רשות ני"ע האמריקאית קונסת עבריינים במיליארדים - אבל גובה בפועל רק חלק מהסכום

אתגרי הגבייה העיקריים של ה-SEC: אנשים שנכלאו על עבירות פליליות קשורות או כאלה שבזבזו את הכספים שגנבו

רשות ניירות ערך בארה"ב / צילום: רויטרס
רשות ניירות ערך בארה"ב / צילום: רויטרס

גופי הפיקוח על וול סטריט אוהבים להדגיש את הקנסות שהם הטילו על חברות פיננסיות שסרחו, אבל חלק גדול מהכסף הזה מעולם לא נגבה.

רשות ניירות ערך הפדרלית, ה-SEC, גבתה בחמש השנים עד ספטמבר 2018 55% בלבד מ-20 מיליארד דולר שהיא הטילה בקנסות אכיפה במסגרת הסדרים עם חברות בוול סטריט, או בפסקי דין, לפי נתוני הרשות. בחמש השנים הקודמות, 2013-2009 היא גבתה 60% מ-14.6 מיליארד דולר.

בשנת התקציב 2018 הרשות גבתה 28% מכמעט 4 מיליארד דולר. השיעור הזה, שהיה הנמוך בעשר שנים, נבע בחלקו מהסדר חריג בהיקף 1.7 מיליארד דולר עם חברת הנפט הברזילאית פטרוברז, שאולי לא יחייב שום תשלום ל-SEC. במקום זאת, החברה תוכל להעביר כספים לרשויות בברזיל ולגופים אחרים.

ה-SEC מתאמצת זה שנים לגבות את כל הקנסות שנפסקו או סוכמו לטובתה, אך בכמה מקרים התשלומים הללו לא יגיעו לעולם. זה כולל אנשים שנכלאו על עבירות פליליות קשורות, או כאלה שביצעו הונאות פירמידה ובזבזו את הכספים שהם גנבו מלקוחות מרומים.

אין לה זכות לתפוס נכסים

האתגר של ה-SEC, בדומה לחברות נושות, הוא שאין לה הזכות לתפוס נכסים של חייבים כדי לגבות את החובות. במקום זאת היא נשענת על הליך משפטי שגוזל זמן ומשאבים, של הגשת תלונות נגד החייבים לה או הליכה לבתי משפט כדי לבקש צווי ביזוי הוראות שלהם, אמר בראד בנט, מנהל אכיפה לשעבר ברשות הרגולציה של התעשייה הפיננסית.

"זה קשה, והם צריכים להיות עקשניים ועקביים במיוחד כדי לקבל את הכספים", אמר בנט.

"משרד הדין וחשבון בממשל", הגוף החוקר של הקונגרס, מתח ביקורת על ה-SEC ב-2014 על ליקויים בתיעוד שהפחיתו לפחות 42 מיליון דולר מהסכומים שהעבריינים היו חייבים לרשות הזו. מאז, הרשות בונה מערכת מחשוב חדשה שעוקבת אחרי קנסות שלא שולמו לה.

SEC מחקה יותר מ-10 מיליארד דולר בקנסות מאז 2009, לפי ניתוח ה"וול סטריט ג'ורנל" של דוחות כספיים ומסמכי תקציב שלה. הסך הזה כולל קנסות כספיים רגילים, וקנסות להחזרת רווחים לא חוקיים.

בסוף 2018 הסתכמו החובות שהגיעו ל-SEC בכ-1.5 מיליארד דולר, אך היא ציפתה לגבות רק 228 מיליון דולר מהסך הזה, לפי דוחותיה הכספיים. לדברי הרשות, עובדיה ימשיכו ללחוץ על החייבים לשלם את הקנסות שהם טרם שילמו.

צוות מחויב של עורכי דין

"יש לנו צוות מחויב של עורכי דין ומשפטנים למחצה במשרד הגבייה שלנו, שעובדים קשה כדי לגבות את הכספים הללו, שרבים מהם יחולקו למשקיעים שניזוקו", מסר ג'ון נסטר, דובר ה-SEC.

הרשות מודדת את הצלחותיה כסוכנות אכיפה בין היתר באמצעות גובה הקנסות שהיא משיגה, וכמה מהם היא גובה. לעתים היא זוקפת לעצמה אשראי על קנסות שקרוב לוודאי שלעולם לא ישולמו.

בהסדר עם פטרוברז, ה-SEC התירה לחברה זו להימנע מתשלום רוב הקנס שלה, אם היא תעביר סכום מקביל לידי ממשלת ברזיל, שמנהלת נגדה חקירה נפרדת, ולמשקיעים אמריקאים שהגישו נגדה תביעה ייצוגית. אותם משקיעים בתביעה הפרטית זכו בפיצוי בסך 2.95 מיליארד דולר בשנה שעברה.

ההסדר עם פטרוברז הושג בספטמבר, שלושה ימים לפני תום שנת התקציב 2018. בלי ההסדר הזה, שיעור הגביה של הרשות בשנה שעברה הגיע ל-51%.

במקרים אחרים, הרשות עדיין רודפת אחרי הכסף - שנים אחרי שהיא הטילה את הקנס.

אף שה-SEC מוחקת בחשבונותיה קנסות שלא נפרעו כבלתי ניתנים לגבייה אחרי שנתיים, הגיוני מבחינתה להמשיך לנסות לגבות קנסות גבוהים של עבריינים שטוענים שהם לא יכולים לשלם, אמר מייקל שאוב, פרופסור לחשבונאות ואתיקה של חשבונאות באוניברסיטת M&A בטקסס.

"מנקודת מבט של מדיניות ציבורית, אנשים מעדיפים שהאנשים הרעים יממנו את ה-SEC, ולא האנשים הטובים (משלמי המסים)", אמר שאוב.