ישראל כ"ץ: "אני תומך בשדה משלים בנבטים. זה בידי גורמי הביטחון"

שר התחבורה השתתף הבוקר בכנס התעופה השנתי של איגוד הטייסים • השר התייחס לצורך של מדינת ישראל להקים נמל תעופה אזרחי והזהיר מתרחיש של פקק תנועה אווירי: "מישהו ירצה לטוס לחו"ל בעוד כמה שנים, יהיה להירשם שנה מראש"

ישראל כץ/ צילום: שלומי יוסף
ישראל כץ/ צילום: שלומי יוסף

"אם מערכת הביטחון לרבות שר הביטחון הנוכחי והעתידי יבואו ויתמכו בחלופת נבטים אני הראשון שישמח לתמוך בזה", אמר הבוקר (ה') שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ בכנס התעופה השנתי של איגוד הטייסים. כ"ץ נאלץ להתייחס לסוגיה של השדה המשלים שחייב לקום בישראל ולמעשה כבר מזמן היה צריך לצאת לדרך, בעקבות משתתפות מהקהל שאילצו אותו להתייחס לנושא. המשתתפות טענו בפניו ובפני הנוכחים כי "השדה המשלים צריך לקום בנבטים ולא ברמת דוד...אם יקום שדה משלים בעמק יזרעאל זו תהיה בכיה לדורות".

כ"ץ השיב כי "לאחר שבדקתי את הקמת השדה על אי בים בחיפה, אפשרות שנשללה ואחרי ששללתי אפשרות להקים במגידו, הקמתי ועדה שעבדה ביעילות והמליצה להקים שדה משלים בנבטים אלא שנציג מערכת הביטחון שנכח באותה ועדה התנגד ומאז הדברים לא הגיעו להכרעה בעד נבטים. למרות שבכל התהליך זה אותו ראש ממשלה אבל שרי ביטחון התחלפו. אני לא רוצה לדבר בשם אחרים כולל מפקד חיל האוויר אבל עמדת חיל האוויר לא השתנתה - אחרי שהוועדה המליצה על נבטים באחד מדיוני התקציב מערכת הביטחון אמרה שהיא לא מוכנה לכך. בשלב הזה התקבלה החלטה ליזום שדה חלופי ברמת דוד בכפוף לשיקולים תכנוניים. מאז מוסדות התכנון קיבלו החלטה לבחון את שתי האפשרויות, נבטים ורמת דוד ומקדמים בדיקה תכנונית לגבי שני המקומות.

גם השר כ"ץ מודע לכך ששדה חלופי הוא מכורח המציאות. "מדינת ישראל לא תוכל להישאר בלי שדה משלים. צריכים לקבל החלטות ולא צריך שמישהו יבוא בעתיד וישאל איך קרה המחדל הזה, שמישהו רוצה לטוס לחו"ל עם הביקוש הגדול שיהיה בעוד כמה שנים, צריך יהיה להירשם שנה מראש. מדינת ישראל חייבת לקבל החלטה. אני מעדיף את נבטים וגם הוועדה אבל במכלול השיקולים הממשלתיים חייבים לקבל החלטות. חבל שפוליטיקאי כזה או אחר, לא בהכרח בכיר משבש תהליכים".

בנוגע לשדה דב הצפוי להיסגר ב-1 ביולי אמר כ"ץ "אני רוצה עוד שדות תעופה ומנחתים אבל אם החליטו שצריך לפנות את השדה בזמן סביר, היה רגע שראש הממשלה שר הביטחון ושר האוצר היו מוכנים לשקול מחדש, זה לא שינה את ההחלטה. אבל בכל מקרה החלטות צריכות להימשך ולהיעשות בדרך הנכונה ביותר. הצד שלי הוא לוודא שרשות שדות התעופה נערכת לאפשרות שעליה הוחלט כדי להוציא טיסות מנתב"ג בדרך הנכונה ביותר. מה שנעשה עד עכשיו נעשה. מה שיקרה הוא שטרמינל 1 עתיד להיות מיועד גם לטיסות שחוזרות בטיסות פנים (נחיתות מאילת) כדי לאפשר מעבר מהיר".

מחוץ לאולם שבו דיבר כ"ץ התקיימה הפגנה בה השתתפו עשרות תושבי ישובי הצפון והדרום ולהם אינטרס אחד: הקמת שדה תעופה משלים בנבטים. המפגינים התעמתו עם מפקד חיל האוויר האלוף עמירם נורקין אשר לטענתם, הוא המתנגד היחיד להקמת שדה תעופה בדרום. המאבק על המיקום שבו יקום שדה תעופה משלים נמשך שנים במאבקים ממושכים. בעדו שלושה שבועות יתקיים דיון בבג"צ בעתירה שהגישו תושבים כנגד הליכי קבלת ההחלטות שהובילו לקידום חלופת הקמת השדה ברמת דוד, עמק יזרעאל. התושבים טוענים שהוועדה הארצית עליה דיבר כ"ץ פעלה בחוסר שקיפות כשקיבלה החלטות לא סבירות.