הצצה אל מאחורי הקלעים של צילומי הגלויות באירוויזיון

200 מיליון צופים קיבלו הצצה לנופי ישראל דרך 41 הגלויות שליוו את אמני האירוויזיון • העבודה על הסרטונים הייתה רצופה מכשולים: מגשם בלתי פוסק ועד סכסוכי עובדים

בין שלל התשבחות שקיבל האירוויזיון שהתקיים בתל-אביב, בלטו 41 הגלויות - קליפים בני 40 שניות שהיוו פתיח לכל שיר ובו מצולמים האמנים על רקע נופי ישראל. 40 שניות שבמהלכן, אגב, סודרה הבמה לשיר הבא על דרישותיו השונות והמשונות - כדור הברזל של האיסלנדים או כיסא הענק של דנמרק.

הגלויות הן בעלות חשיבות עצומה. 200 מיליוני הצופים מקבלים הצצה לאופי, לאווירה ולנופים של ישראל. לצורך הפקתן הוקצו 4 מיליון שקלף וחברת גוסטבו הפקות היא שזכתה במכרז להפקת הפרויקט. "ההנחיה שקיבלנו הייתה להיות הכי טובים והכי מקוריים", מספר גוסטבו, בעלי החברה שביום-יום מפיקה פרסומות גם עבור החברות הגדולות במשק.

200 הרקדנים שמימשו את קונספט הריקוד של האמנים בגלויות היו כולם ישראלים (וקיבלו על כך תשלום) - מלהקת הבלט הישראלי ועד להקת המחול של הקיבוצים. מתוך 60-70 לוקיישינים פוטנציאליים, נבחרו 41, כשהריקוד הותאם לכל לוקיישן, וכל אמן קיבל שאלון האם הוא יודע לרקוד ובאיזה סגנון, ולפי התשובה נבחר הלוקיישן.

משם התחילה העבודה שהייתה רצופה ב"בלת"מים" - מגשם בלי הפסקה (בחודש אפריל, שגם זקני צפת לא זוכרים) ועד הסכסוך הצורם בין איגוד הצלמים לתאגיד השידור. הצילומים, במקום להימשך 3 חודשים, צומצמו לחודשיים.

"היו ימים שהתעוררתי בבוקר באילת, משם נסעתי לתל-אביב, ובערב הייתי כבר בחרמון ומשם המשכתי למצדה", מתאר גוסטבו.

גם שביתת תושבי אילת במחאה על סגירת שדה דב נפלה בדיוק על יום הצילומים, אבל הגשם היה משבש התוכניות העיקרי. "האמנים כבר היו כאן, ופתאום צץ משהו שלא תכננו: תחזית לגשם כל השבוע", מספר גוסטבו.

האמנים קיבלו מראש כוריאוגרפיה מצולמת להתאמן עליה - ואז נאלצו לשנות תוכניות. הראשון להצטלם היה הזמר הצרפתי בילאל, שהיה אמור להצטלם בים - והגשם הכניס אותו לצילום במוזיאון תל-אביב.

דאנקן לורנס, הזוכה הגדול מהולנד, עבר כמה לוקיישנים, ובסופם הוא צולם בהר ארבל. לורנס אמור היה להצטלם בהיכל התרבות (שאליו לבסוף הוזז הנציג משווייץ), לאחר מכן תוכנן להצטלם בקיסריה - מה שבסוף היה רקע ללהקה הצ'כית לייק מלוואי. אגב, גם הצילומים בקיסריה לא עברו בקלות לאור כניסת "אלף אוונגליטסים שהגיעו תוך כדי להופעה שתוכננה שם".

"חייבים להבין שהעברה של צילום בין לוקיישנים זו החלטה מאוד מסובכת. לכל לוקיישן תוכננה כוריאוגרפיה שונה, והאמן צריך ללמוד מחדש", אומר גוסטבו.

הגשם גם הוביל להעתיק את צילומי הקליפ של נציג שווייץ, לוקה האני, מהדרום לתל-אביב - אבל אז תפסו את הצילומים אזעקות עם ירי הטילים ("בטעות") על תל-אביב. גם זה עבר בשלום.

האמנים הקדישו לפחות שלושה ימים לביקור מקדים לטובת הצילומים - יום אחד לחזרה בסטודיו עם רקדנים ויום צילום למחרת. סאגות של דיוות, לפי גוסטבו, לא ממש נרשמו, וגם להקת האטארי מאיסלנד "עשו רק כאילו הם פרובוקטיביים. בצילומים הם היו נחמדים וקומוניקטיביים".

והיו גם כפילים - כך בצילום הפארקור של הנציג הרוסי סרגיי לזרוב בירושלים. "היה קשה לצלם, כי המון מעריצים, בעיקר תיירים רוסים התגודדו לסלפי", אומר גוסטבו.

אחד הסיפורים המוזרים בהחלט ייזכרו מצילומי הקליפ של הזמרת הסרבית נבנה בוזוביץ'. הזמרת הצטלמה עם שני רקדנים, כשבמהלך הצילומים על הסט היא קיבלה הצעת נישואים. בשיא ההתרגשות (היא אמרה כן), בוזוביץ' אמרה שלא תוכל להמשיך להצטלם ליד שני הרקדנים, וביקשה להחליף אותם ברקדניות. גם זה קרה.

הנציג הישראלי קובי מרימי קיבל את אנה ארונוב כבת זוג לצילומים בירושלים. והוא, שלא מפתיע, התגלה "כמקסים וחמוד" גם בצילומים. הריקוד לא בא לו בקלות, אבל בסוף הוא הצליח.