של עגורני צריח, בין בדרך של תיקון תקנות העגורנים ובין בדרך אחרת" קבע.

"למרבה הצער משרד העבודה כלל לא התייחס לפסק הדין ולא עשה דבר וחצי דבר כדי לשנות את המצב. לכן אין להתפלא ששוב אירעה תאונה כל כך קשה משום שהכתובת הייתה על הקיר", אמר עו"ד אסל ל"גלובס". 

ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי "לאתר ביבנה ניתן צו הפסקת עבודה שתוקפו לעד חמישה ימים במסגרת סמכותנו בחוק. פנינו למשטרה להפעיל סמכותה ולסגור את האתר ל-30 יום. יחד עם רפורמות נוספות שהובלנו השנה ויכנסו לתוקפן בימים הקרובים כמו: מינוי עוזרי בטיחות בכל אתר בנייה, ושינוי תקן הפיגומים לתקן חזק ואיכותי יותר, ועדכון תקנות הבטיחות בעבודה (עגורני צריח), שנמצאות בימים אלו על שולחננו, הכנסנו דרישות להסמכת והכשרת חברות ובעלי מקצוע בתחום עגורני צריח. מדובר בעבודה מקצועית ומורכבת שמצריכה השוואות אל מול מדינות מערביות נוספות, הערכה כלכלית לגבי עלות האסדרה החדשה במימושה בישראל ועוד.

יחד עם זאת, בכוונתנו להניח על שולחנה של ועדת העבודה בכנסת את טיוטת התקנות שלגביה נבקש תמיכתה, כבר במהלך השנה הנוכחית".

השר חיים כץ: ננסח תוכנית חדשה לבטיחות בענף הבנייה

שר העבודה והרווחה חיים כץ פועל לנסח תוכנית בטיחות חדשה לענף הבניין, כך נודע ל"גלובס". על היוזמה החדשה הודיע היום כץ במהלך פגישת בזק שקיים עם כמה מראשי התאחדות בוני הארץ ובכירים במשרדו. המפגש התקיים בעקבות התאונה הקשה שהתרחשה אתמול באתר הבנייה ביבנה, ולקחו בה חלק נשיא ההתאחדות ראול סרוגו, סמנכ"ל ההתאחדות יצחק גורביץ', וראש מטה הבטיחות של ההתאחדות ח"כ לשעבר אייל בן ראובן. כן השתתפו בפגישה הממונה על זרוע העבודה מוטי אלישע, ומפקח העבודה הראשי במשרד אריה שמילוביץ'.

במהלך הפגישה הסביר כץ כי למשרדו יש אפשרות להפוך את התוכנית שהוא יוזם לתקנות מחייבות, בהליך מהיר יחסית. אחת המשמעויות מכך היא שגורמי האכיפה יוכלו להטיל קנסות על קבלנים שפועלים בניגוד לתקנות, מעבר למצב הקיים כיום. לנוכח היוזמה החדשה של כץ, ביקש סרוגו כי הקבלנים ייקחו חלק בניסוח התוכנית החדשה, לאור העובדה שהיא תשפיע ישירות על עבודתם.

במקביל, ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) הגישה היום (ב') הצעת חוק לישום התחייבויות הממשלה להגברת הבטיחות בתחום העגורנים. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי בחלוף חצי שנה ממועד שליחת מכתב ההתחייבות משרי הממשלה ליו"ר ההסתדרות בעניין צעדים להגברת הבטיחות בענף הבנייה, חלק הארי של סעיפיו טרם יושם או יושם באופן חלקי בלבד, ובכלל זה הפרק העוסק בהתחייבויות הממשלה להגברת הבטיחות בתחום העגורנים.

בין היתר, הצעת החוק כוללת הקמת מאגר ממוחשב שיכלול את שמות העגורנאים המוסמכים בעלי רישיון תקף, יכלול תמונות פנים ויהיה נגיש למנהלי עבודה מטלפונים ניידים; הדפסת רישיונות נהיגה קשים לזיוף; הטלת חובה על משרד העבודה להסדיר את נושא תקינות ותחזוקת המנופים; והרחבת מספר בודקי המנופים המוסמכים בישראל.

יחימוביץ: "אין בהצעת חוק זו משום פתרון כולל לאתגר קריטי זה, ואין היא מתיימרת לכך. היא נוטלת בפשטות את הסעיפים שסוכמו בין כל הנוגעים בדבר הנוגעים לסוגיית העגורנים, במטרה לאכוף על הממשלה באופן מיידי למלא את התחייבויותיה שלה, ולהביא סוף לשגרה המצמררת והכאובה של זילות בחיי אדם. בהמשך המושב בכוונתי להגיש הצעות חוק נוספות שיעגנו את שאר הסעיפים במכתב ההתחייבות, ובכלל זה בנושאי הפיגומים, רשתות המגן, השתלמויות בטיחות, אחריות היזמים לליקויי בטיחות באתריהם, ועוד. גם בכך אין די, ויודגש כי עד שלא ינקטו סנקציות כספיות ופליליות נגד הקודקודים עצמם - יזמים וקבלנים - אין כל סכוי, למרבה הצער, להביא לכך שינקטו בצעדי הבטיחות המתבקשים".